Przedstawicielem pluralizmu jest: Możliwe odpowiedzi: 1. Gottfried Wilhelm Leibniz, 2. Baruch Spinoza, 3. Kartezjusz, 4. Anaksagoras, 5. Demokryt
RbcnKC8EWMVas1
Ćwiczenie 2
Połącz hasło z definicją. monada Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów pluralizm Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów substancja Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów
Połącz hasło z definicją. monada Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów pluralizm Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów substancja Możliwe odpowiedzi: 1. określa indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości, 2. termin rozumiany różnorodnie, u Arystotelesa: byt jednostkowy i samoistny w odróżnieniu od cech, relacji; to, czemu przysługują pewne cechy, ale co nie jest cechą, 3. pogląd, według którego w rzeczywistości lub w poznaniu istnieje wiele różnych, niezależnych od siebie podstawowych elementów
RbVd70mUny9V61
Ćwiczenie 3
Ułóż monady od najniższej do najwyższej: Elementy do uszeregowania: 1. dusze rozumne, 2. świat nieorganiczny, 3. dusze zwierzęce, 4. świat roślinny
Ułóż monady od najniższej do najwyższej: Elementy do uszeregowania: 1. dusze rozumne, 2. świat nieorganiczny, 3. dusze zwierzęce, 4. świat roślinny
R1RufjxaBDKIr1
Ćwiczenie 4
Stopnie monady uzależnione są względem monady: Możliwe odpowiedzi: 1. doskonałej, 2. ludzkiej, 3. żywej, 4. niematerialnej
R13AQrW2vqD9z2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij informacje w tekście. Pluralizm (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny dotyczy (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, która składa się z (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, czyli najmniejszych i niepodzielnych (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. W odróżnieniu od (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny nie przysługuje im istnienie (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny – są to byty (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. Materia ma charakter (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, natomiast monady są niepodzielne, czyli (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. Monady Leibniz określa jako (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny będące podstawowym składnikiem świata. Dowodzi też, że są (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, argumentując, że skoro monada jest (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny,to nie może „w sposób naturalny” ani zostać utworzona, ani zginąć, gdyż naturalne powstawanie i ginięcie to nic innego jak składanie i rozkładanie (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny.
Uzupełnij informacje w tekście. Pluralizm (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny dotyczy (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, która składa się z (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, czyli najmniejszych i niepodzielnych (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. W odróżnieniu od (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny nie przysługuje im istnienie (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny – są to byty (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. Materia ma charakter (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, natomiast monady są niepodzielne, czyli (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny. Monady Leibniz określa jako (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny będące podstawowym składnikiem świata. Dowodzi też, że są (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny, argumentując, że skoro monada jest (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny,to nie może „w sposób naturalny” ani zostać utworzona, ani zginąć, gdyż naturalne powstawanie i ginięcie to nic innego jak składanie i rozkładanie (tu wybierz) 1. rzeczywistości, 2. substancją prostą, 3. metafizyczne i duchowe, 4. monad, 5. atomów, 6. ciała, 7. ontologiczny, 8. cząstek bytu, 9. wieczne, 10. substancje, 11. materialne, 12. niematerialne, 13. rozciągły i podzielny.
R9dRxxOUbZezA21
Ćwiczenie 6
Pogrupuj cechy charakterystyczne dla monad. monady proste Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły dusze zwierzęce Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły monady „żywe” Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły monady ludzkie Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły
Pogrupuj cechy charakterystyczne dla monad. monady proste Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły dusze zwierzęce Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły monady „żywe” Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły monady ludzkie Możliwe odpowiedzi: 1. proste uczucia, 2. logiczny rozum, 3. niewielka możliwość poznania, 4. zdolność kojarzeń i doznań, 5. nieświadomość, 6. obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności, 7. spontaniczna percepcja, 8. posiadają zmysły
31
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij na przykładzie Leibnizjańską charakterystykę monady.
R118NL4YFezTG
(Uzupełnij).
Odpowiedź znajdziesz zakładce Przeczytaj. Na co szczególnie zwraca uwagę filozof, mówiąc o monadach?
Leibniz radykalnie różnicuje monady między sobą (nie ma dwóch takich samych monad) – wskazuje, że rozbieżności jakie między nimi zachodzą, mają charakter jakościowy. W ten sposób powstaje złożona hierarchia monad.
Praca domowa
31
Ćwiczenie 8
Napisz esej, w którym rozważysz słowa Leibniza: nie rzeczy istnieją w przestrzeni, ale przestrzeń wynika z istnienia rzeczy.
R1L7IcwDINrwl
(Uzupełnij).
Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”.