Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1DMXkJiO4ZdO1
Ćwiczenie 1
Poniższe zdanie:
Słowacki był genialnym poetą, ponieważ napisał wiele arcydzieł. Utwory Słowackiego są arcydziełami, ponieważ był genialnym poetą.
jest przykładem... Możliwe odpowiedzi: 1. błędnego koła w rozumowaniu., 2. poprawnego rozumowania., 3. błędu amfibolii (wieloznaczności składniowej)., 4. ekwiwokacji.
R1eq0dBp9EXPy1
Ćwiczenie 2
Wskaż filozofa, który ujmuje rozumienie jako sposób poznania charakterystyczny dla nauk o duchu. Możliwe odpowiedzi: 1. Wilhelm Dilthey., 2. Friedrich Schleiermacher., 3. Martin Heidegger., 4. Hans-Georg Gadamer.
Ćwiczenie 2
R1AVEmqBj0A7t
Zaznacz filozofa, który ujmuje rozumienie jako sposób poznania charakterystyczny dla nauk o duchu. Możliwe odpowiedzi: 1. Wilhelm Dilthey., 2. Friedrich Schleiermacher., 3. Martin Heidegger., 4. Hans-Georg Gadamer.
R1LSrRvR7chp11
Ćwiczenie 3
Wskaż filozofa, który ujmuje rozumienie jako sposób bycia charakterystyczny dla człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. Wilhelm Dilthey, 2. Friederich Schleiermacher, 3. Martin Heidegger, 4. Hans-Georg Gadamer
Ćwiczenie 3
RZjs2e3B9ZETp
Zaznacz filozofa, który ujmuje rozumienie jako sposób bycia charakterystyczny dla człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. Wilhelm Dilthey., 2. Friedrich Schleiermacher., 3. Martin Heidegger., 4. Hans-Georg Gadamer.
R1eNVG2tNuAWx1
Ćwiczenie 4
Zaznacz odpowiedź. W filozofii hermeneutycznej przesądy... Możliwe odpowiedzi: 1. są warunkiem rozumienia., 2. utrudniają rozumienie., 3. uniemożliwiają rozumienie., 4. muszą zostać wyeliminowane, zanim rozpocznie się poznanie.
ReAWmxxP2s8ge21
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Według hermeneutyki kolistość myślenia to błąd logiczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dla Martina Heideggera rozumienie jest kategorią ontologiczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Diltheya zadaniem nauk przyrodniczych jest rozumienie, a nauk humanistycznych – wyjaśnianie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W epistemologii hermeneutyka przeciwstawia się zdecydowanie obiektywizmowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1Z3gA3bhtfkq1
Ćwiczenie 6
Uporządkuj przykładowy schemat aktu poznawczego. Elementy do uszeregowania: 1. Pojawia się przedmiot badawczy (nie rozumiem, czym jest)., 2. Rozumiem, czym jest przedmiot poznania., 3. Zbieram i porządkuję dane zdobyte w wyniku doświadczenia., 4. Przeprowadzam doświadczenia.
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czym akt poznawczy różni się od teorii poznania Diltheya.

RJ3wICSDQtL6Z
(Uzupełnij).
R3YjGSeEH7Brw21
Ćwiczenie 8
Porównaj ze sobą koncepcję rozumienia obecną u Diltheya i Heideggera. Wilhelm Dilthey Możliwe odpowiedzi: 1. bycie-w-świecie, 2. rozumienie jako koncepcja ontologiczna, 3. rozumienie jako kategoria epistemologiczna, 4. wyjaśnianie (nauki przyrodnicze) vs rozumienie (nauki humanistyczne), 5. koło hermeneutyczne to struktura ludzkiego poznania, 6. koło hermeneutyczne to sposób egzystencji człowieka Martin Heidegger Możliwe odpowiedzi: 1. bycie-w-świecie, 2. rozumienie jako koncepcja ontologiczna, 3. rozumienie jako kategoria epistemologiczna, 4. wyjaśnianie (nauki przyrodnicze) vs rozumienie (nauki humanistyczne), 5. koło hermeneutyczne to struktura ludzkiego poznania, 6. koło hermeneutyczne to sposób egzystencji człowieka
31
Ćwiczenie 9

Odpowiedz na pytanie: Co dla Heideggera znaczy „rozumieć”?

RwWNnbnYQr5s1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Na wybranym przykładzie wyjaśnij, na czym w hermeneutyce polega kolistość rozumienia.

R1K68wizEf8t5
(Uzupełnij).