Teorię duszy nieśmiertelnej i reinkarnacji zapożyczył Platon od... Możliwe odpowiedzi: 1. Sokratesa., 2. Arystotelesa., 3. Pitagorejczyków., 4. Diogenesa.
Teorię duszy nieśmiertelnej i reinkarnacji zapożyczył Platon od...
Sokratesa.
Arystotelesa.
Pitagorejczyków.
Diogenesa.
RJ4HEcJGsrfYk1
Ćwiczenie 2
Trzema fundamentami Platońskiej metafizyki są... Możliwe odpowiedzi: 1. wizja państwa idealnego., 2. teoria zasad., 3. teoria idei., 4. koncepcja Demiurga., 5. równouprawnienie płci.
Trzema fundamentami Platońskiej metafizyki są...
wizja państwa idealnego.
teoria zasad.
teoria idei.
koncepcja Demiurga.
równouprawnienie płci.
RE8WlXLf3N4Dw1
Ćwiczenie 3
Zdjęcie przedstawia starą kartę papieru, na której w trzech kolumnach widać odręczny zapis w języku greckim.
Zdjęcie przedstawia starą kartę papieru, na której w trzech kolumnach widać odręczny zapis w języku greckim.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RStf5omWbRHnm1
Ćwiczenie 4
Obraz przedstawia postać starszego mężczyzny. Mężczyzna jest nagi. Przyklęka na prawym kolanie, jest pochylony. Wiatr rozwiewa my długie siwe włosy i gęstą brodę. Za plecami mężczyzny widoczne jest żółto-czerwone słońce, od którego rozchodzą się promienie. Lewa ręka mężczyzny jest wyciągnięta, od palców rozciągają się także promienie światła.
Obraz przedstawia postać starszego mężczyzny. Mężczyzna jest nagi. Przyklęka na prawym kolanie, jest pochylony. Wiatr rozwiewa my długie siwe włosy i gęstą brodę. Za plecami mężczyzny widoczne jest żółto-czerwone słońce, od którego rozchodzą się promienie. Lewa ręka mężczyzny jest wyciągnięta, od palców rozciągają się także promienie światła.
Proroctwo Europy.
Źródło: William Blake, domena publiczna.
21
Ćwiczenie 5
Własnymi słowami opisz, czym są inteligibilia.
R1LA4TF8h8NYC
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz, której sfery dotyczy to pojęcie: racjonalnego namysłu czy empirycznych badań?
Inteligibilia są bytami czysto myślnymi, znajdującymi się w naszym intelekcie.
R1WHIAts5yrNi2
Ćwiczenie 6
Poniższy tekst opisuje kluczowe zagadnienia Platońskiej teorii idei i teorii zasad. Uzupełnij go o brakujące słowa. System Platona nazywamy 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra dlatego, że dzieli świat na sferę idealną i materialną. Oznacza to, że 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra jest wieczna, niezmienna i zmysłowo niedoświadczalna, zaś 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra jest zmysłowa, zmienna i ze swej natury pozbawiona kształtu. Najwyższą ideą jest w Platońskiej hierarchii idea 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra. Są jej podporządkowane idee 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra, które powinny przenikać postępowanie człowieka. Jeśli tak jest, to ludzka dusza doskonali się przez kolejne 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra, dzięki czemu może się kiedyś wyzwolić z cielesności. Podczas życia dusza niczego nie uczy się na nowo, lecz jedynie odkrywa w sobie wiedzę, która jest w niej zawarta. Fachowo nazywamy to 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra.
Poniższy tekst opisuje kluczowe zagadnienia Platońskiej teorii idei i teorii zasad. Uzupełnij go o brakujące słowa. System Platona nazywamy 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra dlatego, że dzieli świat na sferę idealną i materialną. Oznacza to, że 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra jest wieczna, niezmienna i zmysłowo niedoświadczalna, zaś 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra jest zmysłowa, zmienna i ze swej natury pozbawiona kształtu. Najwyższą ideą jest w Platońskiej hierarchii idea 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra. Są jej podporządkowane idee 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra, które powinny przenikać postępowanie człowieka. Jeśli tak jest, to ludzka dusza doskonali się przez kolejne 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra, dzięki czemu może się kiedyś wyzwolić z cielesności. Podczas życia dusza niczego nie uczy się na nowo, lecz jedynie odkrywa w sobie wiedzę, która jest w niej zawarta. Fachowo nazywamy to 1. materia, 2. wiedza, 3. wcielenia, 4. dusza, 5. moralne, 6. Idealizmem, 7. naturalizmem, 8. idea, 9. zbawieniem, 10. Sprawiedliwości, 11. inteligibiliami, 12. dualizmem, 13. anamnezą, 14. matematyczne, 15. nawyki, 16. Piękna, 17. uczynki, 18. fizyczne, 19. Dobra.
Poniższy tekst opisuje kluczowe zagadnienia Platońskiej teorii idei i teorii zasad. Uzupełnij go o brakujące słowa.
System Platona nazywamy ................................ dlatego, że dzieli świat na sferę idealną i materialną. Oznacza to, że ................................ jest wieczna, niezmienna i zmysłowo niedoświadczalna, zaś ................................ jest zmysłowa, zmienna i ze swej natury pozbawiona kształtu. Najwyższą ideą jest w Platońskiej hierarchii idea ................................. Są jej podporządkowane idee ................................, które powinny przenikać postępowanie człowieka. Jeśli tak jest, to ludzka dusza doskonali się przez kolejne ................................, dzięki czemu może się kiedyś wyzwolić z cielesności. Podczas życia dusza niczego nie uczy się na nowo, lecz jedynie odkrywa w sobie wiedzę, która jest w niej zawarta. Fachowo nazywamy to .................................
31
Ćwiczenie 7
Własnymi słowami opisz argument na rzecz nieśmiertelności duszy, który przyrównuje ją do dźwięku.
RT8kkLa95p6Xp
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz, że ten argument zestawiał ciało z materialnym instrumentem, a duszę – z dźwiękiem?
Tak jak niematerialny dźwięk nie ginie po tym, jak zniszczeniu ulegnie grający go, materialny instrument, tak samo dusza nie umiera, gdy skona zamieszkiwane przez nią ciało.
31
Ćwiczenie 8
Własnymi słowami zrekonstruuj argument o nieśmiertelności duszy, który powołuje się na zasadę przeciwieństw idei.
R1BqhXKu8AnKa
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz, jak brzmi przeciwieństwo duszy, która jest przecież pewnym rodzajem idei?
Przeciwieństwem duszy, a więc życia, jest śmierć. Tak jak idea ciepła może ustępować idei zimna, ale nie ginąć w jego wyniku, tak idea duszy opuszcza ciało, gdy wstępuje w nie idea śmierci, ale sama dusza nie ginie.