1
Pokaż ćwiczenia:
R1920VlrZOjvp1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Pogląd, zgodnie z którym źródłem wszystkich idei jest doświadczenie, to... Możliwe odpowiedzi: 1. empiryzm genetyczny., 2. empiryzm metodologiczny., 3. natywizm., 4. sensualizm.
RUkTXXn8N1Dtq1
Ćwiczenie 2
Zaznacz przedmiot, który Locke uznałby za ideę prostą. Możliwe odpowiedzi: 1. Mentalny obraz drzewa, które widzę za oknem., 2. Mentalny obraz drzewa rozumianego jako jedna z roślin., 3. Pojęcie drzewa., 4. Pojęcie substancji.
RlKdh8PCPipwS1
Ćwiczenie 3
Zaznacz odpowiedzi. Zgodnie z koncepcją Locke’a umysł noworodka... Możliwe odpowiedzi: 1. nie zawiera w sobie żadnych idei., 2. posiada zdolność asocjacji., 3. zawiera idee wrodzone., 4. nie posiada ani idei, ani zdolności asocjacji.
RKaLvNN5Bk9VT1
Ćwiczenie 4
W każdym ze stwierdzeń zaznaczono idee, do których się odnoszą. Zdecyduj, czy są to idee proste, czy złożone.

Ten ptak jest czarny.
W tym sezonie modna będzie zieleń.
Człowiek jest istotą rozumną. Idee proste Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. ptak, 3. czarny, 4. zieleń Idee złożone Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek, 2. ptak, 3. czarny, 4. zieleń
RMDxzRYWPqGlT2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst dotyczący psychologii poznania Johna Locke’a. Naczelna teza empiryzmu genetycznego Locke’a brzmi, że wszystkie idee pochodzą z (tu wybierz) 1. asocjacjonizmem, 2. proste, 3. doświadczenia, 4. skojarzeń / asocjacji. Dzięki wrażeniom zmysłowym w umyśle powstają idee (tu wybierz) 1. asocjacjonizmem, 2. proste, 3. doświadczenia, 4. skojarzeń / asocjacji. Nie ma w nich nic, czego nie byłoby w doświadczeniu. Są wyobrażeniami konkretnych przedmiotów, np. konkretnego odcienia czerni, który postrzegamy za pomocą zmysłu wzroku. Umysł zestawia następnie idee proste na zasadzie (tu wybierz) 1. asocjacjonizmem, 2. proste, 3. doświadczenia, 4. skojarzeń / asocjacji, dzięki czemu powstają idee złożone. Ta teoria, wyjaśniająca powstawanie wiedzy ogólnej w umyśle, nazywana jest (tu wybierz) 1. asocjacjonizmem, 2. proste, 3. doświadczenia, 4. skojarzeń / asocjacji.
R1NWe4Nkx8jNv21
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Według Johna Locke’a istnienie wiedzy ogólnej jest niemożliwe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Johna Locke’a umysł człowieka w stanie pierwotnym jest niezapisaną tablicą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Teoria powstawania idei złożonych wyjaśnia, w jaki sposób w umyśle powstaje wiedza ogólna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre idee, jak np. idea substancji, są zdaniem Locke’a wrodzone. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Koncepcja idei złożonych została zakwestionowana przez dwóch innych empirystów – Davida Hume’aGeorge’a Berkeleya. Wskaż, z jakiej perspektywy krytykowali oni koncepcję Locke’a, oraz wyjaśnij, dlaczego ich zdaniem nie istnieją idee złożone.

Koncepcja idei złożonych została zakwestionowana przez dwóch innych empirystów – Davida Hume’aGeorge’a Berkeleya. Oznacz, z jakiej perspektywy krytykowali oni koncepcję Locke’a, oraz wyjaśnij, dlaczego ich zdaniem nie istnieją idee złożone.

R1bhMRQQTEpTC
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RFbCI4y7V7RUg
David Hume: (tu wybierz) 1. natywizm, 2. sensualizm, 3. empiryzm metodologiczny.

George Berkeley: (tu wybierz) 1. natywizm, 2. sensualizm, 3. empiryzm metodologiczny.
R1UMJ4lQgQCwo
David Hume (Uzupełnij). George Berkeley (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odwołując się do koncepcji Locke’a, wykaż, że pojęcie substancji ma swoje źródło w doświadczeniu.

RvdYbDO1Gm2LG
(Uzupełnij).