Wskaż prawidłowe dokończenie zdania. Azot atmosferyczny wiązany jest przez bakterie glebowe w spulchnionej (napowietrzonej) ziemi, ale do gleby trafiają też z powietrza związki azotu powstające podczas:
11
Ćwiczenie 2
Rośliny motylkowe (bobowate) i bakterie z rodzaju Rhizobium cechuje szczególna współpraca, na której zyskują obie strony.
R1VqRNFefUgSW
Określ, jakie korzyści daje obu organizmom ta symbioza. (Uzupełnij).
Zastanów się, czego potrzebują rośliny, a czego bakterie.
Bakterie Rhizobium wykorzystują tkanki rośliny jako miejsce do życia oraz źródło glukozy i składników pokarmowych. Rośliny bobowate (motylkowe) korzystają z amonowych związków azotu wytworzonych przez bakterie. Dzięki tej symbiozie rośliny motylkowe wytwarzają związki organiczne o dużej zawartości azotu.
R1RNH5t2CRd2G1
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie połącz w pary nazwę procesu z jego charakterystyką. Nitryfikacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów denitryfikacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów anammoks. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów asymilacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów.
Ćwiczenie połącz w pary nazwę procesu z jego charakterystyką. Nitryfikacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów denitryfikacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów anammoks. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów asymilacja. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, 3. redukowanie azotynów do azotu cząsteczkowego, 4. utlenianie jonu amonowego do azotynów i azotanów.
Połącz w pary nazwę procesu z jego charakterystyką.
przemiana substancji pobranych z zewnątrz na składniki własnego organizmu, utlenianie, w którym akceptorem elektronów nie jest tlen, utlenianie jonu amonowego do azotanów(III) i azotanów(V), redukowanie azotanów(III) do azotu cząsteczkowego
nitryfikacja
denitryfikacja
anammox
asymilacja
21
Ćwiczenie 4
R1Wd7faKqIdnX
Jaka jest rola destruentów w obiegu azotu? (Uzupełnij).
Sprawdź w grafice interaktywnej, w którym etapie cyklu azotowego uczestniczą destruenci. Kto korzysta z ich działań?
Destruenci rozkładają martwą materię organiczną (szczątki i odchody). W procesach amonifikacji i nitryfikacji związki azotowe zawarte w komórkach organizmów są przekształcane w azotany(V) dostępne dla roślin. Rośliny wykorzystują pobrany azot do budowy swoich komórek i cykl się zamyka.
R13nFkZfPYjbl2
Ćwiczenie 5
Wskaż właściwe określenie, tak by zdania zawierały prawdziwe informacje.
Wskaż właściwe określenie, tak by zdania zawierały prawdziwe informacje.
Informacja do ćwiczeń 6–8
Wykonano badanie: w kolbie umieszczono kawałek sera pleśniowego oraz papierek lakmusowy obojętny (kolor fioletowy). Kolbę przykryto szkiełkiem zegarkowym. Po tygodniu sprawdzono wygląd papierka: barwa zmieniła się na niebieską. Po odkryciu szkiełka z kolby wydzielał się gaz o nieprzyjemnym zapachu.
31
Ćwiczenie 6
RhlZUPKZPoabO
Określ problem badawczy tej obserwacji. (Uzupełnij).
Jaki gaz mógł powstać w efekcie rozkładu sera?
Przykładowe problemy badawcze:
Wykrywanie amoniaku jako produktu rozkładu materii organicznej.
Czy w badanej próbce w wyniku rozkładu sera wydzielił się amoniak?
R3DBBf93QxTy02
Ćwiczenie 7
Na podstawie informacji z ćwiczenia 6 wybierz spośród podanych opcji hipotezę i wniosek. Wpisz je odpowiednio w wyznaczone miejsca. Hipoteza: 1. W badanej próbce w efekcie rozkładu sera powstał amoniak., 2. Produktem psucia się sera pleśniowego jest gaz o drażniącym zapachu., 3. W kolbie nastąpił rozkład sera do materii organicznej., 4. Produktem rozkładu materii organicznej jest amoniak., 5. W efekcie rozkładu sera pleśniowego w kolbie stwierdzono kwaśny odczyn.
Wniosek: 1. W badanej próbce w efekcie rozkładu sera powstał amoniak., 2. Produktem psucia się sera pleśniowego jest gaz o drażniącym zapachu., 3. W kolbie nastąpił rozkład sera do materii organicznej., 4. Produktem rozkładu materii organicznej jest amoniak., 5. W efekcie rozkładu sera pleśniowego w kolbie stwierdzono kwaśny odczyn.
Na podstawie informacji z ćwiczenia 6 wybierz spośród podanych opcji hipotezę i wniosek. Wpisz je odpowiednio w wyznaczone miejsca. Hipoteza: 1. W badanej próbce w efekcie rozkładu sera powstał amoniak., 2. Produktem psucia się sera pleśniowego jest gaz o drażniącym zapachu., 3. W kolbie nastąpił rozkład sera do materii organicznej., 4. Produktem rozkładu materii organicznej jest amoniak., 5. W efekcie rozkładu sera pleśniowego w kolbie stwierdzono kwaśny odczyn.
Wniosek: 1. W badanej próbce w efekcie rozkładu sera powstał amoniak., 2. Produktem psucia się sera pleśniowego jest gaz o drażniącym zapachu., 3. W kolbie nastąpił rozkład sera do materii organicznej., 4. Produktem rozkładu materii organicznej jest amoniak., 5. W efekcie rozkładu sera pleśniowego w kolbie stwierdzono kwaśny odczyn.
R1DqgVwB1w3YM2
Ćwiczenie 8
Zmiana barwy papierka wskaźnikowego w kolbie wskazuje na:
31
Ćwiczenie 9
Badano przyrost jednorocznych pędów jabłoni w zależności od składu nawozu (azot – saletra amonowa, NPK – nawóz wieloskładnikowy) oraz sposobu podawania: raz w roku wiosną posypowo wokół pnia lub przez nawodnienie kroplowe z rozpuszczonym nawozem (fertygacja).
RMcoN41WeorOA
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
skład nawozu: N – posypowo
rok po posadzeniu: 180
dwa lata po posadzeniu: 500
2. zestaw danych:
skład nawozu: N – fertygacja
rok po posadzeniu: 210
dwa lata po posadzeniu: 790
3. zestaw danych:
skład nawozu: NPK – posypowo
rok po posadzeniu: 150
dwa lata po posadzeniu: 430
4. zestaw danych:
skład nawozu: NPK – fertygacja
rok po posadzeniu: 170
dwa lata po posadzeniu: 550
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
skład nawozu: N – posypowo
rok po posadzeniu: 180
dwa lata po posadzeniu: 500
2. zestaw danych:
skład nawozu: N – fertygacja
rok po posadzeniu: 210
dwa lata po posadzeniu: 790
3. zestaw danych:
skład nawozu: NPK – posypowo
rok po posadzeniu: 150
dwa lata po posadzeniu: 430
4. zestaw danych:
skład nawozu: NPK – fertygacja
rok po posadzeniu: 170
dwa lata po posadzeniu: 550
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GyTDnIM4lXd
Wyciągnij wniosek na podstawie uzyskanych wyników. (Uzupełnij).
Uwzględnij różnice dla badanych czynników i w odniesieniu do nich sformułuj wniosek.
Saletra amonowa podawana przez system nawodnieniowy (fertygację) najsilniej wpływa na przyrost pędów jabłoni.
R1bZqZAENjKvM2
Ćwiczenie 10
Na podstawie danych z ćwiczenia 9 wybierz z podanych sformułowań hipotezę: Możliwe odpowiedzi: 1. Skład nawozu i sposób podania wpływają na przyrost długości pędów jabłoni., 2. Najsilniejszy przyrost długości pędów jabłoni nastąpił w drugim roku po posadzeniu., 3. Podawany nawóz ma wpływ na przyrost długości pędów jabłoni., 4. Skład nawozów i sposób podania zależą od przyrostu pędów jabłoni., 5. Fertygacja powoduje większy przyrost pędów jabłoni.