11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Napisz program, który wyznaczy największy wspólny dzielnik dla n par liczb całkowitych. Przez parę liczb rozumiemy parę xIndeks dolny i i yIndeks dolny i, gdzie xIndeks dolny i jest i‑tym elementem tablicy x, a yIndeks dolny i jest i‑tym elementem tablicy y. Wypisz w jednej linii otrzymane wyniki dla każdej z par, oddzielając je spacją.

Działanie programu przetestuj dla następujących pięcioelementowych tablic:

Linia 1. x otwórz nawias kwadratowy 5 zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias klamrowy 75 przecinek 208 przecinek 295 przecinek 218 przecinek 33 zamknij nawias klamrowy. Linia 2. y otwórz nawias kwadratowy 5 zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias klamrowy 256 przecinek 270 przecinek 59 przecinek 80 przecinek 47 zamknij nawias klamrowy.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba naturalna > 1

  • x[n] – n‑elementowa tablica liczb całkowitych

  • y[n] – n‑elementowa  tablica liczb całkowitych

Wynik:

Wypisane w jednej linii i oddzielone spacją liczby całkowite, stanowiące największy wspólny dzielnik dla każdej z par.

RXoxzpPqqyjZY1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 2

Trójka pitagorejska to trzy liczby całkowite a, b, c, spełniające tzw. równanie Pitagorasa.

a 2   +   b 2   =   c 2

Napisz program, który zliczy, a następnie wyświetli liczbę trójek pitagorejskich w podanych n‑elementowych tablicach. Przez trójkę rozumiemy trzy liczby aIndeks dolny i, bIndeks dolny i, cIndeks dolny i, gdzie aIndeks dolny i to i‑ty element tablicy a, bIndeks dolny i to i‑ty element tablicy b, a cIndeks dolny i jest i‑tym elementem tablicy c.

Uwaga! Największa liczba z trójki nie zawsze jest elementem tablicy c. Trójkę zaliczamy więc do trójki pitagorejskiej, gdy jest spełnione jedno z trzech przedstawionych równań:

( a i ) 2 + ( b i ) 2 = ( c i ) 2
( a i ) 2 + ( c i ) 2 = ( b i ) 2
( b i ) 2 + ( c i ) 2 = ( a i ) 2

Przetestuj działanie programu dla trzech następujących dziesięcioelementowych tablic:

Linia 1. a otwórz nawias kwadratowy 10 zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias klamrowy 3 przecinek 55 przecinek 36 przecinek 30 przecinek 11 przecinek 25 przecinek 16 przecinek 7 przecinek 21 przecinek 63 zamknij nawias klamrowy. Linia 2. b otwórz nawias kwadratowy 10 zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias klamrowy 4 przecinek 38 przecinek 26 przecinek 29 przecinek 60 przecinek 17 przecinek 52 przecinek 24 przecinek 28 przecinek 280 zamknij nawias klamrowy. Linia 3. c otwórz nawias kwadratowy 10 zamknij nawias kwadratowy znak równości otwórz nawias klamrowy 5 przecinek 19 przecinek 35 przecinek 53 przecinek 61 przecinek 39 przecinek 36 przecinek 25 przecinek 16 przecinek 287 zamknij nawias klamrowy.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba naturalna > 1

  • a[n] – n‑elementowa tablica liczb całkowitych

  • b[n] – n‑elementowa tablica liczb całkowitych

  • c[n] – n‑elementowa tablica liczb całkowitych

Wynik:

Program wyświetla całkowitą liczbę trójek pitagorejskich dla podanych tablic.

RrWQjMA4Hz5i6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 3

Napisz program, który rozwiąże podany układ dwóch równań metodą wyznaczników. Układ podany jest w postaci tablicy łańcuchów znaków, z których każdy stanowi równanie w postaci ax + by = c lub ax - by = c. Wypisz wyznaczoną wartość x oraz y, oddzielając je spacją. Jeśli układ nie ma rozwiązania, wypisz Brak rozwiązania lub Nieskończenie wiele rozwiązań, jeśli układ ma nieskończenie wiele rozwiązań.

Przetestuj działanie programu dla następującego układu równań:

2x - 3y = 20-1x + 2y = 12

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • rownania_str – tablica ciągów znaków tworzących równania składające się na układ równań

Wynik:

Oddzielone spacją liczby rzeczywiste x i y, będące wynikami rozwiązania układu równań albo jeden z komunikatów: Brak rozwiązania lub Nieskończenie wiele rozwiązań.

R1TBnUwT0qPwd
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.