Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RzUNhSDNViJo81
Ćwiczenie 1
Homo mensura to głoszony przez Protagorasa pogląd, który oznacza, że człowiek jest... Możliwe odpowiedzi: 1. doskonały., 2. rozumny., 3. miarą wszechrzeczy., 4. centrum Wszechświata.
R28J9m8a5HHYK1
Ćwiczenie 2
Poglądy filozoficzne sofistów cechował... Możliwe odpowiedzi: 1. praktycyzm., 2. absolutyzm., 3. humanizm., 4. intelektualizm.
R1bykIiJZ4nnl1
Ćwiczenie 3
Połącz pojęcia z definicjami. sensualizm Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; neguje ono istnienie obiektywnego kryterium prawdy, która jest względna i zależy od cech umysłu oraz narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych, 2. umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika, 3. stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje, 4. stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów dialektyka Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; neguje ono istnienie obiektywnego kryterium prawdy, która jest względna i zależy od cech umysłu oraz narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych, 2. umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika, 3. stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje, 4. stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów relatywizm epistemologiczny Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; neguje ono istnienie obiektywnego kryterium prawdy, która jest względna i zależy od cech umysłu oraz narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych, 2. umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika, 3. stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje, 4. stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów absolutyzm epistemologiczny Możliwe odpowiedzi: 1. stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym poznanie ludzkie jest względne i subiektywne; neguje ono istnienie obiektywnego kryterium prawdy, która jest względna i zależy od cech umysłu oraz narządów zmysłowych podmiotów poznających, środowiska społecznego lub warunków historycznych, 2. umiejętność dochodzenia do prawdy poprzez ujawnianie i pokonywanie sprzeczności w rozumowaniu przeciwnika, 3. stanowisko w teorii poznania, zgodnie z którym prawdziwość (zdania lub sądu) jest cechą niezmienną i niezależną od tego, kto i w jakich okolicznościach ją uznaje, 4. stanowisko w teorii poznania, które za jedyne źródło wiedzy uznaje wrażenia dostarczane umysłowi za pośrednictwem zmysłów

Tekst A

Antyfon Prawda

Sprawiedliwość polega na tym, żeby nie przekroczyć praw państwa, którego jest się obywatelem. Najkorzystniejszy dla siebie stosunek do sprawiedliwości ma taki człowiek, który wobec świadków przestrzega praw stanowionych, bez świadków praw natury. Prawa stanowione są bowiem wprowadzane przez ludzi, prawa natury zaś konieczne. Prawa stanowione są wynikiem umowy. Jeśli ktoś zatem, przekraczając prawa stanowione, pozostanie niezauważony, uniknie hańby i kary; zauważony – nie uniknie.

tekst Źródło: Antyfon, Prawda, [w:] Barbara Markiewicz, Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów, Warszawa 1999, s. 25.
R13XfadZ7DqsI1
Ćwiczenie 4
Wskaż poglądy sofistów, które zostały opisane w tekście A. Możliwe odpowiedzi: 1. Sensualizm., 2. Relatywizm epistemologiczny., 3. Relatywizm etyczny., 4. Konwencjonalizm.
RESbNNuatseum1
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Według Protagorasa wiedza jest tym samym, co spostrzeżenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Eleaci byli uczniami sofistów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sofiści głosili absolutyzm epistemologiczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sofiści są zaliczani do twórców greckiej filozofii humanistycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Rogów nie zgubiłeś, a czegoś nie zgubił, to posiadasz, więc posiadasz rogi.
a. Jak nazywa się powyższe rozumowanie?
b. Na czym polega zasada tego rozumowania?

R17N2QNqgUCU2
a. (Uzupełnij).
RGW0sQD049XKJ
b. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Reductio ad absurdum to chwyt retoryczny, który polega na wykazaniu fałszywości pewnej tezy poprzez wyprowadzenie z niej jawnie fałszywych konsekwencji, własnego zaprzeczenia lub po prostu – zdań wzajemnie sprzecznych. Doprowadź do absurdu następujące twierdzenia Protagorasa:
a. Wiedza jest tym samym, co spostrzeżenie.
b. Człowiek jest miarą wszechrzeczy.

R1eDWe5yTFNUW
a. (Uzupełnij).
R1FQzZ51AnWgJ
b. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Oceń konsekwencje stosowania w codziennym życiu społecznym zasady proponowanej przez Antyfona. W odpowiedzi możesz odwołać się do innych znanych ci koncepcji etycznych.

RF5dRcjSjSeTA
(Uzupełnij).