Oznacz zdania prawdziwe i fałszywe. 1. Cynizm powstał w Rzymie w III wieku p.n.e. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Szkoła cynicka jest jedną ze szkół postsokratejskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Cynicy przejęli Sokratejskie przekonanie, że cnota jest wiedzą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Bogactwo i ubóstwo są według cyników przymiotami duszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oznacz zdania prawdziwe i fałszywe. 1. Cynizm powstał w Rzymie w III wieku p.n.e. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Szkoła cynicka jest jedną ze szkół postsokratejskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Cynicy przejęli Sokratejskie przekonanie, że cnota jest wiedzą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Bogactwo i ubóstwo są według cyników przymiotami duszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oznacz zdania prawdziwe i fałszywe.
Zdanie
Prawda
Fałsz
1. Cynizm powstał w Rzymie w III wieku p.n.e.
□
□
2. Szkoła cynicka jest jedną ze szkół postsokratejskich.
□
□
3. Cynicy przejęli Sokratejskie przekonanie, że cnota jest wiedzą.
□
□
4. Bogactwo i ubóstwo są według cyników przymiotami duszy.
□
□
R6NpWhdLWF5T81
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wg Sokratesa i cyników droga do szczęścia i właściwość duszy., 2. Założyciel szkoły cynickiej., 3. Pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie., 4. Przydomek Diogenesa Cynika., 5. Stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wg Sokratesa i cyników droga do szczęścia i właściwość duszy., 2. Założyciel szkoły cynickiej., 3. Pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie., 4. Przydomek Diogenesa Cynika., 5. Stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki.
Rozwiąż krzyżówkę
Wg Sokratesa i cyników droga do szczęścia i właściwość duszy.
Założyciel szkoły cynickiej.
Pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie.
Przydomek Diogenesa Cynika.
Stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki.
1
2
3
4
5
1
Ćwiczenie 2
R14KAgftvG6GE
Odpowiedz na następujące pytania: 1. Co według Sokratesa i cyników jest drogą do szczęścia i właściwość duszy? 2. Kto jest założycielem szkoły cynickiej? 3. Jak nazywa się pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie? 4. Jak brzmi przydomek Diogenesa Cynika? 5. Jak nazywa się stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki? (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
Uzupełnij powiedzenia przypisywane przez Diogenesa Laertiosa Antystenesowi poniższymi wyrażeniami, dobierając właściwą formę gramatyczną.
cnota, pochlebcy, niewielu, mędrzec, wielu
RrurFe06v0LXp
Lepiej wpaść między kruki niż między (Uzupełnij), bo kruki zjadają tylko trupy, a (Uzupełnij) żywych. Lepiej z (Uzupełnij) dobrymi być przeciw wszystkim złym niż z (Uzupełnij) złymi przeciw niewielu dobrym. (Uzupełnij) jest niezawodnym orężem, którego nikt ani nic nie może odebrać. Dla (Uzupełnij) nic nie jest obce ani nic nie jest niemożliwe.
Kolejność prawidłowo uzupełnionych wyrażeń:
pochlebców,
pochlebcy,
niewieloma,
wieloma,
Cnota,
mędrca.
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Diogenesa Laertiosa:
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Diogenesa Laertiosa:
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Diogenesa Laertiosa:
Przeczytaj fragment z Diogenesa Laertiosa:
1
Diogenes LaertiosŻywoty i poglądy słynnych filozofów
Kiedy Antystenes tak odwrócił swój płaszcz, by widać było, że jest dziurawy, Sokrates zauważył: „Przez dziury w twoim płaszczu prześwieca twoja próżność’’.
4 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 95.
Wyjaśnij w kilku zdaniach sens krytyki zawartej w uwadze Sokratesa.
RBcIbCRFH2ech
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na zwrot „...tak odwrócił swój płaszcz, by...”. Jaką sugestię zawiera? Skonfrontuj cechę próżności z zasadami filozofii cynickiej.
Warunki poprawnej odpowiedzi
Stworzenie wypowiedzi, która wyjaśnia sokratejską krytykę: Sokrates sugeruje, że było to świadome pozerstwo, a więc zachowanie nieprzystające do założeń filozofii cynickiej.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem Epikteta. Odpowiedz na pytanie: na czym polega „czynienie właściwego użytku z wyobrażeń”?
1
EpiktetDiatryby
Zwykł on był [Diogenes] mawiać: „Od chwili, gdy mie wyzwolił Antystenes, anim razu nie wprzągł w jarzmo niewoli” – A w jaki sposób Antystenes go wyzwolił? posłuchaj proszę, co mówi on o tym: „Nauczył on mnie, co moje, a co nie moje. Nauczył on mnie, że krewni, że domownicy, że przyjaciele, że sława i rozgłos, że ukochane strony, że rozrywki, słowem, że wszystkie tego rodzaju rzeczy są cudzą własnością. – A cóż właściwie jest twoje? – Właściwy użytek z wyobrażeń. – Przekonał on mnie dowodnie, że owo czynienie właściwego użytku nie napotyka we mnie na żadne przeszkody, nie podlega żadnemu przymusowi, nikt mnie nie może zniewolić, iżbym inny czynił użytek, niż chcę uczynić. (...)”
6 Źródło: Epiktet, Diatryby, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1967, s. 313.
R6Qxb6VNOn9dX
(Uzupełnij).
Zapoznaj się z tekstem Marka Aureliusza.
1
Marek AureliuszRozmyślania
Jak przy mięsie i podobnych potrawach wyobrażać sobie trzeba, że to jest trup ryby, tamto trup ptaka albo świni albo że falern to sok wyciśnięty z grona, a purpurowa szata to włosy jagnięcia zanurzone w krwi skorupiaka, a obcowanie cielesne to tarcie wnętrzności i wydzielenie śluzu połączone ze spazmem – jak więc te wyobrażenia trafiają w samo sedno tych spraw i odkrywają ich istotę, tak że treść istotna staje się jasna, tak należy czynić przez całe życie. Przy wyobrażeniach rzeczy z pozoru nawet bardzo godnych zaufania należy je obnażyć i popatrzyć na ich marnotę, a zedrzeć z nich szych, którym się chlubią. Strasznym jest bowiem oszustem zaślepienie, a wtedy właśnie najbardziej omamia, gdy ci się zdaje, że się zajmujesz sprawami niesłychanie ważnymi.
7 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. M. Reiter, s. 19.
Czynienie właściwego użytku z wyobrażeń polega na tym, by zobaczyć rzeczy takimi, jakimi są w rzeczywistości, tj. poza nadawanymi im przez ludzi pozorami znaczenia. Pozwala to na wyzwolenie się z pożądania ich, co jest warunkiem wolności.
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem opisującym wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
Zapoznaj się z fragmentem opisującym wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
Zapoznaj się z fragmentem opisującym wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
Przeczytaj fragment opisujący wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
1
Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów
Kiedy Platon rozprawiał o ideach i używał takich nazw, jak „stołowość” i „kielichowość”, Diogenes powiedział: „Stół i kielich widzę, stołowości i kielichowości natomiast w żaden sposób nie mogę dojrzeć”.
R17JLleqBQCpV
Możliwe odpowiedzi: 1. Owszem, ponieważ mówiąc o kielichowości i stołowości używam przenośni, której nie rozumiesz., 2. Tak, bo masz oczy, którymi widzisz stół i kielich, ale nie masz rozumu, którym się widzi stołowość i kielichowość., 3. Ponieważ patrzysz na jeden kielich i na jeden stół, to nie widzisz. Dojrzałbyś, gdybyś zobaczył wiele kielichów i wiele stołów.
Owszem, ponieważ mówiąc o kielichowości i stołowości używam przenośni, której nie rozumiesz.
Tak, bo masz oczy, którymi widzisz stół i kielich, ale nie masz rozumu, którym się widzi stołowość i kielichowość.
Ponieważ patrzysz na jeden kielich i na jeden stół, to nie widzisz. Dojrzałbyś, gdybyś zobaczył wiele kielichów i wiele stołów.
8 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 333.
31
Ćwiczenie 7
Diogenes Laertios podaje, że Diogenes Cynik: Za dnia chodził po mieście z zapaloną lampką, mówiąc: «Szukam człowieka». (Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 326.)
Komentując tę opowieść, F. Nietzsche pisze: „Zanim się poszuka człowieka, trzeba znaleźć latarnię. — Czy musi to być latarnia cynika?”. (Fryderyk Nietzsche, Wędrowiec i jego cień, tłum. K. Drzewiecki, s. 237.)
Napisz komentarz do wypowiedzi Nietzschego, wychodząc od pytania: co symbolizuje w wypowiedzi Nietzschego latarnia?
RfIqYjBRm6nX9
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, że z punktu widzenia Nietzschego poszukiwanie człowieka jest poprzedzone znalezieniem latarni. Co oznacza posiadanie latarni? Skoro istnieje latarnia cynika, to może istnieje także latarnia arystotelika lub epikurejczyka? Czy inni filozofowie również poszukują człowieka ze swoimi latarniami?
Warunki poprawnej odpowiedzi:
Napisanie komentarza do wypowiedzi Nietzschego. Komentarz powinien zawierać interpretację latarni jako symbolizującej określone rozumienie tego, czym jest człowiek. Rozumienie to pomaga w poszukiwaniu i jest różne dla różnych filozofów. Interpretacja cynicka człowieka okazuje się w tym kontekście względną, jedną z możliwych.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
1
Wisława SzymborskaWielkie to szczęście
Wielkie to szczęście nie wiedzieć dokładnie, na jakim świecie się żyje.
Trzeba by było istnieć bardzo długo, stanowczo dłużej niż istnieje on.
Choćby dla porównania poznać inne światy.
Unieść się ponad ciało które niczego tak dobrze nie umie, jak ograniczać i stwarzać trudności.
Dla dobra badań. jasności obrazu i ostatecznych wniosków wzbić się ponad czas, w którym to wszystko pędzi i wiruje.
Z tej perspektywy żegnajcie na zawsze szczegóły i epizody.
Liczenie dni tygodnia musiałoby się wydać czynnością bez sensu,
wrzucenie do skrzynki wybrykiem głupiej młodości,
napis „Nie deptać trawy” napisem szalonym.
9 Źródło: Wisława Szymborska, Wielkie to szczęście, dostępny w internecie: https://poezja.org/wz/Szymborska_Wisława/65/Wielkie_to_szczęście [dostęp 12.06.2020 r.].
R1bZbxP5R0bB7
(Uzupełnij).
Rozważ znaczenie wiedzy o tym, jaki jest świat, w którym się żyje, dla osiągnięcia szczęścia, według filozofii cynickiej.
Warunki poprawnej odpowiedzi:
Napisanie rozprawki, konfrontującej rozumienie szczęścia przedstawione przez podmiot wypowiedzi w wierszu oraz cynickie rozumienie szczęścia. Przykładowa interpretacja: wizja szczęścia w wierszu wiąże się z niemożnością uzyskania wiedzy o tym, jaki jest naprawdę świat, i ze zgodą na ludzką ułomność w tej sprawie, wizja cynicka oparta jest na przekonaniu o możliwości odsłonięcia i odrzucenia pozorów znaczeń i ujmowania świata prawdziwie, takim jakim jest.