1
Pokaż ćwiczenia:
RTRIYickhvERf11
Ćwiczenie 1
Oznacz zdania prawdziwe i fałszywe. 1. Cynizm powstał w Rzymie w III wieku p.n.e. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Szkoła cynicka jest jedną ze szkół postsokratejskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Cynicy przejęli Sokratejskie przekonanie, że cnota jest wiedzą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Bogactwo i ubóstwo są według cyników przymiotami duszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R6NpWhdLWF5T81
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wg Sokratesa i cyników droga do szczęścia i właściwość duszy., 2. Założyciel szkoły cynickiej., 3. Pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie., 4. Przydomek Diogenesa Cynika., 5. Stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki.
1
Ćwiczenie 2
R14KAgftvG6GE
Odpowiedz na następujące pytania: 1. Co według Sokratesa i cyników jest drogą do szczęścia i właściwość duszy? 2. Kto jest założycielem szkoły cynickiej? 3. Jak nazywa się pisarz grecki, autor opowieści o Sokratesie i Antystenesie? 4. Jak brzmi przydomek Diogenesa Cynika? 5. Jak nazywa się stan uniezależnienia się człowieka od świata, ideał cynicki? (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Uzupełnij powiedzenia przypisywane przez Diogenesa Laertiosa Antystenesowi poniższymi wyrażeniami, dobierając właściwą formę gramatyczną.

cnota, pochlebcy, niewielu, mędrzec, wielu

RrurFe06v0LXp
Lepiej wpaść między kruki niż między (Uzupełnij), bo kruki zjadają tylko trupy, a (Uzupełnij) żywych. Lepiej z (Uzupełnij) dobrymi być przeciw wszystkim złym niż z (Uzupełnij) złymi przeciw niewielu dobrym. (Uzupełnij) jest niezawodnym orężem, którego nikt ani nic nie może odebrać. Dla (Uzupełnij) nic nie jest obce ani nic nie jest niemożliwe.
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Diogenesa Laertiosa:
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Diogenesa Laertiosa:
1
Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Kiedy Antystenes tak odwrócił swój płaszcz, by widać było, że jest dziurawy, Sokrates zauważył: „Przez dziury w twoim płaszczu prześwieca twoja próżność’’.

4 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 95.

Wyjaśnij w kilku zdaniach sens krytyki zawartej w uwadze Sokratesa.

RBcIbCRFH2ech
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem Epikteta. Odpowiedz na pytanie: na czym polega „czynienie właściwego użytku z wyobrażeń”?

1
Epiktet Diatryby

Zwykł on był [Diogenes] mawiać: „Od chwili, gdy mie wyzwolił Antystenes, anim razu nie wprzągł w jarzmo niewoli” – A w jaki sposób Antystenes go wyzwolił? posłuchaj proszę, co mówi on o tym: „Nauczył on mnie, co moje, a co nie moje. Nauczył on mnie, że krewni, że domownicy, że przyjaciele, że sława i rozgłos, że ukochane strony, że rozrywki, słowem, że wszystkie tego rodzaju rzeczy są cudzą własnością. – A cóż właściwie jest twoje? – Właściwy użytek z wyobrażeń. – Przekonał on mnie dowodnie, że owo czynienie właściwego użytku nie napotyka we mnie na żadne przeszkody, nie podlega żadnemu przymusowi, nikt mnie nie może zniewolić, iżbym inny czynił użytek, niż chcę uczynić. (...)”

6 Źródło: Epiktet, Diatryby, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1967, s. 313.
R6Qxb6VNOn9dX
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem opisującym wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
Zapoznaj się z fragmentem opisującym wymianę zdań między Platonem i Diogenesem. Następnie wybierz spośród załączonych odpowiedź, której według Ciebie powinien udzielić Platon.
1
Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Kiedy Platon rozprawiał o ideach i używał takich nazw, jak „stołowość” i „kielichowość”, Diogenes powiedział: „Stół i kielich widzę, stołowości i kielichowości natomiast w żaden sposób nie mogę dojrzeć”.

R17JLleqBQCpV
Możliwe odpowiedzi: 1. Owszem, ponieważ mówiąc o kielichowości i stołowości używam przenośni, której nie rozumiesz., 2. Tak, bo masz oczy, którymi widzisz stół i kielich, ale nie masz rozumu, którym się widzi stołowość i kielichowość., 3. Ponieważ patrzysz na jeden kielich i na jeden stół, to nie widzisz. Dojrzałbyś, gdybyś zobaczył wiele kielichów i wiele stołów.
8 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 333.
31
Ćwiczenie 7

Diogenes Laertios podaje, że Diogenes Cynik: Za dnia chodził po mieście z zapaloną lampką, mówiąc: «Szukam człowieka». (Diogenes Laertios,  Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 326.)

Komentując tę opowieść, F. Nietzsche pisze: „Zanim się poszuka człowieka, trzeba znaleźć latarnię. — Czy musi to być latarnia cynika?”. (Fryderyk Nietzsche, Wędrowiec i jego cień, tłum. K. Drzewiecki, s. 237.)

Napisz komentarz do wypowiedzi Nietzschego, wychodząc od pytania: co symbolizuje w wypowiedzi Nietzschego latarnia?

RfIqYjBRm6nX9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej. Skonfrontuj w formie krótkiej rozprawki postawę podmiotu lirycznego wobec szczęścia z postawą filozofa cynika.
1
Wisława Szymborska Wielkie to szczęście

Wielkie to szczęście
nie wiedzieć dokładnie,
na jakim świecie się żyje.

Trzeba by było
istnieć bardzo długo,
stanowczo dłużej
niż istnieje on.

Choćby dla porównania
poznać inne światy.

Unieść się ponad ciało
które niczego tak dobrze nie umie,
jak ograniczać
i stwarzać trudności.

Dla dobra badań.
jasności obrazu
i ostatecznych wniosków
wzbić się ponad czas,
w którym to wszystko pędzi i wiruje.

Z tej perspektywy
żegnajcie na zawsze
szczegóły i epizody.

Liczenie dni tygodnia
musiałoby się wydać
czynnością bez sensu,

wrzucenie do skrzynki
wybrykiem głupiej młodości,

napis „Nie deptać trawy”
napisem szalonym.

9 Źródło: Wisława Szymborska, Wielkie to szczęście, dostępny w internecie: https://poezja.org/wz/Szymborska_Wisława/65/Wielkie_to_szczęście [dostęp 12.06.2020 r.].
R1bZbxP5R0bB7
(Uzupełnij).