Sprawdź się
Wskaż zdania, które poprawnie tłumaczą genezę podtytułu Zaratustry: Książka dla wszystkich i dla nikogo.
- Nietzsche nie chciał, aby motłoch rozumiał jego naukę.
- Każdy czytelnik miał sam wynieść z tej książki to, co mu będzie przydatne.
- Zaratustra przemawiał do nadludzi, a więc do istot, które jeszcze nie istnieją.
- Nietzsche posługiwał się metaforami i nader epickim stylem, gdyż nie dowierzał słowu jako nośnikowi treści filozoficznych.
Poniższa tabela zawiera poglądy Nietzschego dotyczące religii chrześcijańskiej i panujących norm moralnych. Wskaż twierdzenia prawdziwe.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Zdaniem Nietzschego religia chrześcijańska stanowi podstawę obowiązującej nauki moralnej. | □ | □ |
| Religia chrześcijańska pozbawia człowieka wszystkich typowo ludzkich cech, zwłaszcza zaś emocji i namiętności. | □ | □ |
| Twórcza jednostka nie musi dążyć do wyzwolenia się z norm obowiązującej moralności. | □ | □ |
| Powszechnie obowiązującą moralność należy pozostawić bezmyślnemu tłumowi, aby mógł sobie spokojnie wegetować. | □ | □ |
Zaznacz prawdziwe twierdzenia.
- Zdaniem Nietzschego religia chrześcijańska stanowi podstawę obowiązującej nauki moralnej.
- Religia chrześcijańska pozbawia człowieka wszystkich typowo ludzkich cech, zwłaszcza zaś emocji i namiętności.
- Twórcza jednostka nie musi dążyć do wyzwolenia się z norm obowiązującej moralności.
- Powszechnie obowiązującą moralność należy pozostawić bezmyślnemu tłumowi, aby mógł sobie spokojnie wegetować.
Własnymi słowami wyjaśnij, czym jest etyka elitarna.
Własnymi słowami opisz, czym jest immoralizm.
Własnymi słowami opisz, na czym polegało spaczenie idei nadczłowieka przez narodowy socjalizm.
Przeczytaj poniższą wypowiedź Zaratustry, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie ukazuje jej treść.
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Zaratustry, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie ukazuje jej treść.
Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogoJa was uczę nadczłowieka. Człowiek jest czemś, co pokonanem być powinno. Cóżeście uczynili, aby go pokonać?
Wszystkie istoty stworzyły coś ponad siebie; chcecież być odpływem tej wielkiej fali i raczej do zwierzęcia powrócić, niźli człowieka pokonać?
Czemże jest małpa dla człowieka? Pośmiewiskiem i wstydem bolesnym. Temże powinien być człowiek dla nadczłowieka: pośmiewiskiem i sromem bolesnym.
Przebyliście drogę od robaka do człowieka, i wiele jest w was jeszcze z robaka. Byliście niegdyś małpami i dziś jest jeszcze człowiek bardziej małpą, niźli jakakolwiek małpa.Źródło: Friedrich Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, oprac. Zysk i S-ka, tłum. W. Berent, Poznań 2000, s. 9.
- Zaratustra tłumaczy motłochowi, dlaczego nie będzie go nauczał.
- Zaratustra wskazuje, że ideał nadczłowieka jest nieosiągalny.
- Zaratustra mówi o tym, że ideał nadczłowieka jest ewolucyjną koniecznością.
- Zaratustra wyzywa motłoch od „małp” i „robaków”.
Gorgiasz
Ci, co prawa układają, to są ludzie słabi, to ci, których jest wielu. Oni dla siebie, dla swej własnej korzyści ustanawiają prawa (...) bo się boją żwawszych jednostek spośród ludzi, takich, którzy by potrafili więcej mieć niż oni.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 394., 2. Platon
Gorgiasz
Jeżeli trafi się mąż z odpowiednią naturą, to wszystko to [normy moralne, konwenanse, obyczajowość] strząśnie z siebie, przełamie, wyrwie się i (...) powstanie jako pan nasz; on, niewolnik; wtedy rozbłyśnie sprawiedliwość natury.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 395., 3. Platon
Gorgiasz
Człowiek, który ma żyć jak należy, powinien żądzom swoim puścić wodze, niechaj będą jak największe, i nie powściągać ich. A kiedy będą jak największe, wystarczą wtedy wiosła odwagi i rozsądku, żeby mieć pełno, po brzegi, wszystkiego, ku czemu się żądza kiedykolwiek ruszy.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 404.
Wskaż cytat z platońskiego Kalliklesa, z którym nie zgodziłby się Nietzsche:
-
Platon
Gorgiasz
Ci, co prawa układają, to są ludzie słabi, to ci, których jest wielu. Oni dla siebie, dla swej własnej korzyści ustanawiają prawa (...) bo się boją żwawszych jednostek spośród ludzi, takich, którzy by potrafili więcej mieć niż oni.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 394. -
Platon
Gorgiasz
Jeżeli trafi się mąż z odpowiednią naturą, to wszystko to [normy moralne, konwenanse, obyczajowość] strząśnie z siebie, przełamie, wyrwie się i (...) powstanie jako pan nasz; on, niewolnik; wtedy rozbłyśnie sprawiedliwość natury.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 395. -
Platon
Gorgiasz
Człowiek, który ma żyć jak należy, powinien żądzom swoim puścić wodze, niechaj będą jak największe, i nie powściągać ich. A kiedy będą jak największe, wystarczą wtedy wiosła odwagi i rozsądku, żeby mieć pełno, po brzegi, wszystkiego, ku czemu się żądza kiedykolwiek ruszy.
Platon, Gorgiasz, [w:] Dialogi, t. I., przeł. W. Witwicki, wyd. Antyk, Kęty 2005 r., s. 404.