1
Pokaż ćwiczenia:
R1M2A17pKJgkR1
Ćwiczenie 1
Które z wymienionych idei są ideami oświecenia? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. idea wolności, 2. idea sieci społecznej, 3. idea emancypacji, 4. idea rzeczy (istota), 5. idea rozwoju, 6. idea doskonałości, 7. idea demokracji
RzIy8Zp3HyrAf1
Ćwiczenie 2
Wskaż różnice między głównymi akcentami oświecenia w wydaniu francuskim, angielskim i niemieckim. oświecenie francuskie Możliwe odpowiedzi: 1. empiryczna teoria poznania, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. krytyczna analiza rzeczywistości oświecenie angielskie Możliwe odpowiedzi: 1. empiryczna teoria poznania, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. krytyczna analiza rzeczywistości oświecenie niemieckie Możliwe odpowiedzi: 1. empiryczna teoria poznania, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. krytyczna analiza rzeczywistości
R1crzW3gIKn9P1
Ćwiczenie 2
Dopasuj poprawnie elementy, aby ukazać różnice między głównymi akcentami oświecenia w wydaniu francuskim, angielskim i niemieckim. oświecenie francuskie Możliwe odpowiedzi: 1. krytyczna analiza rzeczywistości, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. empiryczna teoria poznania oświecenie angielskie Możliwe odpowiedzi: 1. krytyczna analiza rzeczywistości, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. empiryczna teoria poznania oświecenie niemieckie Możliwe odpowiedzi: 1. krytyczna analiza rzeczywistości, 2. wiara ludzki rozum bazujący na świadectwie zmysłów, 3. empiryczna teoria poznania
RqQGwtOnmmOFt1
Ćwiczenie 3
Którego z wymienionych zjawisk i wydarzeń nie można powiązać z francuskim oświeceniem? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Rewolucja Francuska, 2. Wielka encyklopedia, 3. postulaty sprawiedliwości społecznej, wolności słowa, tolerancji religijnej, 4. hasła: wolność, równość, braterstwo, 5. kryzys monarchii absolutnej, 6. koncepcja podziału władz na ustawodawczą i wykonawczą jako gwarancji wolności państwa
RaNkgSgnqGcIq1
Ćwiczenie 4
W jakich sytuacjach możemy uznać, że rewolucja francuska trwa nadal? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeśli postrzegamy ją jako ruch prodemokratyczny i emancypacyjny., 2. Jeśli mamy do czynienia z przewrotami politycznymi., 3. Rewolucja nigdy się nie skończyła, ponieważ nie dokonały się założone przez nią podstawowe zmiany w ustroju politycznym.
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj początek artykułu o człowieku pochodzący z Wielkiej Encyklopedii Francuskiej. Określ zakres zainteresowań autora tego tekstu i powiąż go z ideami francuskiego oświecenia.

Zapoznaj się z początkiem artykułu o człowieku pochodzącego z Wielkiej Encyklopedii Francuskiej. Określ zakres zainteresowań autora tego tekstu i powiąż go z ideami francuskiego oświecenia.

Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł: Człowiek

Człowiek to istota czująca, rozumująca, myśląca, która przechadza się swobodnie po powierzchni ziemi i wydaje się, że stoi na czele innych zwierząt, władając nimi; która żyje w społeczeństwie, wynalazła nauki, sztuki i rzemiosła, której właściwością jest dobroć i złośliwość, która wyznaczyła sobie władców i wymyśliła prawa etc.
Człowiek (w sensie moralnym). Słowo to ma określone znaczenie tylko wtedy, jeśli przypomina nam, czym jesteśmy; ale tego, czym jesteśmy, nie da się ująć w definicję; aby wykazac choć część, musimy uciekać się do podziału i szczegółów. Nie będziemy tu mówić ani o naszym kształcie zewnętrznym, ani o organizmie, dzięki któremu zaliczamy się do gatunku zwierzął. Człowiek, którego tutaj rozpatrujemy, to istota myśląca, działająca i obdarzona wolą. Będziemy więc tylko rozważać, jakie poruszają go sprężyny i jakimi kieruje się pobudkami. Badania nasze może uczynić trudnymi to, że nie dostrzegamy w całym gatunku ani jednej wyraźnej cechy, którą człowiek różniłby się od innych jednostek. Jest tyle różnicy między czynami poszczególnych ludzi, że kusiłoby nas wykryć przypuszczalne ich motywy. Od niewolnika schlebiającego niegodnie swojemu panu aż po Thamasa, który morduje tysiące bliźniczh, aby nikogo nie widzieć ponad sobą, dostrzegamy nieskończoną rozmaitość charakterów.

encyk Źródło: Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł: Człowiek, [w:] Antologia tekstów filozoficznych. Wiek XVII, oświecenie, romantyzm, t. 2, wybór G. Radomski, Wrocław 1999, s. 38–39.
R154QXm0qeSai
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem poematu polskiego pisarza i filozofa Stanisława Staszica. Określ jego temat i wskaż oświeceniowy charakter.

Rg2mnfZsVk8ss1
Prezentacja multimedialna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoHCg5v7ASjsc
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Napisz powyższy fragment poematu Stanisława Staszica od nowa, prozą, w postaci krótkiego eseju i współczesnym językiem.

R1EVox1rKMqMT
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Jak w oświeceniu rozumiano tezę: „wszyscy ludzie są sobie równi”? Czy dzisiaj myślimy tak samo? Jak uważasz, którzy filozofowie – od starożytnych po współczesnych – podpisaliby się pod tą tezą, a którzy nie? Napisz esej filozoficzny, w którym udzielisz odpowiedzi na powyższe pytania.

RDAChGYVY1ooP
(Uzupełnij).