Wyjaśnij, dlaczego i w jakim celu Szostakowicz stosował strategię Ketmana.
RzcgvYfBEfnWx
Przypomnij sobie, na czym polegała strategia Ketmana. Dlaczego stosowali ją często artyści?
Z jednej strony Szostakowicz założył oficjalną maskę – popierał program partii i Stalina, a z drugiej strony w dziełach muzycznych na różne sposoby starał się przemycać krytykę rzeczywistości i mówić o terrorze, który spotkał jego i społeczeństwo, w którym żył. Stosowanie strategii Ketmana pozwalało artystom tworzyć, przy czym, dzięki różnym zabiegom (w literaturze np. ironia, język ezopowy) mogli także wyrazić swoje stanowisko.
31
Ćwiczenie 8
Napisz esej na temat: Czy Ketman to cżłowiek bez twarzy?
R17ZCVZll1yLd
Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”
Zadania dodatkowe do wykonania po wysłuchaniu fragmentów V symfonii Dymitra Szostakowicza
1
Ćwiczenie 9
Wysłuchaj I części V symfonii Szostakowicza. Pomyśl o obrazach, jakie wywołuje w tobie ta muzyka. Poszukaj odpowiednich ilustracji lub (jeśli masz takie zdolności) narysuj je. Postaraj się przyporządkować obrazy poszczególnym fragmentom.
RQohtypP4JDk7
ROspLszKLRxoD
2
Ćwiczenie 10
Poszukaj w internecie i w innych dostępnych źródłach recenzji i informacji na temat V Symfonii Szostakowicza. Wraz z innymi uczniami postaraj się zanalizować i znaleźć punkty wspólne wszystkich wypowiedzi. Następnie wypisz główne tropy interpretacyjne muzyki Szostakowicza.
RPkVzT6XhRd3j
1
Ćwiczenie 11
Słuchając V Symfonii Szostakowicza, zapisuj swoje wrażenia. Po wysłuchaniu przedstaw własną interpretację tego dzieła – na bazie skojarzeń i swojej wiedzy spróbuj opracować „nową” współczesną interpretację tej muzyki. Pamiętaj, że jest to możliwe, bowiem muzyka ze swojej natury jest asemantyczna, czyli nie niesie ze sobą określonych treści.
Na bazie skojarzeń i pomysłów spróbuj opracować „nową” współczesną interpretację V Symfonii Szostakowicza. Pamiętaj, że jest to możliwe, bowiem muzyka ze swojej natury jest asemantyczna, czyli nie niesie ze sobą określonych treści. Możesz więc pod muzykę Szostakowicza podłożyć własne treści.
RMtisVakQy3xA
3
Ćwiczenie 12
Wykorzystując fragmenty V symfonii, wspólnie z kolegami i koleżankami napisz i odegraj krótkie scenki. Postaraj się napisać je tak, by dotyczyły twoich realnych problemów i doświadczeń. Czy w twoim życiu też występuje takie zjawisko, jak Ketman opisany przez Czesława Miłosza?