Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Cyprian Kamil Norwid Próby

(...) Błogosławione jest próżniactwo człeka,
Co szuka, aby mu było wygodnie;
Poezja w usta by szła zdrojem mleka,
Wiek się nikczemnie nie kłopotał o dnie,
Natura z piersią czekała otwartą
I z swoim miękkim bogactwa welonem;
By każda twoja łza była otartą,
Każde uczucie było podzielonem;
A ty – bezkrwawą promienny zaletą,
Dobranych ludzi otoczony chórem –
Żebyś był harfą – rzec chciałem: poetą,
Lecz mi to słowo przychodzi z oporem –

Błogosławione wszystko to – i nie to –
Ale czy będę błogosławić tobie,
O! miasto wielkie – serc i kwiatów grobie? –
Gdzie, oddychając, cudze chłoniesz tchnienia,
Kroku niemocnyś zrobić pierworodnie.
Myślisz, żeś wesół – to nie twe wrażenia,
Cnoty nie twoje i nie twoje zbrodnie:
„Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie
– Przechodź!” –

Dopiero – wśród tego miliona,
Dopiero w takim obozie ludzkości,
Dopiero tutaj, jeżeli nie skona
Pieśń twa – nie skona z niedokończoności –
Jeśli anielstwo jej wyżywić zdołasz
Na każdą dobę, co jest przypadkowe
Rzucając na bok; jeśli nie zawołasz:
„Ojcze! i niebo już nudzi mię płowe,
Jako wytartej szaty wielka poła –
„O! wtedy będę wierzył Muzie twojej,
Że bezwidnego filarem kościoła
Na safirowym utwierdzeniu stoi! –

Błogosławione są i w myśli sferze
Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę:
Bałwany różnych szkół i różnej doby,
Nie istniejące – a możne! – i nieraz
Wiekiem rządzące, jak wielkie osoby.
– Wyrazem jednym, jednym słowem: teraz,
Jakoby berła żelaznego siłą,
Bijące tłumy, aż się im pokłonią,
Aż się przed ciosem zastawią mogiłą,
Aż się zastawią krzyżem – nigdy dłonią!
Błogosławione są te wszystkie mary,
Bo kto im szyję podesłał, szczęśliwy!
Miłości bole i cierpienia Wiary
Nie znane jemu – on zna tylko: wpływy
– Mody‑mniemania – i czasów‑ukazy;
Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!

Jeśli więc w łunach tych ciebie zobaczę
Nie odmienionym i z gwiazdą na czole,
Której ci z włosem nie wydrą rozpacze;
Jeśli usłyszę cię mówiącym: „Wolę”,
Mówiącym: „Kocham – chcę – jestem człowiekiem.

– Dłoń mą wyciągam, chociażby rozdartą
czystego złota wykowanym ćwiekiem;
Wyciągam moją dłoń, szczerze otwartą
Wszystkiemu, co jest zacne i godziwe”
– O! wtedy powiem, że pieśni twe – żywe!

Lecz nie tu koniec prób – ja wyznam – oni
Poczekać zechcą na harfy rozpadek,
Na spopielenie tej, co grała, dłoni,
By tylko kamień i Bóg był ci świadek.
– Miłości otchłań i twardość‑granitu
By tobie były, od szczytu do szczytu,
Jako monument utwierdzony w wieczność,
Że kochać śmiałeś, wierzyć, konać – i tu
Nie była twoją Poezją – konieczność! –

potem Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Próby.
1
Pokaż ćwiczenia:
R1LB1WV3UzaCR1
Ćwiczenie 1
Rozpoznaj typ liryki w wierszu Próby. Określ stosunek podmiotu mówiącego do odbiorcy. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. liryka bezpośrednia, zwrotu do adresata, 2. liryka pośrednia, 3. podmiot podejmuje dialog z odbiorcą, 4. podmiot prowadzi monolog retoryczny, 5. podmiot‑bohater liryczny poszukuje bliskiej duchowo osoby, 6. liryka osobista, wyznania
1
Ćwiczenie 2

Zapisz zarzuty wobec społeczeństwa formułowane w wierszu.

RAnLPbZHjmmUy
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
RlU2NTSjoHV30
Do cech i poglądów osoby mówiącej w wierszu Próby dobierz cytaty, które je potwierdzają. podmiot liryczny czuje się niezrozumiany Możliwe odpowiedzi: 1. oni / Poczekać zechcą na harfy rozpadek, / Na spopielenie tej, co grała, dłoni, 2. Błogosławione są i w myśli sferze / Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę: / Bałwany różnych szkół i różnej doby, 3. Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie – / Przechodź! –, 4. Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!, 5. Błogosławione jest próżniactwo człeka, / Co szuka, aby mu było wygodnie mógłby skorzystać z przychylności ludzi, ale powstałaby wówczas łatwa poezja Możliwe odpowiedzi: 1. oni / Poczekać zechcą na harfy rozpadek, / Na spopielenie tej, co grała, dłoni, 2. Błogosławione są i w myśli sferze / Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę: / Bałwany różnych szkół i różnej doby, 3. Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie – / Przechodź! –, 4. Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!, 5. Błogosławione jest próżniactwo człeka, / Co szuka, aby mu było wygodnie kpi z postawy odbiorcy, który akceptuje tylko to, co łatwe i wygodne Możliwe odpowiedzi: 1. oni / Poczekać zechcą na harfy rozpadek, / Na spopielenie tej, co grała, dłoni, 2. Błogosławione są i w myśli sferze / Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę: / Bałwany różnych szkół i różnej doby, 3. Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie – / Przechodź! –, 4. Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!, 5. Błogosławione jest próżniactwo człeka, / Co szuka, aby mu było wygodnie ostrzega przed tymi, którzy oczekują klęski poety Możliwe odpowiedzi: 1. oni / Poczekać zechcą na harfy rozpadek, / Na spopielenie tej, co grała, dłoni, 2. Błogosławione są i w myśli sferze / Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę: / Bałwany różnych szkół i różnej doby, 3. Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie – / Przechodź! –, 4. Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!, 5. Błogosławione jest próżniactwo człeka, / Co szuka, aby mu było wygodnie jest rozgoryczony obojętnością odbiorców Możliwe odpowiedzi: 1. oni / Poczekać zechcą na harfy rozpadek, / Na spopielenie tej, co grała, dłoni, 2. Błogosławione są i w myśli sferze / Złudzenia, którym – niestety – nie wierzę: / Bałwany różnych szkół i różnej doby, 3. Nie jesteś! – z bruku wołają kamienie – / Przechodź! –, 4. Lecz ty szaleniec – on mędrcem sto razy!, 5. Błogosławione jest próżniactwo człeka, / Co szuka, aby mu było wygodnie
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jakie środki wyrazu artystycznego służą w wierszu Norwida uwypukleniu konfliktu między artystą a społeczeństwem.

R10EkGG96fpir
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przenalizuj ukazaną w wierszu relację poeta‑społeczeństwo i zapisz własnymi słowami dotyczący jej wniosek, formułując uogólnienie.

R1AQfdsM3vrbR
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu motyw harfy.

R1AtRRU98RoiE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Rozpoznaj ironię w przytoczonym fragmencie wiersza Próby Cypriana Norwida i określ jej funkcję w tekście.

RBbxeCoUOi23c
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Postaw hipotezę interpretacyjną wiersza Próby Cypriana Norwida. Wykorzystaj funkcjonalne konteksty, na przykład biograficzny. 
Postaw hipotezę interpretacyjną wiersza Próby Cypriana Norwida. Wykorzystaj funkcjonalne konteksty, na przykład biograficzny. 
R1bjmZDP3Ji9O
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę na temat: Poeta i społeczeństwo w wierszu Cypriana Kamila Norwida Próby. W pracy zwróć uwagę na językowe środki wyrazu, które posłużyły do ukazania tego problemu.

R1aiNCF5pnxH9
(Uzupełnij).