Poznanie według Platona sprowadzało się do poznania 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, które były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną w przeciwieństwie do zmysłowo postrzeganych rzeczy. Idee mogły być postrzegane jedynie przez 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Zmysły w akcie poznania były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, jako narzędzie dostarczające 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną.Dane zmysłowe nie mogą uchodzić za wiedzę 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, ale doprowadzają do 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Kolejnym stopniom poznawania rzeczywistości odpowiadają różne rodzaje wiedzy: istnieje 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną uzyskiwana dzięki rozumowi i 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną wynikająca z poznania tworów matematycznych.
Poznanie według Platona sprowadzało się do poznania 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, które były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną w przeciwieństwie do zmysłowo postrzeganych rzeczy. Idee mogły być postrzegane jedynie przez 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Zmysły w akcie poznania były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, jako narzędzie dostarczające 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną.Dane zmysłowe nie mogą uchodzić za wiedzę 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, ale doprowadzają do 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Kolejnym stopniom poznawania rzeczywistości odpowiadają różne rodzaje wiedzy: istnieje 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną uzyskiwana dzięki rozumowi i 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną wynikająca z poznania tworów matematycznych.