R8d5rXLRVds5s1Sprawdź swoją wiedzę na temat filozofii Platona, biorąc udział w grze.133100Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Test
Sprawdź swoją wiedzę na temat filozofii Platona, biorąc udział w grze.
Liczba pytań:
3
Limit czasu:
3 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Sprawdź swoją wiedzę na temat filozofii Platona, biorąc udział w grze.
Pytanie:
1/3
Pozostało czasu:
0:00
Twój ostatni wynik:
-
Zaznacz poprawną odpowiedź. Co stanie się z więźniami zaraz po wyjściu z jaskini według Platona? Możliwe odpowiedzi: 1. W końcu zrozumieją prawdę., 2. Będą chcieli dowiedzieć się więcej., 3. Będą cierpieć i nie będą mogli zobaczyć rzeczy, których cienie widzieli wcześniej., 4. Natychmiast zobaczą rzeczy, których cienie widzieli wcześniej.
Zaznacz poprawną odpowiedź. Według Platona, więźniowie w jaskini... Możliwe odpowiedzi: 1. Znają tylko cienie przedmiotów rzucanych przez ogień, którego nie widzą., 2. Nie widzą się nawzajem, ale tylko swoje cienie., 3. Słyszą tylko echo, które odbija się od ściany., 4. Wszystkie odpowiedzi są poprawne.
Zaznacz poprawną odpowiedź. Jak Platon myśli, że nasza sytuacja jest podobna do sytuacji więźniów w jaskini? Możliwe odpowiedzi: 1. Trudno jest nam zrozumieć idee, 2. Znamy świat idei i wiemy, jak przełożyć je na świat widzialny, 3. Kiedy już znamy świat idei, niechętnie zajmujemy się sprawami ludzkimi, 4. Wszystkie odpowiedzi są poprawne.
11
Ćwiczenie 2
Przypomnij sobie film Matrix z 1999 roku. Odpowiedz na pytanie, jakie elementy tego filmu możesz powiązać z naukami Platona?
Rm03z1wUbwG6N
(Uzupełnij).
Co się dzieje, gdy Neo wybiera między pigułkami podanymi mu Morfeusza? Czym jest symulacja komputerowa Matrixa? Jak wygląda poznanie przez Neo rzeczywistego świata? Jakie uczucia mu towarzyszą?
1
Ćwiczenie 3
RZCnT5OxbEt2H
Zaznacz zdania prawdziwe oraz zdania fałszywe. Prawdziwe poznanie odnosi się do świata idei. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Mit jaskini jest alegorią powstania świata. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Idee są bytami zmiennymi. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
Zaznacz zdania prawdziwe oraz zdania fałszywe. Prawdziwe poznanie odnosi się do świata idei. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Mit jaskini jest alegorią powstania świata. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Idee są bytami zmiennymi. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
1
Ćwiczenie 4
RbiVsASeKVHiD
Połącz pojęcie z jego opisem. byt wieczny Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea poznanie za pomocą intelektu Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea stanowisko filozoficzne Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea przedstawienie alegoryczne Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea
Połącz pojęcie z jego opisem. byt wieczny Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea poznanie za pomocą intelektu Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea stanowisko filozoficzne Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea przedstawienie alegoryczne Możliwe odpowiedzi: 1. mit jaskini, 2. poznanie świata idei, 3. idealizm, 4. idea
2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst podanymi niżej słowami i zwrotami.
R1U90HesL6uaD
Poznanie według Platona sprowadzało się do poznania 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, które były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną w przeciwieństwie do zmysłowo postrzeganych rzeczy. Idee mogły być postrzegane jedynie przez 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Zmysły w akcie poznania były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, jako narzędzie dostarczające 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną.Dane zmysłowe nie mogą uchodzić za wiedzę 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, ale doprowadzają do 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Kolejnym stopniom poznawania rzeczywistości odpowiadają różne rodzaje wiedzy: istnieje 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną uzyskiwana dzięki rozumowi i 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną wynikająca z poznania tworów matematycznych.
Poznanie według Platona sprowadzało się do poznania 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, które były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną w przeciwieństwie do zmysłowo postrzeganych rzeczy. Idee mogły być postrzegane jedynie przez 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Zmysły w akcie poznania były 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, jako narzędzie dostarczające 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną.Dane zmysłowe nie mogą uchodzić za wiedzę 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną, ale doprowadzają do 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną. Kolejnym stopniom poznawania rzeczywistości odpowiadają różne rodzaje wiedzy: istnieje 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną uzyskiwana dzięki rozumowi i 1. poznania samego siebie, 2. bezużyteczne, 3. duszę, 4. świata idei, 5. wiedza rzeczywista, 6. wiedza pośrednia, 7. wiedza prawdziwa, 8. poznania idei, 9. czysty rozum, 10. prawdziwymi bytami, 11. podstawowych spostrzeżeń i wrażeń, 12. użyteczne, 13. przedmiotami, 14. świata rzeczywistego, 15. jedynych właściwych wrażeń, 16. wiedza idealna, 17. pewną wynikająca z poznania tworów matematycznych.
2
Ćwiczenie 6
Zastanów się, czym różni się krzesło jako mebel do siedzenia od idei krzesła. Jak uważasz, czy idea krzesła jest możliwa do poznania przed zmysłowym doświadczeniem tego mebla. Zapisz swoje przemyślenia.
RAfBQN94wWxos
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
Jak sądzisz, czy Platon był monoteistą? Czy Bóg Platona przypomina Boga teologii chrześcijańskiej? Dopasuj elementy, które pasują do argumentowania za tą tezą i te, które jej przeczą.
Rja0XUPJ0gXl4
31
Ćwiczenie 8
Platon jest uważany za ojca filozofii europejskiej. Opisz, które z jego poglądów zyskały szczególną popularność i dlaczego?
R1aFSWdZzCIqu
(Uzupełnij).
Zastanów się, jak wygląda współczesny idealizm. Co myślimy o nauczaniu?