1
Pokaż ćwiczenia:
R1Lx6bvpNdKNF1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. Amfoteryczność - Możliwe odpowiedzi: 1. właściwość niektórych związków chemicznych i jonów, polegająca na ich zdolności do reakcji z roztworami zarówno kwasów, jak i zasad., 2. pojęcie umowne, określające liczbę dodatnich lub ujemnych ładunków elementarnych, które można by przypisać atomowi pierwiastka chemicznego, wchodzącego w skład określonego związku, gdyby cząsteczki tego związku miały budowę jonową., 3. pojęcie określające szybkość lub stopień przemiany, której dana substancja (układ) podlega lub na którą wywiera wpływ. Aktywność - Możliwe odpowiedzi: 1. właściwość niektórych związków chemicznych i jonów, polegająca na ich zdolności do reakcji z roztworami zarówno kwasów, jak i zasad., 2. pojęcie umowne, określające liczbę dodatnich lub ujemnych ładunków elementarnych, które można by przypisać atomowi pierwiastka chemicznego, wchodzącego w skład określonego związku, gdyby cząsteczki tego związku miały budowę jonową., 3. pojęcie określające szybkość lub stopień przemiany, której dana substancja (układ) podlega lub na którą wywiera wpływ. Stopień utlenienia - Możliwe odpowiedzi: 1. właściwość niektórych związków chemicznych i jonów, polegająca na ich zdolności do reakcji z roztworami zarówno kwasów, jak i zasad., 2. pojęcie umowne, określające liczbę dodatnich lub ujemnych ładunków elementarnych, które można by przypisać atomowi pierwiastka chemicznego, wchodzącego w skład określonego związku, gdyby cząsteczki tego związku miały budowę jonową., 3. pojęcie określające szybkość lub stopień przemiany, której dana substancja (układ) podlega lub na którą wywiera wpływ.
RTt0R2H5KBdSb1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst poprawnymi wyrażeniami. Cynk jest 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II. W warunkach normalnych charakteryzuje się 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II. Pod wpływem temperatury (miedzy 100150°C) staje się 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II. Z kolei powyżej 210°C ponownie staje się 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II. 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II przewodnikiem elektryczności. W związkach chemicznych występuje na 1. srebrnym, 2. kruchością, 3. kruchy, 4. +III, 5. niemetalem, 6. metalem, 7. srebrzystoniebieskim, 8. plastycznością, 9. Nie jest dobrym, 10. plastyczny, 11. Jest dobrym, 12. +II stopniu utlenienia.
RcKrMgC2gHsA31
Ćwiczenie 3
Wskaż konfigurację elektronową jonu cynku(II) w stanie podstawowym. Możliwe odpowiedzi: 1. Ar 3d104s2, 2. Ar 3d104s24p1, 3. Ar 3d104s1, 4. Ar 3d10
21
Ćwiczenie 4

Mosiądz to stop miedzi i cynku. W przemyśle stosuje się specjalne oznaczenia, określające skład procentowy masowy mosiądzu, np. M80 (lub CuZn20) oznacza stop zawierający 20% Zn oraz 100%-20%=80% Cu. Z kolei zapis MO58 (lub CuZn40Pb2) oznacza mosiądz ołowiowy o składzie 40% Zn, 2% Pb oraz 100%-40%+2%=58% Cu. Ile kilogramów miedzi, cynku i ołowiu należy stopić, aby otrzymać 25 kg mosiądzu ołowiowego CuZn40Pb2?

Rib5aazHEVzHZ
(Uzupełnij).
RznM060a2qxJV
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Omów właściwości chemiczne wodorotlenku cynku(II), podając odpowiednie równania reakcji chemicznych.

R1GC3FzxRpG4C
(Uzupełnij).
R1Ohq3svucmFd
(Uzupełnij).
RQYwSzpVo285B2
Ćwiczenie 6
Uzgodnij równania reakcji, dobierając odpowiednie współczynniki.
  1. 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10
, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 Zn + O2  temperatura 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 ZnO 
  • Zn  + 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10
  • , 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 HCl   ZnCl2  +  H2  
  • ZnCl2  + 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10
  • , 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 NaOH ZnOH2 + 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 NaCl 
  • 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10
  • , 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 Zn + 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 HNO3rozc. 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 ZnNO32 + 2 NO + 1. 5, 2. 9, 3. 9, 4. 2, 5. 2, 6. 7, 7. 6, 8. 8, 9. 4, 10. 10, 11. 4, 12. 5, 13. 6, 14. 3, 15. 3, 16. 5, 17. 4, 18. 3, 19. 3, 20. 4, 21. 6, 22. 6, 23. 7, 24. 7, 25. 2, 26. 5, 27. 2, 28. 9, 29. 8, 30. 10, 31. 8, 32. 10, 33. 2, 34. 8, 35. 3 H2O
    21
    Ćwiczenie 7

    Kawałki metalicznego cynku wrzucono kolejno do probówek z następującymi wodnymi roztworami:

    A. MgSO4;

    B. HgCl2;

    C. CuSO4;

    D. Na2SO4;

    E. H2SO4rozc..

    Czy we wszystkich probówkach zaszły reakcje chemiczne? Odpowiedź uzasadnij, podając równania zachodzących reakcji chemicznych, lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi. Zbilansuj równania reakcji chemicznych metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

    RYRI4zfEzwh7g
    (Uzupełnij).
    RXBuZTT7XZxng
    (Uzupełnij).
    31
    Ćwiczenie 8

    Jak odróżnić doświadczalnie roztwór wodny chlorku glinu od wodnego roztworu chlorku cynku(II)? Zaproponuj przebieg doświadczeń, opisując je słownie, podaj także obserwacje i wnioski.

    Rysiz1Ntrxpoi
    (Uzupełnij).
    R61mCCaShzVQV
    (Uzupełnij).
    31
    Ćwiczenie 9

    Uczeń dodał kwasu siarkowego(VI) do probówki zawierającej roztwór chromianu(VI) potasu, po czym zapisał obserwacje. Następnie, do otrzymanego roztworu, dodał pyłu cynkowego i znowu zapisał swoje spostrzeżenia. W tabeli przedstawiono fragment notatek ucznia dotyczących zmian barwy roztworów.

    Dodany odczynnik

    Zmiana barwy roztworu

    Dodatkowe istotne obserwacje

    H2SO4

    żółta pomarańczowa

    brak

    Zn

    pomarańczowa  fioletowo‑zielona  niebieska

    w czasie reakcji, prowadzącej
    do zmiany barwy roztworu na niebieską, wydziela się
    bezbarwny, palny gaz

    Napisz równania reakcji zachodzących w czasie doświadczenia w formie jonowej oraz cząsteczkowej. Równania reakcji, które przebiegają ze zmianami stopni utlenienia, uzupełnij metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

    A. Zmiana barwy roztworu z żółtej na pomarańczową;

    B. Zmiana barwy roztworu z pomarańczowej na fioletowo‑zieloną;

    C. Zmiana barwy roztworu z fioletowo‑zielonej na niebieską.

    RnGmL3BYoxhK1
    (Uzupełnij).
    R1W9lc7xM1Uov
    (Uzupełnij).