Sprawdź się
Mosiądz to stop miedzi i cynku. W przemyśle stosuje się specjalne oznaczenia, określające skład procentowy masowy mosiądzu, np. (lub ) oznacza stop zawierający oraz . Z kolei zapis (lub ) oznacza mosiądz ołowiowy o składzie , oraz . Ile kilogramów miedzi, cynku i ołowiu należy stopić, aby otrzymać mosiądzu ołowiowego ?
Omów właściwości chemiczne wodorotlenku cynku(), podając odpowiednie równania reakcji chemicznych.
Kawałki metalicznego cynku wrzucono kolejno do probówek z następującymi wodnymi roztworami:
A. ;
B. ;
C. ;
D. ;
E. .
Czy we wszystkich probówkach zaszły reakcje chemiczne? Odpowiedź uzasadnij, podając równania zachodzących reakcji chemicznych, lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi. Zbilansuj równania reakcji chemicznych metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
Jak odróżnić doświadczalnie roztwór wodny chlorku glinu od wodnego roztworu chlorku cynku()? Zaproponuj przebieg doświadczeń, opisując je słownie, podaj także obserwacje i wnioski.
Uczeń dodał kwasu siarkowego() do probówki zawierającej roztwór chromianu() potasu, po czym zapisał obserwacje. Następnie, do otrzymanego roztworu, dodał pyłu cynkowego i znowu zapisał swoje spostrzeżenia. W tabeli przedstawiono fragment notatek ucznia dotyczących zmian barwy roztworów.
Dodany odczynnik | Zmiana barwy roztworu | Dodatkowe istotne obserwacje |
---|---|---|
żółta pomarańczowa | brak | |
pomarańczowa fioletowo‑zielona niebieska | w czasie reakcji, prowadzącej |
Napisz równania reakcji zachodzących w czasie doświadczenia w formie jonowej oraz cząsteczkowej. Równania reakcji, które przebiegają ze zmianami stopni utlenienia, uzupełnij metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
A. Zmiana barwy roztworu z żółtej na pomarańczową;
B. Zmiana barwy roztworu z pomarańczowej na fioletowo‑zieloną;
C. Zmiana barwy roztworu z fioletowo‑zielonej na niebieską.