1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1aGYLmgt3QoT
Zaznacz, kiedy została uchwalona Konstytucja RP. Możliwe odpowiedzi: 1. 5 kwietnia 1997 r., 2. 17 października 1997 r., 3. 3 maja 1791 r., 4. 2 kwietnia 1997 r.
1
Ćwiczenie 2
R1AJNUGtW7qGb
Zaznacz, które wolności i prawa mają charakter praw osobistych dla jednostki. Możliwe odpowiedzi: 1. prawna ochrona życia, 2. prawo do zrzeszania się, 3. wolność sumienia i religii, 4. prawo do własności
2
Ćwiczenie 3
R1HUJwz7RHyux
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe. Artykuł 34 Konstytucji RP zawiera kwestie związane z obywatelstwem i sposobami jego nabycia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Katalog podstawowych wolności, praw i obowiązków człowieka i obywatela jest zapisany już w I rozdziale Konstytucji RP, zaraz po naczelnych zasadach ustrojowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konstytucja w artykułach 57–63 skupia się na prawach i wolnościach ekonomicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Artykuł 74 Konstytucji RP dotyczy ekologii i stanu środowiska. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
R1P77JqmEYXPL
Źródło: domena publiczna.
RT0dxjnNZTw1i
Wyjaśnij, do łamania jakiej wolności w symboliczny sposób nawiązuje grafika. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 72

1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

2. Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

3. W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględnienia zdania dziecka.

cytat1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
RhYZ7UqKLIIPP
Przedstaw, jaki organ władzy w szczególności odpowiada za ochronę praw dziecka w Polsce. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 6–7.

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Rozdział XI

Stany nadzwyczajne

Art. 228

1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej.

2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości.

3. Zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, określa ustawa.

4. Ustawa może określić podstawy, zakres i tryb wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela.

5. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.

6. W czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do sejmu, senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.

7. W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do sejmu, senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.

Art. 233

1. Ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu wojennego i wyjątkowego nie może ograniczać wolności i praw określonych w art. 30 (godność człowieka), art. 34 i art. 36 (obywatelstwo), art. 38 (ochrona życia), art. 39, art. 40 i art. 41 ust. 4 (humanitarne traktowanie), art. 42 (ponoszenie odpowiedzialności karnej), art. 45 (dostęp do sądu), art. 47 (dobra osobiste), art. 53 (sumienie i religia), art. 63 (petycje) oraz art. 48 i art. 72 (rodzina i dziecko).

2. Niedopuszczalne jest ograniczenie wolności i praw człowieka i obywatela wyłącznie z powodu rasy, płci, języka, wyznania lub jego braku, pochodzenia społecznego, urodzenia oraz majątku.

3. Ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej może ograniczać wolności i prawa określone w art. 22 (wolność działalności gospodarczej), art. 41 ust. 1, 3 i 5 (wolność osobista), art. 50 (nienaruszalność mieszkania), art. 52 ust. 1 (wolność poruszania się i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), art. 59 ust. 3 (prawo do strajku), art. 64 (prawo własności), art. 65 ust. 1 (wolność pracy), art. 66 ust. 1 (prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy) oraz art. 66 ust. 2 (prawo do wypoczynku).

cytat1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 12.07.2020 r.].
31
Ćwiczenie 6
RC1DRVd6Ftln3
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RW7Ks7rrMn9DR
Wyjaśnij, dlaczego w trakcie trwania stanów nadzwyczajnych nie wolno dokonywać zmian w Konstytucji RP. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Sylwia Stecko Prawa i wolności człowieka i obywatela w świetle Konstytucji RP

W ujęciu Konstytucji RP przez pojęcie wolności i praw osobistych należy rozumieć uprawnienia i swobody jednostki, które umożliwiają jej nieskrępowany rozwój na wszystkich płaszczyznach, wolnych od pozaprawnych działań w postaci ingerencji z zewnątrz. (…)

Wolności i prawa polityczne, to grupa wolności i praw, dzięki którym uprawniony może wpływać na losy swojej społeczności. Zazwyczaj zastrzeżone są one wyłącznie dla obywateli. (…)

Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne zaliczamy do wolności i praw tzw. drugiej generacji. (…) Celem stworzenia tej kategorii praw była chęć zapewnienia jednostce podstaw godziwej egzystencji.

cytat2 Źródło: Sylwia Stecko, Prawa i wolności człowieka i obywatela w świetle Konstytucji RP, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2018, nr 1 (41), s. 182.
R1d5rNaySDwN0
wolności i prawa osobiste: (Uzupełnij) wolności i prawa polityczne: (Uzupełnij) wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne: (Uzupełnij).