Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RswJ7ynt2tmj81
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podanym niżej postawom filozoficznym owady, do których porównał je Francis Bacon. Racjonalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pająki, 2. mrówki, 3. pszczoły Empiryzm Możliwe odpowiedzi: 1. pająki, 2. mrówki, 3. pszczoły Nowa nauka Możliwe odpowiedzi: 1. pająki, 2. mrówki, 3. pszczoły
R1K6BhUfM1yUm1
Ćwiczenie 2
Dwu odmianom empiryzmu przyporządkuj ich cechy. Empiryzm genetyczny Możliwe odpowiedzi: 1. wyjaśnianie praw, 2. obserwacja, 3. eksperyment, 4. doświadczenie jako źródło, 5. wyjaśnianie zjawisk, 6. doświadczenie jako narzędzie Empiryzm metodologiczny Możliwe odpowiedzi: 1. wyjaśnianie praw, 2. obserwacja, 3. eksperyment, 4. doświadczenie jako źródło, 5. wyjaśnianie zjawisk, 6. doświadczenie jako narzędzie
1
Ćwiczenie 3

Które z idei filozoficznych J. Locke’a zawierają się w poniższym fragmencie?

John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego

Załóżmy zatem, że umysł jest, jak się to mówi, czystą kartą, nie zapisaną żadnymi znakami, że nie ma on idei; jak się dochodzi do tego, że je zdobywa? Skąd ten ogromny zapas obrazów, niemal nieskończenie różnorodnych, którymi nieustannie czynna, nieograniczona wyobraźnia ludzka zapełniła umysł. Skąd bierze się w umyśle cały materiał dla rozumu i wiedzy. Odpowiadam, na to jednym słowem: z doświadczenia; na nim oparta jest cała nasza wiedza i z niego ostatecznie się wyprowadza.

C1 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. J. Gawecki, Warszawa 1988, s. 154–155.
RbAMzodaDyslG
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Tabula rasa., 2. Nie ma niczego w umyśle, czego nie byłoby wcześniej w zmyśle., 3. Istnieć znaczy być postrzeganym., 4. Wiązka wrażeń.
11
Ćwiczenie 4

Określ, którą z odmian empiryzmu ilustruje poniższy cytat z Johna Locke’a.

John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego

Zmysły nasze, zwrócone ku poszczególnym przedmiotom zmysłowym, dostarczają umysłowi różnorakich postrzeżeń rzeczy, zależnie od tego, jak te rzeczy na różne sposoby działają na nie; tak dochodzimy do idei żółtości i białości, tego, co gorące i zimne, co miękkie i twarde, co gorzkie i słodkie, oraz do wszystkich tych, które nazywamy jakościami zmysłowymi.

C1 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. J. Gawecki, Warszawa 1988, s. 154–155.
R1Qk7S9JWxuND
(Uzupełnij).
RCHbokL7iUJ3C2
Ćwiczenie 5
Uporządkuj w kolejności proces poznawczy wg Locke’a: Elementy do uszeregowania: 1. idee, 2. refleksja, 3. doświadczenie, 4. percepcja
21
Ćwiczenie 6

Opisz, jakie pojęcie, według D. Hume’a, wytwarza się w ludzkim umyśle wskutek przyzwyczajenia dotyczącego obserwacji następstwa zdarzeń? Użyj sformułowania zawartego w poniższym fragmencie.

David Hume Badania dotyczące rozumu ludzkiego

Ten więc związek, który umysł nasz czuje, to nawykowe przenoszenie się wyobraźni z jednego przedmiotu na drugi, który tamtemu stale towarzyszy – oto owo odczucie, oto impresja, na podstawie której tworzymy ideę siły czy koniecznego związku. Niczego więcej tu nie ma.

C2 Źródło: David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. C. Znamierowski, Warszawa 1988, s. 192.
R1bRiAcRGf6CG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj fragment tekstu G. Berkeleya w kontekście założeń jego idealizmu subiektywnego.

George Berkeley Traktat o zasadach poznania

Doprawdy dziwnie jest rozpowszechnione wśród ludzi mniemanie, jakoby domy, góry, rzeki, słowem wszelkie przedmioty zmysłowe, miały przyrodzone, czyli realne istnienie, odmienne od tego, że umysł je postrzega. Ale bez względu na to, z jakim zaufaniem świat tę zasadę przyjmuje i udziela na nią zgody, to przecież każdy, kto się zdobędzie na podanie jej w wątpliwość, może, jeśli się nie mylę, dostrzec, iż zawiera w sobie jawną sprzeczność. Czymże bowiem są wyżej wymienione przedmioty, jeśli nie rzeczami, które postrzegamy przez zmysły? A czyż postrzegamy coś innego oprócz własnych swych idei, czy wrażeń zmysłowych?

C3 Źródło: George Berkeley, Traktat o zasadach poznania, tłum. Jan Leszczyński, Warszawa 1988, s. 181–182.
R180fArPrRL6L
(Uzupełnij).
Ri1GD2iPC4Zs83
Ćwiczenie 8
Uzupełnij notatkę syntetyzującą na temat empiryzmu brytyjskiego. Pamiętaj o użyciu poprawnej formy gramatycznej.

idea; Arystoteles; zmysłowość; postrzegać; Francis Bacon; wiązka; genetyczność; wrażenia Antyczną inspiracją dla brytyjskiego empiryzmu stanowiła myśl Tu uzupełnij, a bezpośrednim prekursorem tego prądu był Tu uzupełnij. John Locke wyrażał główne myśli empiryzmu Tu uzupełnij, który przyjmował, że najważniejszym źródłem ludzkiej wiedzy jest doświadczenie. Locke odrzucał teorię, iż Tu uzupełnij są w ludzkich umysłach wrodzone. Uznawał, że powstają one w wyniku działania na nasz umysł wrażeń Tu uzupełnij i że nic więcej poza nimi w umyśle nie ma. Podobnie sądził David Hume, który uznawał, że „ja” to jedynie zbiór „Tu uzupełnij” Tu uzupełnij. Berkeley wyciągnął z tego wniosek, że istnienie rzeczy to zatem nic innego jak ich Tu uzupełnij.