Sprawdź się
Korzystając z poniższej tabeli, wymień amidy, które w temperaturze pokojowej (około 25°C) są cieczami.
Nazwa związku | Wzór | TIndeks dolny tt[Indeks górny ooC] | TIndeks dolny ww[Indeks górny ooC] |
mocznik (diamid kwasu węglowego) | 132,7 | r | |
formamid (metanoamid) | 2,55 | 220 | |
N‑metyloformamid | -3,8 | 199,5 | |
N‑fenylo‑N‑metyloformamid | 14,5 | 243 | |
acetamid (etanoamid) | 81 | 222 | |
benzamid (benzenokarboksyamid) | 129,1 | 290 |
Indeks dolny *”r” oznacza rozkład związku przed osiągnięciem temperatury wrzenia Indeks dolny koniec*”r” oznacza rozkład związku przed osiągnięciem temperatury wrzenia
Zaproponuj sposób, w którym sprawdzisz, czy dany amid rozpuszcza się w wodzie.
Zaproponuj sposób, w jaki wyznaczysz odczyn wybranego amidu.
Wyjaśnij, dlaczego amidy posiadają wyższe temperatury wrzenia i topnienia w porównaniu do amin.
Amidy posiadają wysokie temperatury wrzenia ze względu na tworzenie silnych wiązań wodorowych pomiędzy grupą a karbonylowym atomem tlenu. Poniżej na diagramie literami A‑F oznaczono amidy, które posiadają różną liczbę atomów węgla w cząsteczce oraz mają różną rzędowość. Podanym nazwom amidów, zapisanych w przypadkowej kolejności w tabeli, przyporządkuj ich temperatury wrzenia, wstawiając przy nazwie amidu odpowiednią literę: A‑F. Jaki możesz wyciągnąć wniosek na podstawie tego diagramu?