Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
ReR3uR0dpziCi1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbmfWxWdJJVXi
(Uzupełnij).
RSBgDqVEU4wha1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania. Amid, produkowany w naszym organizmie, to 1. CO, 2. mocznik, 3. NH, 4. diamid kwasu węglowego o nazwie zwyczajowej 1. CO, 2. mocznik, 3. NH, 4. diamid kwasu węglowego. Jego wzór sumaryczny ma postać 1. CO, 2. mocznik, 3. NH, 4. diamid kwasu węglowego(1. CO, 2. mocznik, 3. NH, 4. diamid kwasu węglowego2)2. Wraz z potem jego niewielkie ilości zostają wydalane z naszego organizmu.
1
Ćwiczenie 3
R1RNQtJdInTIS1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsHekwwYhwP25
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Korzystając z poniższej tabeli, wymień amidy, które w temperaturze pokojowej (około 25°C) są cieczami.

Nazwa związku

Wzór

TIndeks dolny t[Indeks górny oC]

TIndeks dolny w[Indeks górny oC]

mocznik (diamid kwasu węglowego)

CONH22

132,7

r

formamid (metanoamid)

HCONH2

2,55

220

N‑metyloformamid

HCONHCH3

-3,8

199,5

N‑fenylo‑N‑metyloformamid

HCONC6H5CH3

14,5

243

acetamid (etanoamid)

CH3CONH2

81

222

benzamid (benzenokarboksyamid)

C6H5CONH2

129,1

290

Indeks dolny *”r” oznacza rozkład związku przed osiągnięciem temperatury wrzenia Indeks dolny koniec

RUU35LWdjqZ0z
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zaproponuj sposób, w którym sprawdzisz, czy dany amid rozpuszcza się w wodzie.

R9lJi8LthQKqo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zaproponuj sposób, w jaki wyznaczysz odczyn wybranego amidu.

R1E0QsmZ9Ev2Q
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego amidy posiadają wyższe temperatury wrzenia i topnienia w porównaniu do amin.

RmB1GveRy5fMP
(Uzupełnij).
1
31
Ćwiczenie 8

Amidy posiadają wysokie temperatury wrzenia ze względu na tworzenie silnych wiązań wodorowych pomiędzy grupą -NH a karbonylowym atomem tlenu. Poniżej na diagramie literami A‑F oznaczono amidy, które posiadają różną liczbę atomów węgla w cząsteczce oraz mają różną rzędowość. Podanym nazwom amidów, zapisanych w przypadkowej kolejności w tabeli, przyporządkuj ich temperatury wrzenia, wstawiając przy nazwie amidu odpowiednią literę: A‑F. Jaki możesz wyciągnąć wniosek na podstawie tego diagramu?

RwekkFXdZqbsA
Diagram przedstawiający temperatury wrzenia amidów o różnych rzędowościach
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3MHzDuafJVFe
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EabuSlwUqkN
Wniosek: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
Ric6UIdMjDBaC
(Uzupełnij).