1
Show exercises:
1
Exercise 1

Drag the following phrases to match words with their translations.

Połącz poniższe wyrażenia z ich tłumaczeniami.

R1If48uNZReD4
tacky Możliwe odpowiedzi: 1. sfatygowane, 2. żenujące, 3. ponadczasowe, 4. rozszerzane, 5. tandetne embarrassing Możliwe odpowiedzi: 1. sfatygowane, 2. żenujące, 3. ponadczasowe, 4. rozszerzane, 5. tandetne flared Możliwe odpowiedzi: 1. sfatygowane, 2. żenujące, 3. ponadczasowe, 4. rozszerzane, 5. tandetne timeless Możliwe odpowiedzi: 1. sfatygowane, 2. żenujące, 3. ponadczasowe, 4. rozszerzane, 5. tandetne shabby Możliwe odpowiedzi: 1. sfatygowane, 2. żenujące, 3. ponadczasowe, 4. rozszerzane, 5. tandetne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 2

Drag the words to put them in the correct order to make sentences.

Przeciągnij wyrazy i ułóż je we właściwej kolejności, aby utworzyć zdania.

RnjKbIVHN5AfC
1. Generation gap is 1. differences, 2. about, 3. generations, 4. between 1. differences, 2. about, 3. generations, 4. between 1. differences, 2. about, 3. generations, 4. between 1. differences, 2. about, 3. generations, 4. between.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EC4cvQXtQ6Y
2. Beauty is in the eye of the beholder means all of us 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what 1. opinions, 2. different, 3. about, 4. is, 5. beautiful, 6. have, 7. what.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1a1cupV1GwmU
3. A fashion victim is a person who 1. fashion, 2. follows, 3. blindly, 4. trends 1. fashion, 2. follows, 3. blindly, 4. trends 1. fashion, 2. follows, 3. blindly, 4. trends 1. fashion, 2. follows, 3. blindly, 4. trends.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Complete the crossword. The hidden word is one of the styles in fashion.

Rozwiąż krzyżówkę. Hasło związane jest ze stylem ubierania się.

RRnpCRNJrCRTd
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Ugly, without style, cheap., 2. Another word for elegant clothes., 3. Another word for newest., 4. Not old-fashioned, ... to date., 5. Hippies’ favourite trousers., 6. Troursers or t-shirts with with flowers.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Drag the words below to the correct places. There is one extra word which you do not need.

Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie luki. Jeden wyraz nie pasuje do żadnej luki.

R1KjnHSLDfjsy
My older sister works as a secretary now. She says she can’t wear her favourite     1. 1. fashion, 2. casual, 3. shabby, 4. smart, 5. timeless     tracksuits to work. She needs to go shopping and buy some     2. 1. fashion, 2. casual, 3. shabby, 4. smart, 5. timeless     outfits. She wants to buy a     3. 1. fashion, 2. casual, 3. shabby, 4. smart, 5. timeless     white shirt because it never goes out of     4. 1. fashion, 2. casual, 3. shabby, 4. smart, 5. timeless     and she can wear it with everything. She can wear less elegant,     5. 1. fashion, 2. casual, 3. shabby, 4. smart, 5. timeless     clothes only on Fridays. Sounds very boring to me!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Drag the following phrases to make logical dialogues.

Przeciągnij wypowiedzi, aby utworzyć logiczne dialogi.

R185I9qDfFD1e
You always look so glamorous! Możliwe odpowiedzi: 1. Thanks, I’m keen on fashion., 2. Not really, I prefer team sports., 3. I prefer the striped one., 4. Yes, I can’t stand this style., 5. Thanks, my mum is really keen on cooking. Hmm, I can’t decide which t-shirt to buy. Możliwe odpowiedzi: 1. Thanks, I’m keen on fashion., 2. Not really, I prefer team sports., 3. I prefer the striped one., 4. Yes, I can’t stand this style., 5. Thanks, my mum is really keen on cooking. Just look at these floral trousers, they are horrible! Możliwe odpowiedzi: 1. Thanks, I’m keen on fashion., 2. Not really, I prefer team sports., 3. I prefer the striped one., 4. Yes, I can’t stand this style., 5. Thanks, my mum is really keen on cooking. Are you keen on gymnastics? Możliwe odpowiedzi: 1. Thanks, I’m keen on fashion., 2. Not really, I prefer team sports., 3. I prefer the striped one., 4. Yes, I can’t stand this style., 5. Thanks, my mum is really keen on cooking. Yummy, I love this soup! Możliwe odpowiedzi: 1. Thanks, I’m keen on fashion., 2. Not really, I prefer team sports., 3. I prefer the striped one., 4. Yes, I can’t stand this style., 5. Thanks, my mum is really keen on cooking.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Read the text and translate the words in brackets.

Zapoznaj się z tekstem i przetłumacz wyrazy, które znajdują się w nawiasach.

RYtPxzhPkKIm8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions. Each answer should be at least one sentence long.

Odpowiedz jednym zdaniem na każde z poniższych pytań.

  1. Which fashion styles do you prefer?

  2. What kind of music are you keen on?

  3. What kind of films are you fond of?

Ri8uRB9OPQIeb
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

In your school you organized meetings with elderly people to show it’s possible to communicate despite the generation gap. Write an email to your friend and:

  • describe how you understand the term generation gap;

  • write what activities you did together with the elderly;

  • offer your help in organizing a similar project in your friend’s school.

Your email should be 50–120 words long.

Zorganizowaliście w waszej szkole spotkania z osobami starszymi, aby pokazać, że jest możliwe porozumienie się mimo różnicy pokoleń. W e‑mailu do kolegi/koleżanki:

  • opisz, czym jest według ciebie różnica pokoleń;

  • napisz, jakie działania podjęliście wspólnie z osobami starszymi;

  • zaproponuj koledze/koleżance pomoc w zorganizowaniu takiej akcji w jego/jej szkole.

Twoja wypowiedź powinna składać się z 50–120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1Fvz7SYowN7e
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.