W trójkącie poprowadzono odcinki i łączące odpowiednio środki boków tego trójkąta. Połącz w pary wektory równe.
R9mQpHWLzr4Db
Na ilustracji przedstawiony jest duży trójkąt ABC podzielony na cztery mniejsze trójkąty. Na każdym boku zaznaczony jest jego środek. Na boku AB jest środek M, na boku BC środek L, na boku CA środek K. Wszystkie środki są połączone w trójkąt MLK, który to rozdziela trójkąt ABC na cztery mniejsze trójkąty.
Rz1ogQpByzLUa
Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. bez pary, 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1
Ćwiczenie 2
Dany jest trapez zbudowany z siedmiu przystających trójkątów. Zaznacz wszystkie wektory równe podanemu wektorowi.
R3CmVs13jFiIt
Na ilustracji przedstawiony jest trapez ABCD składający się z siedmiu przystających trójkątów. Dolna podstawa AB jest podzielona na cztery odcinki. Między lewym końcem A oraz prawym końcem B odcinka AB znajdują się kolejno punkty: E, F, G. Zatem podstawa składa się z czterech mniejszych odcinków, będących podstawami czterech trójkątów przystających. Odcinki te kolejno: AE, EF, FG, GB. Punkty E, F oraz G są z kolei wierzchołkami trójkątów, których podstawa leży na górnej podstawie trapezu. Analogicznie jest w przypadku górnej podstawy. Odcinek DC podzielony jest na trzy mniejsze odcinki punktami kolejno K oraz H. Górna podstawa składa się zatem trzech mniejszych odcinków: DK, KH oraz HC. Odcinki te są podstawami trzech trójkątów. Punkty D, K, H, C są wierzchołkami czterech trójkątów. Trójkąty o podstawie na odcinku AB to kolejno od lewej: AED, EFK, FGH oraz GBC. Trójkąty o podstawie na odcinku DC to kolejno od lewej: DEK, KFH, HGC.
R1M140NpMhja3
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Wektory równe wektorowi to:
Opisz, czym charakteryzują się wektory równe.
1
Ćwiczenie 3
Na poniższym rysunku punkty wyznaczają wektory. Dla każdego wektora wskaż wektor równy i połącz je w pary.
RBWHtdm9O0Uki
Grafika przedstawia punkty ułożone na kratce. Są to punkty A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L
R4MWJQkPyclkF
Wskaż wszystkie pary wektorów równych Możliwe odpowiedzi: 1. i , 2. i , 3. i , 4. i , 5. i
Mając dany prostokąt ABCD, w którym narysowane przekątne przecinają się w punkcie E, wskaż cztery pary wektorów równych i uzasadnij ich równość poznanymi w tej lekcji warunkami równości wektorów.
2
Ćwiczenie 4
Przedstawiona na rysunku siatka jest zbudowana z trójkątów równobocznych, których wierzchołki wyznaczają wektory. Jakie cechy mają powstałe w ten sposób wymienione niżej wektory? Przeciągnij odpowiednie cechy na pola po lewej stronie.
R10v7ifDVM8Aa
Grafika przedstawia punkty ułożone na siatce w kształcie trójkątów. Są to punkty A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K
R1PfmxoE9CJ9h
Jakie cechy mają niżej wymienione wektory? Siatka jest zbudowana z trójkątów równobocznych. Przeciągnij i upuść. i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe
Jakie cechy mają niżej wymienione wektory? Siatka jest zbudowana z trójkątów równobocznych. Przeciągnij i upuść. i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe i Możliwe odpowiedzi: 1. są równej długości, 2. mają ten sam zwrot, 3. są prostopadłe, 4. mają ten sam kierunek, 5. są równej długości, 6. mają ten sam punkt przyłożenia, 7. mają ten sam kierunek, 8. są równej długości, 9. mają ten sam punkt przyłożenia, 10. mają ten sam punkt przyłożenia, 11. są równej długości, 12. mają ten sam kierunek, 13. mają ten sam zwrot, 14. są równe
Dany jest trójkąt równoramienny ABE wpisany w prostokąt ABCD. W trójkącie poprowadzona jest pionowa wysokość z wierzchołka E do środka podstawy AB w punkcie I. Prawy bok prostokąta podzielony jest na dwa równe odcinki punktem G. Lewy bok trójkąta podzielony jest również na dwa równe odcinki punktem H. Punkty H i G tworzą odcinek HG. Wysokość trójkąta EI przecina się z odcinkiem HG pod kątem prostym w punkcie F. Wskaż cztery pary wektorów równych. Uzasadnij ich równość poznanymi w tej lekcji warunkami równości wektorów.
2
Ćwiczenie 5
Dany jest czworokąt wypukły . Punkty są odpowiednio środkami boków tego czworokąta. Uzasadnij, że i są równe. Skorzystaj z twierdzenia o linii środkowej trójkąta.
uzupełnij treść
Poprowadź przekątną czworokąta .
Znajdź zależność między wektorami i oraz wektorami i .
Poprowadźmy przekątną tego czworokąta. Odcinki i łączą środki boków trójkątów i , zatem każdy z nich jest równoległy do odcinka , zaś ich długości są równe połowie długości odcinka . Stąd wynika, że wektory i mają takie same długości i kierunki. Zgodność zwrotów możemy odczytać z rysunku. Zatem wektory i są równe.
2
Ćwiczenie 6
Trójkąt prostokątny z kątem prostym przy wierzchołku jest wpisany w okrąg o środku . Udowodnij, że . Zwróć uwagę, na jakim odcinku leży punkt .
uzupełnij treść
Przypomnij sobie, gdzie znajduje się środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym.
Wystarczy powołać się na własność okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym: jego środek leży w połowie przeciwprostokątnej. Zatem punkt jest środkiem odcinka . Wynika stąd, że wektory i mają taki sam kierunek, długość i zwrot, zatem są równe.
3
Ćwiczenie 7
Dany jest trapez równoramienny o podstawach i , w którym . Z punktu opuszczono wysokość, której spodkiem jest punkt . Punkty i są odpowiednio środkami boków i . Udowodnij, że i są równe. Wyznacz pomocniczo odcinek łączący środki ramion.
uzupełnij treść
Uzależnij długość odcinka łączącego środki ramion trapezu od długości podstaw.
Uzależnij długość odcinka łączącego spodek wysokości trapezu równoramiennego z bardziej odległym wierzchołkiem podstawy.
W każdym trapezie odcinek łączący środki ramion jest równoległy do podstaw, zaś jego długość jest średnią arytmetyczną długości podstaw. W trapezie równoramiennym odległość spodka wysokości od bardziej oddalonego wierzchołka jest równa średniej arytmetycznej podstaw. Zatem wektory i mają równe długości, ten sam kierunek i zwrot, czyli są równe.
3
Ćwiczenie 8
Dany jest trapez równoramienny o podstawach i , w którym . Z punktu opuszczono wysokość, której spodkiem jest punkt . Punkty i są odpowiednio środkami przekątnych i . Udowodnij, że i są równe.
uzupełnij treść
Uzależnij długość odcinka łączącego środki przekątnych trapezu od długości jego podstaw.
Uzależnij długość odcinka łączącego spodek wysokości trapezu równoramiennego z mniej odległym wierzchołkiem podstawy.
W każdym trapezie odcinek łączący środki przekątnych jest równoległy do podstaw, zaś jego długość jest połową różnicy długości podstaw.
Rozważmy trapez (oznaczenia jak na rysunku), w którym punkty i są środkami ramion i , zaś punkty i środkami przekątnych i odpowiednio. niech będzie punktem przecięcia przekątnych, zaś - punktem przecięcia prostych zawierających ramiona trapezu.
RR8pnis0TbF68
Na ilustracji przedstawiony jest duży trójkąt DCE zawierający mniejsze figury. Bok CE podzielony jest punktami N i leżącym wyżej B na trzy odcinki, z czego CN oraz NB są równe. Odcinek BE narysowany jest linią przerywaną. Bok ED dużego trójkąta również podzielony jest na trzy odcinki punktami A oraz niżej K. Odcinek EA jest narysowany linią przerywaną. Odcinki AK i KD są równe. Między bokami dużego trójkąta narysowane są poziome odcinki mające swoje początki i końce w punktach dzielących boki. Tak powstał w dużym trójkącie mały trapez KNBA. Mamy teraz trzy trapezy w dużym trójkącie, jeśli rozszerzymy jego pole w dół trójkąta do jego podstawy, otrzymamy duży trapez DCBA oraz mniejszy trapez o takiej samej podstawie DCNK. Teraz z wierzchołka dużego trójkąta DCE poprowadzony jest odcinek do punku A należącego do ramienia ED. W ten sposób powstaje trójkąt DCA. Pole tego trójkąta jest zaznaczone kolorem. Odcinek CA przecina się z dolną podstawą małego trapezu KNBA w punkcie M. Teraz z wierzchołka D dużego trójkąta DCE poprowadzony jest odcinek do punktu B należącego do przeciwległego ramienia CE. Odcinek DB przecina się z dolną podstawą małego trapezu KNBA w punkcie L. Oba odcinki wychodzące z wierzchołków dużego trójkąta DCE, czyli odcinek CA oraz DB przecinają się w punkcie F.
Ponieważ odcinki na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do odcinków na drugim ramieniu tego kąta, więc z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa odcinek jest równoległy do podstaw i trapezu. Z twierdzenia Talesa zastosowanego do kąta wynika, że jest środkiem odcinka .
Zatem odcinek łączy środki boków trójkąta , więc . Ponadto odcinek łączy środki boków trójkąta , więc .
Stąd .
Zatem odcinek łączący środki ramion trapezu ma długość równą średniej arytmetycznej długości jego podstaw.
Z twierdzenia Talesa zastosowanego do kąta wynika, że jest środkiem odcinka . Zatem .
Wynika stąd, że .
Czyli długość odcinka łączącego środki przekątnych trapezu jest równa połowie różnicy długości jego podstaw.
W trapezie równoramiennym odległość spodka wysokości od bliższego wierzchołka jest równa połowie różnicy długości podstaw. Zatem wektory i mają równe długości, ten sam kierunek i zwrot, czyli są równe.