Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R12xMxCVkB51B1
Ćwiczenie 1
Które obrazy ilustrują wydarzenia rozpoczynające zdaniem historyków epokę nowoczesności? Oceń na podstawie ich opisów. Obraz pierwszy przedstawia pustynię i piramidę. W jej pobliżu znajduje się mężczyzna jadący na wielbłądzie. Obok niego znajduje się trzech innych mężczyzn. Widać także kobietę niosącą na głowie dzban. Obok niej znajduje się grupka małych dzieci. Obraz drugi przedstawia scenę z gilotynowana. Na dużym placu widać stoi ustawiony drewniany, wysoki podest. Ustawiona jest na nim gilotyna. Mężczyzna stojący obok niej trzyma w prawej ręce odciętą głowę. To głowa mężczyzny. Jego ciało leży przy gilotynie. Mężczyzna pokazuje głowę zgromadzonym na placu wojskowym. Podest z gilotyną otaczają ze wszystkich stron żołnierze. Część to piechota, część konnica. Widać także karetę zaprzężoną w dwa konie. Obraz trzeci przedstawia wnętrze dużej fabryki. Widoczne są tu maszyny. Pracują przy nich robotnicy. Obraz czwarty ukazuje pole bitewne. Maszeruje przez nie dwóch mężczyzn i mały chłopiec. Jeden z mężczyzn i chłopiec grają na bębnach, które mają przewieszone przez ramiona. Drugi mężczyzna idący obok nich gra na flecie. Grupka mija leżącego na ziemi żołnierza. Mężczyzna jest ranny. Unosi prawą rękę z czapką ku górze. Za grupką podążają inni mężczyźni. Jeden z nich niesie flagę amerykańską. Zdjęcie piąte przedstawia czołg jadący przez pola. To angielski czołg AL25. W wieżyczce czołgu znajdują się dwaj żołnierze.
1
Ćwiczenie 1
R3J48nLsCB2U8
(Uzupełnij).
R1A9Y7wgICkYk1
Ćwiczenie 2
Ustaw w kolejności od najwcześniejszej do najpóźniejszej następujące formacje społeczne: Elementy do uszeregowania: 1. społeczeństwo zbieracko-myśliwskie, 2. społeczeństwo acefaliczne, 3. społeczeństwo nowoczesne, 4. społeczeństwo rolnicze, 5. społeczeństwo feudalne
R1WnXNDPPfN4g1
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie te cechy i zjawiska, które nie są wyznacznikami pojawienia się społeczeństwa nowoczesnego. Możliwe odpowiedzi: 1. Pojawienie się elit społecznych, 2. powstanie miast, 3. znaczący wzrost nierówności społecznych, 4. zastosowanie narzędzi w rolnictwie, 5. masowe zastosowanie nauki i techniki w przemyśle, 6. koncentracja siły roboczej w centrach miejskich
11
Ćwiczenie 4

Jaka jest relacja nowoczesności do idei oświecenia? Czy są one sprzeczne czy zbieżne?

Ra22TTSwAMORR
(Uzupełnij).
RgP1EHH7GhB7021
Ćwiczenie 5
Czym różni się dyfuzjonizm od ewolucjonizmu? Przyporządkuj elementy do odpowiednich pojęć. Dyfuzjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. elementy kultur rozprzestrzeniają się, 2. spotkanie różnych kultur owocuje pojawieniem się nowych treści, 3. jeden schemat rozwoju, 4. idea postępu, 5. wiele dróg rozwoju, 6. społeczeństwo nowoczesne jest lepsze niż tradycyjne Ewolucjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. elementy kultur rozprzestrzeniają się, 2. spotkanie różnych kultur owocuje pojawieniem się nowych treści, 3. jeden schemat rozwoju, 4. idea postępu, 5. wiele dróg rozwoju, 6. społeczeństwo nowoczesne jest lepsze niż tradycyjne
211
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu. Czy można powiedzieć, że poglądy w nim zawarte są etnocentryczne? Jakie ewentualnie fragmenty o tym świadczą?
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu. Czy można powiedzieć, że poglądy w nim zawarte są etnocentryczne? Jakie ewentualnie fragmenty o tym świadczą?
Michel de Montaigne Próby

Ludy wychowane w wolności i przywykłe stanowić o sobie, uważają wszelką inną postać rządów za poczwarną i przeciwną naturze: te, które podległe są władzy monarszej, toż samo; i choćby nawet losy dawały im w rękę najlepszą sposobność odmiany, kiedy nawet, po wielkich mozołach, zbędą się jarzma tyrana, spieszą czemprędzej, z tymże samym trudem, nałożyć sobie innego, nie mogąc się oswoić z tem, by miały nienawidzić tyranii. Dzięki przyzwyczajeniu, każdy zadowolony jest z miejsca gdzie go natura umieściła; dzikie plemiona Szkocji nie lubują sobie w Turenii, ani Scytowie w Tessalii. Darjusz zapytał Greków, za jaką cenę zgodziliby się przyjąć obyczaj Indjan, aby zjadać swych pomarłych ojców (tak bowiem właśnie czynią owi, w rozumieniu iż nie mogą dać im bardziej zaszczytnego grobowca niż w samych sobie); odpowiedzieli, iż za nic w świecie. Kiedy znów tamci próbowali nakłonić Indjan, aby poniechali swego zwyczaju, a przybrali grecki, który polegał na paleniu ciał, wzbudzili w nich jeszcze większą grozę. Tak dzieje się ze wszystkiem, ile że przyzwyczajenie przesłania nam prawdziwy obraz rzeczy.

1 Źródło: Michel de Montaigne, Próby, [w:] O zwyczaju, i o tem aby nie łatwo odmieniać istniejące prawo.
R1Bo48Wvl9vNP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W niektórych kulturach powszechnym zabiegiem jest obrzezanie kobiet – bolesne i niebezpieczne usunięcie fragmentów narządów płciowych. Z perspektywy naszej kultury takie praktyki są niedopuszczalne. Postulat relatywizmu kulturowego nakazuje jednak, by nie oceniać innej kultury z naszej perspektywy. Jak oceniasz tę zasadę w tym przypadku?

R6BBbwUs145ac
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: czy w świecie istnieje postęp rozumiany jako zmiana na lepsze? Uzasadnij swoją odpowiedź w kilku zdaniach.

R15e1jiLY3KdJ
(Uzupełnij).