Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RsB4hMqpjwVDi1
Ćwiczenie 1
Do cech paradygmatu etycznego można zaliczyć to, że... Możliwe odpowiedzi: 1. jest systemem twierdzeń etycznych., 2. jest przedmiotem ludzkich wyborów., 3. pozwala rozstrzygać szczegółowe problemy etyczne., 4. pozwala zdobyć wiedzę o obiektywnym dobru.
RAdeyMIygrMiQ1
Ćwiczenie 1
Wybierz dokończenie zdania. Do cech paradygmatu etycznego można zaliczyć to, że... Możliwe odpowiedzi: 1. jest systemem twierdzeń etycznych., 2. jest przedmiotem ludzkich wyborów., 3. pozwala rozstrzygać szczegółowe problemy etyczne., 4. pozwala zdobyć wiedzę o obiektywnym dobru.
RwRZAFcUKqJiD1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj pojęciom doktryny epikurejskiej ich znaczenia. Szczęście. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście, 2. przyjemność, 3. brak cierpień. Przyjemność. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście, 2. przyjemność, 3. brak cierpień. Cel życia. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście, 2. przyjemność, 3. brak cierpień
RJ437eNehLw3F1
Ćwiczenie 3
Według epikureizmu rozum służy wyborowi, a nawet rezygnacji z przyjemności w celu: Możliwe odpowiedzi: 1. uniknięcia cierpień., 2. osiągnięcia większych przyjemności., 3. umiejętności zaspokajania potrzeb., 4. zachowania cnoty.
RKXx8Tw41n2TZ1
Ćwiczenie 3
Wybierz dokończenie zdania. Według epikureizmu rozum służy wyborowi, a nawet rezygnacji z przyjemności w celu: Możliwe odpowiedzi: 1. uniknięcia cierpień., 2. osiągnięcia większych przyjemności., 3. umiejętności zaspokajania potrzeb., 4. zachowania cnoty.
21
Ćwiczenie 4

Sformułuj twierdzenie etyczne paradygmatu epikurejskiego na podstawie następującego fragmentu dzieła Epikura:

Epikur List do Menoikeusa

W każdym wypadku trzeba wszystko dokładnie zbadać pod kątem pożyteczności i szkodliwości, bo zdarza się czasem, że dobro bierzemy za zło i na odwrót, zło za dobro.

C1 Źródło: Epikur, List do Menoikeusa, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988, s. 62–63. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów.
RT155lroGgeOQ
(Uzupełnij).
Rq1WnJsm9TbpE2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj pojęciom doktryny stoickiej ich znaczenia. Szczęście Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. cnota, 3. szczęście. Cel życia. Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. cnota, 3. szczęście. Cnota. Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. cnota, 3. szczęście
R1f0iDB0YzJYK2
Ćwiczenie 6
Według stoicyzmu rozum nie służy uniezależnieniu się od losu w celu... Możliwe odpowiedzi: 1. uniknięcia emocji., 2. zachowania cnoty w różnych okolicznościach., 3. uchronienia się przed złem., 4. ochrony przed cierpieniem.
R1YWKiebzsrta2
Ćwiczenie 6
Wybierz dokończenie zdania. Według stoicyzmu rozum nie służy uniezależnieniu się od losu w celu... Możliwe odpowiedzi: 1. uniknięcia emocji., 2. zachowania cnoty w różnych okolicznościach., 3. uchronienia się przed złem., 4. ochrony przed cierpieniem.
31
Ćwiczenie 7

Sformułuj twierdzenie etyczne paradygmatu stoickiego na podstawie następującego fragmentu dzieła Seneki:

Nie potrzebuje [cnota] żadnego upiększenia. Sama dla siebie stanowi wspaniałą ozdobę i uświęca ciało, w którym przebywa.

RMTvUrrlEIX9D
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij i uzasadnij, który z paradygmatów etycznych — epikureizm czy stoicyzm — trafniej określa warunki zapewnienia szczęścia w znaczeniu subiektywnego dobrostanu człowieka.

RRUTDZA5fpxgW
(Uzupełnij).