1
Pokaż ćwiczenia:
R4a3qqZN05xti1
Ćwiczenie 1
Co Kant nazywa nazywa „wnioskami rozumowymi”? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. idee czystego rozumu, 2. sądy hipotetyczne, 3. twierdzenia syntetyczne
R1PXco4mo6Tdz1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj znaczenia do idei. idea substancjalna Możliwe odpowiedzi: 1. idea połączenia wszystkich doskonałości w jednej istocie, czyli absolucie, 2. idea całości wszechświata, 3. idea psychologiczna – idea (nieśmiertelnej duszy) idea kosmologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. idea połączenia wszystkich doskonałości w jednej istocie, czyli absolucie, 2. idea całości wszechświata, 3. idea psychologiczna – idea (nieśmiertelnej duszy) idea teologiczna Możliwe odpowiedzi: 1. idea połączenia wszystkich doskonałości w jednej istocie, czyli absolucie, 2. idea całości wszechświata, 3. idea psychologiczna – idea (nieśmiertelnej duszy)
RqV5clX9Pvuy81
Ćwiczenie 3
W jaki sposób Kant poszukiwał czystych idei? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Poszukiwał wszelkich możliwych cech substancji, by dotrzeć do pojęcia nieuwarunkowanego podmiotu., 2. Poszukiwał nieuwarunkowanej całości wszystkich pojęć, by dotrzeć do idei człowieka., 3. Poszukiwał nieuwarunkowanej całości wszystkich następstw przyczynowych, by dotrzeć do pierwotnego założenia wszystkich przyczynowych ciągów zdarzeń., 4. Poszukiwał tylko najważniejszych cech substancji, by dotrzeć do pojęcia podmiotu.
Rm8nwucKlzKjx1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Kanta. Kant nazywa idee czystego rozumu ideami (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne, bo służą one całkowitemu dopełnieniu warunków możliwości wszelkiego (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne przez postulowanie istnienia rzeczywistości ostatecznie już przez nic (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne. Z drugiej jednak strony naturalną konsekwencją ich występowania jest ich (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne stosowanie. (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne, wzorem (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne odnoszącego się do danych (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne, mógł nadawać im charakter (tu wybierz) 1. intelektu, 2. działania, 3. czystego rozumu, 4. transcendentalnymi, 5. transcendentne, 6. doświadczenia, 7. wynikających z indukcji, 8. zmysłowych, 9. Intelekt, 10. podmiotowy, 11. nieuwarunkowanej, 12. uwarunkowanej, 13. przedmiotowy, 14. zmysłowymi, 15. Czysty rozum, 16. konsekwentne, jakby było możliwe obcowanie z ich pozadoświadczeniową rzeczywistością.
R18PuUYF4rwvU2
Ćwiczenie 5
Co oznacza termin „dialektyka transcendentalna"? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Krytyka poznania, polegająca na ograniczeniu lub wyeliminowaniu przez czysty rozum błędów, powstających podczas tworzenia sądów transcendentalnych., 2. „Paralogizm”, który podstawia w miejsce podmiotu czystej samoświadomości kategorię przedmiotu., 3. Badanie warunków możliwości wszelkiego doświadczenia przez postulowanie istnienia rzeczywistości nieuwarunkowanej.
RDbnSCwZT7gEQ2
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6
RspmVd007IWC7
Połącz w pary tezy z antytezami. Teza – „Świat posiada początek co do czasu i przestrzeni”. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyteza – „Nie ma żadnej wolności, lecz wszystko jest przyrodą”., 2. Antyteza – „Nie ma nic prostego, wszystko jest złożone”., 3. Antyteza – „Świat jest co do czasu i przestrzeni nieskończony”., 4. Antyteza – „W szeregu tym nic nie jest konieczne, lecz wszystko w nim jest przypadkowe”. Teza – „Wszystko na świecie składa się z tego, co proste”. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyteza – „Nie ma żadnej wolności, lecz wszystko jest przyrodą”., 2. Antyteza – „Nie ma nic prostego, wszystko jest złożone”., 3. Antyteza – „Świat jest co do czasu i przestrzeni nieskończony”., 4. Antyteza – „W szeregu tym nic nie jest konieczne, lecz wszystko w nim jest przypadkowe”. Teza – „Istnieją w świecie przyczyny wytworzone przez wolność”. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyteza – „Nie ma żadnej wolności, lecz wszystko jest przyrodą”., 2. Antyteza – „Nie ma nic prostego, wszystko jest złożone”., 3. Antyteza – „Świat jest co do czasu i przestrzeni nieskończony”., 4. Antyteza – „W szeregu tym nic nie jest konieczne, lecz wszystko w nim jest przypadkowe”. Teza – „W szeregu przyczyn świata jest jakaś istota konieczna”. Możliwe odpowiedzi: 1. Antyteza – „Nie ma żadnej wolności, lecz wszystko jest przyrodą”., 2. Antyteza – „Nie ma nic prostego, wszystko jest złożone”., 3. Antyteza – „Świat jest co do czasu i przestrzeni nieskończony”., 4. Antyteza – „W szeregu tym nic nie jest konieczne, lecz wszystko w nim jest przypadkowe”.
3
Ćwiczenie 7

Skąd zdaniem Kanta bierze się sprzeczność przy wypowiadaniu twierdzeń dotyczących wszechświata?

Odpowiedz na pytanie: skąd zdaniem Kanta bierze się sprzeczność przy wypowiadaniu twierdzeń dotyczących wszechświata?

R1X1UHEZykfdD
(Uzupełnij).

Praca domowa

31
Ćwiczenie 8

Napisz esej, w który zastanowisz się w jaki sposób Kant wprowadza do naszego poznania porządek i jak dzięki niemu porządkujemy myślenie.

R1X1UHEZykfdD
(Uzupełnij).