Sprawdź się
Uporządkuj informacje o czterech sposobach rozumienia pojęcia fenomenu, przyporządkowując je do właściwego kierunku filozoficznego i wskazując jego przedstawiciela.
Starożytny idealizm, Fenomenologia, Fakt uchwytywany w doświadczeniu, Immanuel Kant
| Kierunek filozoficzny | Znaczenie pojęcia fenomen | Przedstawiciel |
|---|---|---|
| Starożytny idealizm | ||
| Fakt uchwytywany w doświadczeniu | ||
| Immanuel Kant | ||
| Fenomenologia |
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Kierunek filozoficzny: Nowożytny empiryzm.
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Kierunek filozoficzny: Idealizm transcendentalny
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Kierunek filozoficzny: Fenomenologia.
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
W epistemologii Kanta fenomen jest...
- tym, co można poznać.
- tym, czego nie można poznać.
- tym, czego nie warto poznawać.
- zjawiskiem przyrody.
Fenomenologia Husserla bada...
- sposób zjawiania się przedmiotów w świadomości.
- empiryczne zjawiska przyrody.
- fakty naukowe.
- zmienne, ulotne zjawiska.
Metoda fenomenologiczna w swoich założeniach nie jest...
- obiektywna.
- subiektywna.
- psychologiczna.
- relatywistyczna.
Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by wskazać najważniejszą różnicę między nimi.
Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by podać najważniejszą różnicę między nimi.
Zastanów się, w jaki sposób pojęcie fenomenu będą rozumieć idealiści transcendentalni, a w jaki realiści. Na czym polega główna różnica?
Na podstawie rozważań o fenomenie możemy wyróżnić dwa ogólne sposoby myślenia o poznaniu. W pierwszym jest ono wglądem w istotę rzeczy, w drugim – nauką o faktach. Na podstawie informacji z lekcji zastanów się, z czyich koncepcji fenomenu się wywodzą. Następnie przeanalizuj przykładowe twierdzenia naukowe (nie odnoszą się one do poglądów filozofów, których wskażesz) i zdecyduj, do której koncepcji poznania należą.
Parmenidesa, Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., Galileusza, Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., <span lang="en">Francisa Bacona</span>, Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., Platona
| Poznanie jako wgląd w istotę rzeczy wywodzi się z poglądów | |
|---|---|
| Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) | |
| Poznanie jako opis faktów wywodzi się z poglądów | |
| Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) |
Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz wskazać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz podać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.