Sprawdź się
Uporządkuj informacje o czterech sposobach rozumienia pojęcia fenomenu, przyporządkowując je do właściwego kierunku filozoficznego i wskazując jego przedstawiciela.
Starożytny idealizm, Fenomenologia, Fakt uchwytywany w doświadczeniu, Immanuel Kant
Kierunek filozoficzny | Znaczenie pojęcia fenomen | Przedstawiciel |
---|---|---|
Starożytny idealizm | ||
Fakt uchwytywany w doświadczeniu | ||
Immanuel Kant | ||
Fenomenologia |
Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by wskazać najważniejszą różnicę między nimi.
Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by podać najważniejszą różnicę między nimi.
Zastanów się, w jaki sposób pojęcie fenomenu będą rozumieć idealiści transcendentalni, a w jaki realiści. Na czym polega główna różnica?
Na podstawie rozważań o fenomenie możemy wyróżnić dwa ogólne sposoby myślenia o poznaniu. W pierwszym jest ono wglądem w istotę rzeczy, w drugim – nauką o faktach. Na podstawie informacji z lekcji zastanów się, z czyich koncepcji fenomenu się wywodzą. Następnie przeanalizuj przykładowe twierdzenia naukowe (nie odnoszą się one do poglądów filozofów, których wskażesz) i zdecyduj, do której koncepcji poznania należą.
Parmenidesa, Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., Galileusza, Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., <span lang="en">Francisa Bacona</span>, Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., Platona
Poznanie jako wgląd w istotę rzeczy wywodzi się z poglądów | |
---|---|
Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) | |
Poznanie jako opis faktów wywodzi się z poglądów | |
Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) |
Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz wskazać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz podać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.