1
Pokaż ćwiczenia:
R14B74D0tIwkT1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 1
RZboX1XKDJPMT1
Uporządkuj informacje o czterech sposobach rozumienia pojęcia fenomenu, przyporządkowując je do właściwego kierunku filozoficznego i podając jego przedstawiciela. Kierunek filozoficzny: Starożytny idealizm.
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.

Kierunek filozoficzny: Nowożytny empiryzm.
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.

Kierunek filozoficzny: Idealizm transcendentalny
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.

Kierunek filozoficzny: Fenomenologia.
Znaczenie pojęcia fenomen: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
Przedstawiciel: (tu wybierz) 1. Fakt uchwytywany w doświadczeniu, 2. Edmund Husserl, 3. Zmienne zjawisko w przeciwstawieniu do niezmiennego bytu, 4. Przedmiot ustanowiony a priori przez czystą świadomość, 5. Platon, 6. Możliwy przedmiot poznania konstytuowany przez podmiot, 7. Francis Bacon, 8. Immanuel Kant.
R1T2zAcsDCmeB1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiedź. W epistemologii Kanta fenomen jest... Możliwe odpowiedzi: 1. tym, co można poznać., 2. tym, czego nie można poznać., 3. tym, czego nie warto poznawać., 4. zjawiskiem przyrody.
R1VjdtM1R5z7u1
Ćwiczenie 3
Zaznacz odpowiedź. Fenomenologia Husserla bada... Możliwe odpowiedzi: 1. sposób zjawiania się przedmiotów w świadomości., 2. empiryczne zjawiska przyrody., 3. fakty naukowe., 4. zmienne, ulotne zjawiska.
RaRApmazwVTUk1
Ćwiczenie 4
Zaznacz odpowiedzi. Metoda fenomenologiczna w swoich założeniach nie jest... Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywna., 2. subiektywna., 3. psychologiczna., 4. relatywistyczna.
21
Ćwiczenie 5

Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by wskazać najważniejszą różnicę między nimi.

Sformułuj definicję dwóch stanowisk epistemologicznych: idealizmu transcendentalnego i realizmu. Zrób to w taki sposób, by podać najważniejszą różnicę między nimi.

RYDFFkOjrpQl7
Idealizm transcendentalny (Uzupełnij). Realizm (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zastanów się, w jaki sposób pojęcie fenomenu będą rozumieć idealiści transcendentalni, a w jaki realiści. Na czym polega główna różnica?

RzRos3vYTp4Pz
(Uzupełnij).
RqSfINLAwWUmC31
Ćwiczenie 7
Na podstawie rozważań o fenomenie możemy wyróżnić dwa ogólne sposoby myślenia o poznaniu. W pierwszym jest ono wglądem w istotę rzeczy, w drugim – nauką o faktach. Na podstawie informacji z lekcji zastanów się, z czyich koncepcji fenomenu się wywodzą. Następnie przeanalizuj przykładowe twierdzenia naukowe (nie odnoszą się one do poglądów filozofów, których wskażesz) i zdecyduj, do której koncepcji poznania należą. Poznanie jako wgląd w istotę rzeczy wywodzi się z poglądów Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., 2. Parmenidesa, 3. Francisa Bacona, 4. Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., 5. Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., 6. Galileusza, 7. Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., 8. Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., 9. Platona Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., 2. Parmenidesa, 3. Francisa Bacona, 4. Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., 5. Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., 6. Galileusza, 7. Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., 8. Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., 9. Platona Poznanie jako opis faktów wywodzi się z poglądów Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., 2. Parmenidesa, 3. Francisa Bacona, 4. Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., 5. Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., 6. Galileusza, 7. Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., 8. Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., 9. Platona Przykłady poglądów (nie muszą dotyczyć one filozofów, od których wywodzi się dany sposób myślenia o poznaniu) Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyną ruchu bili po stole bilardowym jest poprzedzające go uderzenie bili końcówką kija, które wprawia ją w ruch., 2. Parmenidesa, 3. Francisa Bacona, 4. Przyczyną wybuchu protestów społecznych był wzrost materialnych aspiracji społeczeństwa i towarzyszące mu niezadowolenie ze stagnacji w wielu aspektach życia – finansowym, kulturowym (cenzura) i politycznym (brak wolnych wyborów)., 5. Istotą człowieczeństwa jest postępowanie zgodne z rozumem., 6. Galileusza, 7. Bóg jest przyczyną istnienia ruchu w przyrodzie., 8. Natura rzeczywistości jest jednorodna – tworzy ją jedna substancja, która naszym zmysłom jawi się na najróżniejsze sposoby., 9. Platona
31
Ćwiczenie 8

Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz wskazać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Która z koncepcji fenomenu, do których odwoływało się ćwiczenie nr 7, wydaje ci się lepsza? W tym kontekście możesz zapytać np. o początek wszechświata lub przywołać słynne pytanie filozoficzne sformułowane przez Leibniza: Dlaczego jest raczej coś niż nic? Możesz podać inny, interesujący cię problem. Zastanów się, która koncepcja poznania bardziej do ciebie przemawia i wydaje ci się bardziej adekwatna do poszukiwania odpowiedzi na twoje pytanie. Która jest bardziej interesująca? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RbPHmQXIigHmt
(Uzupełnij).