Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RANC0EsKoNwek1
Ćwiczenie 1
Do Pascala nawiązywali przedstawiciele nurtów takich jak... Możliwe odpowiedzi: 1. egzystencjalizm., 2. psychoanaliza., 3. intuicjonizm., 4. współczesny stoicyzm., 5. racjonalizm., 6. empiryzm.
1
Ćwiczenie 2

Jak sądzisz, czego w dziełach Pascala poszukują jego kontynuatorzy? Czy zgadzasz się z poniższymi twierdzeniami? Poszukaj przykładów takich nawiązań.

Egzystencjaliści poszukują obrazu człowieka uwikłanego w nieuchronny paradoks istnienia.

R1SgkmNo7hIxH
(Uzupełnij).

Myśliciele chrześcijańscy, zniechęceni do tradycji scholastycznej, szukają u Pascala inspiracji dla chrześcijaństwa, będącego raczej poznaniem ludzkiego losu niż spekulacją teologiczną.

R1SgkmNo7hIxH
(Uzupełnij).

Inni czują przymus dążenia do realizacji siebie samego w wartościach, które się nie dadzą zrealizować.

R1SgkmNo7hIxH
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Czy można wiersz Daniela Naborowskiego interpretować w kontekście zakładu Pascala? Czy Pascal, który w okresie pobytu w Port-Royal nosił włosiennicę, zgodziłby się z przesłaniem całego wiersza?

R1QD1Y2l3gT0s
Nagranie dźwiękowe lekcji.
R6DK305HH4C9P
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Według legendy Pascal obawiał się wychodzić z domu, bowiem uświadamiał sobie, że za progiem staje oko w oko z nieskończonością. Zastanów się, czy istotnie przepaść Pana Cogito nie ma nic wspólnego z przepaścią Pascala. Na czym polega gest zakrywania przepaści przez Pana Cogito „kawałkiem starej materii”? Do czego widzisz tu aluzję? Wykorzystaj do interpretacji wiersza następującą myśl Pascala: Całe nieszczęście ludzi pochodzi z jednej rzeczy, to jest, że nie umieją usiedzieć spokojnie we własnej izbie.

R1I5GSOKyVZ6X
Nagranie dźwiękowe lekcji Przepaść Pana Cogito.
R1HJ056IjUqXF
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Czesław Miłosz, kreśląc swą autobiografię duchową, przywołuje słowa Pascala na temat pychy po to, by swoje własne życie odnieść do tej kategorii. Jakie znaczenie dla Miłosza miała konfrontacja kształtującego się „ja” z modelem poety romantycznego, w którego świadomości pycha zajmuje istotne miejsce?

RsdZ2dzfXSqyK
Nagranie dźwiękowe lekcji - dotyczy pychy.
R1aTgmPqVQD1G
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Czy motta z Myśli, które przywołuje Miłosz, ściśle wiążą się z rozważaniami poety, czy są dla niego tylko pretekstem? Przypomnij sobie postać Konrada z Dziadów. Czy rację ma Miłosz, przypisując pychę poecie romantycznemu? Jaki widzisz związek pomiędzy nazwaniem człowieka „myślącą trzciną” a kategorią pychy?

RNejYRxMC2N7M
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Uzupełnij tekst.

R70ZrMQCZrP97
Myśl Pascala jest rezygnacją z racjonalnych usprawiedliwień dla (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg, a jego (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg stał się przedmiotem praktycznego hazardu. L. Goldmann nazwał ten światopogląd (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg: w oczach Pascala świat jest (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg, bo spojrzenie Boga odbiera mu wszelkie wartości autentyczne. Ale Bóg Pascala jest (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg, stąd świat ów staje się dla człowieka wszystkim. Między światem, który jest wszystkim, a światem, który jest niczym, oscyluje świadomość tragiczna, skazana na postawę paradoksalną: żyć wyłącznie dla realizacji wartości, o których wiadomo, że nie mogą być w świecie (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg, ze świadomością, że wszelki inny świat jest poza naszym polem widzenia — (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg. Człowiek afirmuje swoją (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg przez to, że dochodzi do najgłębszej (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg. Również historia i życie społeczne nie oferują żadnych dróg wyjścia. Historia jest łupem nieznaczących przypadków („Nos Kleopatry: gdyby był krótszy, całe oblicze ziemi wyglądałoby inaczej”), a rzeczywistość społeczna (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg i nie daje się naprawić i wymaga (tu wybierz) 1. „Bogiem ukrytym”, 2. nie ma żadnej wartości, 3. „wizją optymistyczną”, 4. nieograniczonej niczym wiedzy, 5. „wizją tragiczną”, 6. afirmacji, 7. rozum, 8. nicością, 9. zniszczenia, 10. zrealizowane, 11. nauki, 12. postawa negacji świata wewnątrz świata, 13. Bogiem-przyjacielem, 14. samowiedzy swojej słabości, 15. małość, 16. wielkość, 17. nie istnieje, 18. religii, 19. Bóg.
źródło: Encyklopedia PWN

Praca domowa

31
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Pascala: Istnieją dwa rodzaje ludzi: sprawiedliwi, którzy uważają siebie za grzeszników, i grzesznicy, którzy uważają siebie za sprawiedliwych.

ROHBVyzkqOGrE
(Uzupełnij).