1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1QraBL21xc7L1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DBZYyDguLLq
Połącz w pary określenia organizmów. eurybiont Możliwe odpowiedzi: 1. organizm kosmopolityczny, 2. endemit stenybiont Możliwe odpowiedzi: 1. organizm kosmopolityczny, 2. endemit
RUCQuJl8biqAG1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe sformułowania dotyczące zwierząt stenotermicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Występują jedynie w wąskim zakresie temperatur., 2. Dzieją się na politermy i oligotermy., 3. Należą do nich np. kozice, szympanse, słonie i niedźwiedzie polarne., 4. Tolerują duże wahania temperatur., 5. Zasiedlają strefy od tropików do obszarów polarnych.
R1eyxRUZJLWzK2
Ćwiczenie 3
Dopasuj podane poniżej sformułowania do odpowiedniej grupy zwierząt. Zwierzęta zmiennocieplne Możliwe odpowiedzi: 1. W określonych warunkach długotrwałe wychłodzenie jest dla nich korzystne., 2. To inaczej zwierzęta heterotermiczne., 3. Są zdolne do okresowego obniżania temperatury swojego ciała i przejścia w stan hibernacji., 4. Zaliczamy do nich ptaki, ssaki, niektóre owady i niektóre ryby., 5. To inaczej zwierzęta homotermiczne., 6. Przykładami tych zwierząt są niedźwiedź brunatny, świstak alpejski, nietoperz., 7. Są zdolne do utrzymania stałej temperatury wewnętrznej organizmu niezależnie od temperatury otoczenia., 8. To inaczej zwierzęta poikilotermiczne., 9. Temperatura ich ciała jest ściśle uzależniona od temperatury otoczenia., 10. Posiadają dobrze wykształcone mechanizmy termoregulacji, w stanie zdrowia nastawione zawsze na tą samą temperaturę., 11. Dobowe wahania temperatury ich ciała są zwykle większe od 1 st. C., 12. Zaliczamy do nich bezkręgowce, ryby, płazy i gady. Zwierzęta stałocieplne Możliwe odpowiedzi: 1. W określonych warunkach długotrwałe wychłodzenie jest dla nich korzystne., 2. To inaczej zwierzęta heterotermiczne., 3. Są zdolne do okresowego obniżania temperatury swojego ciała i przejścia w stan hibernacji., 4. Zaliczamy do nich ptaki, ssaki, niektóre owady i niektóre ryby., 5. To inaczej zwierzęta homotermiczne., 6. Przykładami tych zwierząt są niedźwiedź brunatny, świstak alpejski, nietoperz., 7. Są zdolne do utrzymania stałej temperatury wewnętrznej organizmu niezależnie od temperatury otoczenia., 8. To inaczej zwierzęta poikilotermiczne., 9. Temperatura ich ciała jest ściśle uzależniona od temperatury otoczenia., 10. Posiadają dobrze wykształcone mechanizmy termoregulacji, w stanie zdrowia nastawione zawsze na tą samą temperaturę., 11. Dobowe wahania temperatury ich ciała są zwykle większe od 1 st. C., 12. Zaliczamy do nich bezkręgowce, ryby, płazy i gady. Zwierzęta przemiennocieplne Możliwe odpowiedzi: 1. W określonych warunkach długotrwałe wychłodzenie jest dla nich korzystne., 2. To inaczej zwierzęta heterotermiczne., 3. Są zdolne do okresowego obniżania temperatury swojego ciała i przejścia w stan hibernacji., 4. Zaliczamy do nich ptaki, ssaki, niektóre owady i niektóre ryby., 5. To inaczej zwierzęta homotermiczne., 6. Przykładami tych zwierząt są niedźwiedź brunatny, świstak alpejski, nietoperz., 7. Są zdolne do utrzymania stałej temperatury wewnętrznej organizmu niezależnie od temperatury otoczenia., 8. To inaczej zwierzęta poikilotermiczne., 9. Temperatura ich ciała jest ściśle uzależniona od temperatury otoczenia., 10. Posiadają dobrze wykształcone mechanizmy termoregulacji, w stanie zdrowia nastawione zawsze na tą samą temperaturę., 11. Dobowe wahania temperatury ich ciała są zwykle większe od 1 st. C., 12. Zaliczamy do nich bezkręgowce, ryby, płazy i gady.
RNpjJZFRn91BD2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższy tekst, wybierając odpowiednie sformułowania. Temperatura w znacznym stopniu wpływa na przebieg licznych procesów fizjologicznych zwierząt 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia. W pewnych granicach wzrost temperatury 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia większość procesów życiowych organizmów, w tym ich metabolizm. Prowadzi to do 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia. Spadek temperatury prowadzi do 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia. W niskich temperaturach przepływ krwi ulega 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia. W wyniku tej zmiany może dojść do 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia utlenowania tkanek i 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia funkcji mózgu. Tętno jest wtedy 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia, a oddech staje się 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia. W organizmach silnie wychłodzonych może wręcz dojść do 1. lądowych oraz wodnych, 2. jedynie wodnych, 3. spowolnieniu, 4. przyspiesza, 5. hipowentylacji oraz spowolnienia wewnątrzkomórkowej przemiany materii, 6. analogicznych, 7. zwolnione i słabo wyczuwalne, 8. odwrotnych efektów, 9. pogłębiony, 10. wzrostu częstości pracy serca oraz hiperwentylacji, 11. przyspieszeniu, 12. spowalnia, 13. zmniejszenia, 14. silnego pobudzenia i agresji, 15. zatrzymania akcji serca, 16. mocno wyczuwalne i miarowe, 17. zwiększenia, 18. pogorszenia, 19. płytki, 20. przyspieszenia.
RKYWGVleq46Tf2
Ćwiczenie 5
Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Wzrost temperatury wody o 10 st. C prowadzi do wzrostu tempa metabolizmu większości ryb wodnych o 10 proc. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Temperatura powyżej 35 st. C może inaktywować enzymy komórkowe, zmniejszając ich funkcję katalityczną, a tym samym metabolizm i czynności życiowe organizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zbyt niska temperatura zbiorników wodnych nigdy nie prowadzi do śmierci ryb, a jedynie do ich hibernacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oprócz szybkości metabolizmu, temperatura środowiska zewnętrznego nie ma wpływu na inne aspekty funkcjonowania zwierząt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Punkt krytyczny determinacji płci u zwierząt, np. u niektórych żółwi, jaszczurek i krokodyli, to taki zakres temperatury, w którym z jaj wykluwają się osobniki obu płci. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6
RPunVdKz4GpH4
Terapena karolińska (Terrapene carolina).
Źródło: Jonathan Zander, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RzHLHfUAt00b9
Łączenie par. . Temperatura niska. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura pośrednia. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura wysoka. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II
R1Cn0ccBQjWeb
Agama synajska (Pseudotrapelus sinaitus).
Źródło: Ester Inbar, Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
R1RotOdjLYlty
Łączenie par. . Temperatura niska. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura pośrednia. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura wysoka. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II
RuWJ4f6FcRPB7
Krokodyl różańcowy (Crocodylus porosus).
Źródło: Md shahanshah bappy, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RdB9nfWbFgfCL
Łączenie par. zupełnij tabelę wpływu temperatury otoczenia na płeć rozwijających się zarodków powyższego zwierzęcia.. Temperatura niska. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura pośrednia. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II. Temperatura wysoka. Możliwe odpowiedzi: Ia, Ib, II
RXkR5Qi7qagXs2
Ćwiczenie 6
Połącz nazwę schematu temperaturowej determinacji płci z jego opisem. schemat typu 1a Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje u większości jaszczurek i w zasadzie jest przeciwieństwem schematu Ia, ponieważ osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, a osobniki płci męskiej przy wyższych temperaturach otoczenia., 2. Występuje u krokodyli i nielicznych gatunków jaszczurek oraz żółwi. W tym przypadku osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy najniższych i najwyższych temperaturach inkubacji jaj. W przedziale temperatur pośrednich rozwijają się osobniki płci męskiej., 3. Obserwowany jest głównie u żółwi, u których osobniki płci męskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, natomiast z jaj wystawionych na wyższą temperaturę wykluwają się samice. schemat typu 1b Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje u większości jaszczurek i w zasadzie jest przeciwieństwem schematu Ia, ponieważ osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, a osobniki płci męskiej przy wyższych temperaturach otoczenia., 2. Występuje u krokodyli i nielicznych gatunków jaszczurek oraz żółwi. W tym przypadku osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy najniższych i najwyższych temperaturach inkubacji jaj. W przedziale temperatur pośrednich rozwijają się osobniki płci męskiej., 3. Obserwowany jest głównie u żółwi, u których osobniki płci męskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, natomiast z jaj wystawionych na wyższą temperaturę wykluwają się samice. schemat typu 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje u większości jaszczurek i w zasadzie jest przeciwieństwem schematu Ia, ponieważ osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, a osobniki płci męskiej przy wyższych temperaturach otoczenia., 2. Występuje u krokodyli i nielicznych gatunków jaszczurek oraz żółwi. W tym przypadku osobniki płci żeńskiej rozwijają się przy najniższych i najwyższych temperaturach inkubacji jaj. W przedziale temperatur pośrednich rozwijają się osobniki płci męskiej., 3. Obserwowany jest głównie u żółwi, u których osobniki płci męskiej rozwijają się przy niższych temperaturach, natomiast z jaj wystawionych na wyższą temperaturę wykluwają się samice.
31
Ćwiczenie 7

W przeżywaniu niekorzystnych warunków można wyróżnić wśród zwierząt dwie strategie hibernacji: obligatoryjną i fakultatywną. Pierwszą stosują np. kolczatki, susły, świstaki i jeże; nazywamy ich hibernatorami właściwymi (obligatoryjnymi). (…) Wystąpienie hibernacji u wymienionych zwierząt zależne jest przede wszystkim od wewnętrznych czynników związanych z okołorocznymi zmianami w fizjologii organizmu, w mniejszym stopniu wpływają na nie zmiany zachodzące w środowisku. Hibernatorami fakultatywnymi są np. chomikowate i oposy karłowate. Ich hibernacja wywoływana jest w dużej mierze przez szereg czynników środowiskowych, takich jak: fotoperiod, niska temperatura, dostępność i rodzaj pokarmu. Gromadzą one w norach duże ilości pożywienia, z którego korzystają podczas hibernacyjnych wybudzeń.

Indeks górny Źródło: Paweł Kowalczyk, Co to jest hibernacja?, „Kosmos” 2001, t. 50, nr 1‑2 (250‑251), s. 77–87. Indeks górny koniec

R1QXzsoehGOOC
Na podstawie podanego fragmentu tekstu określ, czy temperatura środowiska wywiera taki sam wpływ na hibernację wszystkich zwierząt heterotermicznych. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

O zdrowiu i życiu człowieka, jak i innych ssaków, decyduje głęboka temperatura ciała. Jest to temperatura wewnątrz klatki piersiowej i jamy brzusznej. Najbardziej dokładny wynik można uzyskać, wykonując pomiar w uchu na poziomie błony bębenkowej bądź w przełyku. Prawidłowa wartość temperatury głębokiej wynosi 36−38°C. Do udaru dochodzi wtedy, gdy głęboka temperatura ciała przekracza 40°C. Jest stanem bezpośredniego zagrożenia życia. Wywołany jest uszkodzeniem hemostatycznych mechanizmów termoregulacyjnych, co skutkuje znacznym wzrostem temperatury. W następstwie może rozwinąć się niewydolność wielonarządowa.

Indeks górny Źródło: Daria Schetz, Jerzy Foerster, Przyczyny, rodzaje i zasady postępowania w hipertermii, „Borgis − Nowa Medycyna” 2010, nr 4, s. 138‑143, www.czytelniamedyczna.pl/3855,przyczyny‑rodzaje‑i-zasady‑postepowania‑w-hipertermii.html [dostęp: 12.02.2023]. Indeks górny koniec

RK5gAgnDS4blz
Na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu, oceń prawidłowość sformułowania: „Człowiek, jako przedstawiciel ssaków stałocieplnych, dobrze toleruje wahania głębokiej temperatury ciała rzędu kilku stopni”. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
RYISDjAgrierM
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.