Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
11
Ćwiczenie 1

Zaznacz na osi czasu następujące wydarzenia.

R1OsbzinWMbUz
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 1
R1K2UzWte21au
Połącz daty z wydarzeniami. 1815 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1817 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1820 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1821 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1825 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1834 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów 1848 Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie Młodej Europy, 2. początek walk o niepodległość Grecji, 3. powstanie dekabrystów w Rosji, 4. powstanie węglarskie w Neapolu i na Sycylii, 5. uroczystości studenckie w Wartburgu, 6. powstanie Świętego Przymierza, 7. rewolucja lutowa we Francji; początek Wiosny Ludów
1
Ćwiczenie 2
RtVsVwQwNvZuF
Który prąd myślowy, popularny w pierwszej połowie XIX w., negował rewolucję? Możliwe odpowiedzi: 1. liberalizm, 2. konserwatyzm, 3. socjalizm, 4. romantyzm
RRFqkQO5t9PLm
Do poprawnej odpowiedzi dopasuj jedną z podanych definicji. Możliwe odpowiedzi: 1. Ideologia polityczna zakładająca odebranie warstwom uprzywilejowanym środków produkcji (ziemia, kapitał i praca) i przekazanie ich warstwom upośledzonym., 2. Kierunek polityczny, w którym wolność jest wartością nadrzędną., 3. Doktryna opierająca się na hasłach obrony porządku społecznego oraz umacniania tradycyjnych wartości: religii, państwa, hierarchii, autorytetu., 4. Tajny ruch społeczny, którego celem jest doskonalenie człowieka i braterstwo między ludźmi różniącymi się m.in. poglądami politycznymi czy wyznającymi inne religie.
RFB7rRojdnNWK1
Ćwiczenie 3
Połącz podane pojęcia z definicjami. Romantyczny rewolucjonista Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek gotowy do bezinteresownej pomocy konkretnej osobie bądź w konkretnym celu, 2. zwolennik konstytucji oraz wolności słowa, wyznania, prasy i stowarzyszeń, uważał, że prawa polityczne powinni otrzymać tylko wykształceni i bogaci, 3. archetyp młodego zwolennika walki o lepszy świat, poświęcającego życie prywatne i wszystkie swoje siły idei, 4. członek tajnego ruchu rewolucyjnego ukształtowanego we Włoszech na bazie średniowiecznych związków leśnych węglarzy o charakterze patriotycznym i demokratycznym Karbonariusz Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek gotowy do bezinteresownej pomocy konkretnej osobie bądź w konkretnym celu, 2. zwolennik konstytucji oraz wolności słowa, wyznania, prasy i stowarzyszeń, uważał, że prawa polityczne powinni otrzymać tylko wykształceni i bogaci, 3. archetyp młodego zwolennika walki o lepszy świat, poświęcającego życie prywatne i wszystkie swoje siły idei, 4. członek tajnego ruchu rewolucyjnego ukształtowanego we Włoszech na bazie średniowiecznych związków leśnych węglarzy o charakterze patriotycznym i demokratycznym Liberał Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek gotowy do bezinteresownej pomocy konkretnej osobie bądź w konkretnym celu, 2. zwolennik konstytucji oraz wolności słowa, wyznania, prasy i stowarzyszeń, uważał, że prawa polityczne powinni otrzymać tylko wykształceni i bogaci, 3. archetyp młodego zwolennika walki o lepszy świat, poświęcającego życie prywatne i wszystkie swoje siły idei, 4. członek tajnego ruchu rewolucyjnego ukształtowanego we Włoszech na bazie średniowiecznych związków leśnych węglarzy o charakterze patriotycznym i demokratycznym Filantrop Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek gotowy do bezinteresownej pomocy konkretnej osobie bądź w konkretnym celu, 2. zwolennik konstytucji oraz wolności słowa, wyznania, prasy i stowarzyszeń, uważał, że prawa polityczne powinni otrzymać tylko wykształceni i bogaci, 3. archetyp młodego zwolennika walki o lepszy świat, poświęcającego życie prywatne i wszystkie swoje siły idei, 4. członek tajnego ruchu rewolucyjnego ukształtowanego we Włoszech na bazie średniowiecznych związków leśnych węglarzy o charakterze patriotycznym i demokratycznym
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i na podstawie ich treści wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i na podstawie ich treści wykonaj polecenie.
Wielka historia świata

Nową mapę Europy sporządzono pod kątem interesów zwycięskich mocarstw i dynastii, nie troszcząc się o losy całych narodów oraz ludności ziem aspirujących do uzyskania bądź odzyskania niepodległości. Z zasadami legitymizmu nie miało wiele wspólnego pozbawienie Wettinów blisko połowy terytorium, usankcjonowanie rozbiorów Polski, zgoda na likwidację przedrewolucyjnych republik włoskich, Wenecji i Genui.

2 Źródło: Wielka historia świata, t. IX, Kraków 2006, s. 369.
Wielka historia świata

Obrady odbywały się w czasie, gdy przygniatająca większość mieszkańców Europy pragnęła pokoju i stabilizacji po dwóch dekadach wojen i rewolucji. Stąd też poczucie krzywdy, które wywoływały arbitralne decyzje wśród części mieszkańców kontynentu, nie było zbyt powszechne wobec perspektyw spokojnej egzystencji, którą gwarantować miały traktaty międzynarodowe.

3 Źródło: Wielka historia świata, t. IX, Kraków 2006, s. 372.
RtQR3TuS3kZvx
Nazwij wydarzenie, którego dotyczą oba źródła. (Uzupełnij).
R9LA1U8SXQ0OK
Wyjaśnij, na czym polegały różnice w ocenie konsekwencji tego wydarzenia. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisami poniższych grafik i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z opisami poniższych grafik i odpowiedz na pytania.

Źródło A

RNGSwNDUoTPwY
Ilustracja przedstawiająca atak Sanda na Kotzebuego.
Źródło: J.M. Volz, ok. 1820, miedzioryt, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

RAWUQj5p7N57b
Egzekucja Karla Ludwiga Sanda 20 maja 1820 r.
Źródło: J.M. Volz, ok. 1820, miedzioryt, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RWkq5XEZxVaMC
Na podstawie treści lekcji ustal, jakie wydarzenie ilustruje źródło A. (Uzupełnij). Na podstawie źródła B wyjaśnij, w jaki sposób państwa po kongresie wiedeńskim starały się przeciwdziałać wydarzeniom ilustrowanym przez źródło A. Uwzględnij dwa sposoby. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Na podstawie analizy pieśni z okresu powstania listopadowego wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.

Jan Nepomucen Kamiński Polak nie sługa

Polak nie sługa, nie zna со to pany,
Nie da się okuć przemocą w kajdany,
Wolnością żyje do wolności wzdycha,
Bez niej jak kwiatek bez wody usycha.

Niemiec łakomy na złoto i srebro.
I politycznie kradnie cudze dobro –
Moskal byle miał dziegciu do sytości.
Sam tylko Polak wzdycha do wolności.

Anglik w przemyśle zatopiony сałу,
W nim szuka chluby i swej własnej chwały,
Francuz wydaje dzieła о miłości,
Sam tylko Polak wzdycha do wolności!

[…]

Tak orzeł białу uległy przemocy,
I pognębiony od orła z północy,
Jest przy nadzei, że wolność odzyska,
Skoro mu chwila pomyślna zabłyska.

Tak więc Rodacy! wolności nam trzeba,
Zamiarom naszym sprzyjać będą nieba –
Nadejdzie chwila, chwila pożądana.
Że zegną wrogi przed Polską kolana!

4 Źródło: Jan Nepomucen Kamiński, Polak nie sługa, 1830 r., dostępny w internecie: pl.wikisource.org.
Śpiew burszów polskich

Dalej bracia głośmy pienia
Na wolności złotej cześć,
Niech się nam to w krew zamienia,
Со ma głos nasz w sercu nieść;
Kto dla braci umrzeć gotów,
Czyje serce bez obrotów,
Niech stokrotny wiwat ma,
Niech stokrotny wiwat, wiwat ma!

Wśród ojczyzny, bez niej przecie,
W gruzach widząc Chrobrych dom,
Gdy Polaka w Polsce gniecie
Najezdniczych kajdan srom;
Stańmy na dziś w zmarłych rzędzie,
Niech nam przeszłość życiem będzie,
Niech nam sił do zemsty dа,
Niech nam sił do krwawej zemsty dа.

[…]

5 Źródło: Śpiew burszów polskich, dostępny w internecie: pl.wikisource.org.
R3VT29cBcJYvI
Autorzy obydwu pieśni są przekonani, że wolność jest ważną wartością dla Polaków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W obydwu tekstach pobrzmiewa chęć walki i zemsty za doznane krzywdy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorzy obu tekstów odwołują się do chwalebnej przeszłości Polski. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.
Deklaracja niepodległości Grecji ze stycznia 1822 roku

Naród grecki bierze niebo i ziemię na świadka, że mimo straszliwego jarzma ottomańskiego, które grozi mu unicestwieniem, wciąż istnieje. Odparłszy przemoc jedynie dzięki odwadze swych synów, ogłasza dziś przed Bogiem i przed ludźmi – za pomocą organu swych prawowitych przedstawicieli zgromadzonych na kongresie narodowym – swą polityczną niepodległość. Wojna ta jest wojną narodową i świętą; jej jedynym celem jest przywrócenie istnienia narodu i jego ponowne włączenie w prawa własności, honoru i życia, które są udziałem ludów cywilizowanych. Czyż Grecy, jako jedyni spośród Europejczyków, mieliby być wykluczeni jako niegodni tych praw, które Bóg ustanowił dla wszystkich ludzi? Czy też byliby skazani ze swej natury na wieczne niewolnictwo, które by utrwalało rabunki i mordy? I czyż siła brutalna barbarzyńskich hord, które – nigdy nie prowokowane – przybywają poprzedzone rzezią, pozostawiają po sobie ducha zniszczenia, by osiąść pośrodku nas, mogłaby być kiedykolwiek zalegalizowana przez prawo narodów Europy?

Kierując się tymi zasadami i pewni naszych praw, pragniemy i domagamy się ponownego włączenia nas do związku europejskiego, w którym nasza religia, nasze obyczaje i nasze położenie wzywają nas do złączenia się z wielką rodziną chrześcijańską. Zgodnie zmierzamy wspólnie ku naszemu wyzwoleniu z silnym postanowieniem go lub pogrzebania na zawsze naszych nieszczęść pod wielką ruiną godną naszych przodków.

6 Źródło: Deklaracja niepodległości Grecji ze stycznia 1822 roku, [w:] Jean Carpentier, François Lebrun, Historia Europy, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1994, s. 245.
R6htVO6OsuYOq
Wyjaśnij, co znaczą w tym tekście „związek europejski” i „prawo narodów Europy”. (Uzupełnij). Określ, czy przytoczone źródło zawiera idee sprzeczne z postanowieniami kongresu wiedeńskiego. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jakie działania władz państwowych wobec kultury w latach 20. XIX w. ilustrują źródła.

RBZQOZGYbSRca
Rysunek satyryczny Oswojona prasa nieznanego autora z 1847 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R8aJdaQJ4fUnk
Źródło: Klub myślicieli, 20. XIX w., Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815–1849, red. W. Zagajewski, Warszawa 1991, t. 1, ilustracja na wkładce.
RttfdLFKd9UIo
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).