1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RR82f2R57yiZ0
Zaznacz, co ma podstawowe znaczenie dla procesu socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzina, 2. modele społeczne, 3. religia, 4. edukacja szkolna
RSpsFzwx2yAhG1
Ćwiczenie 2
Wstaw brakujące słowo. Grupy bardziej spójne dominują silnie nad swymi członkami. Wraz ze wzrostem spójności wzrasta skłonność, a także możliwość kontrolowania członków przez grupę. Wzrasta (tu wybierz) 1. konformizm, 2. poczucie zagrożenia, 3. spójność, 4. napięcie i tendencja do odrzucania dewiantów.
1
Ćwiczenie 3
RIAFsyimLupU1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Styl i model to synonimy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konfliktowy model socjalizacji odwołuje się do genetyki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyjęcie modelu konfliktowego w socjalizacji jest wskazane, gdy małe dzieci są niegrzeczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorytaryzm nie jest autorytatywny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stylu permisywnym rodzice stosują metody perswazyjne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród modeli socjalizacji jest także taki, który zakłada uczenie się nie tylko przez dzieci, ale i przez ich rodziców. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4
R13wVLQ9EcU4m
Wyjaśnij, który ze znanych ci stylów wychowawczych jest najbliższy modelowi socjalizacji określanemu mianem laissez-faire. Odpowiedź uzasadnij, wskazując na te cechy pozostałych trzech stylów, które uniemożliwiają powiązanie ich z modelem laissez-faire. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z grafiką i wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj ćwiczenie.

R1NQGtpHjZSdm
Źródło: 3D_Maennchen, domena publiczna.
R8kRz0GcdpZia
Opisz, z jakim modelem socjalizacji należy skojarzyć obraz prezentowany na grafice. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Zygmunt Freud Wstęp do psychoanalizy

Dziecko bowiem kocha naprzód jedynie siebie, później uczy się kochać innych i poświęcać im część swojego ja. Nawet osoby, które, zda się, kocha od samego początku, kocha początkowo ze względów samolubnych, bo ich potrzebuje. Dopiero później uwalnia się uczucie miłości od egoizmu, lecz w rzeczywistości dziecko nauczyło się kochać właśnie z egoizmu.

1 Źródło: Zygmunt Freud, Wstęp do psychoanalizy, Warszawa 2010, s. 202.
RHbzPHqX4nXin
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
John Broadus Watson Psychologia jak ją widzi behawiorysta

[Z każdego zdrowego niemowlęcia poprzez odpowiednie oddziaływanie można uczynić] dowolnego typu specjalistę, czy to będzie lekarz, sędzia, artysta, kupiec, a nawet i żebrak czy złodziej, bez względu na jego talenty, skłonności, zdolności, zadatki i rasę przodków.

2 Źródło: John Broadus Watson, Psychologia jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 163.
R1CTRmpD86AuO
Wskaż, jakie założenia dotyczące dziecka przyjmuje się w modelu socjalizacji, do którego odnosi się fragment. (Uzupełnij).
R1MDNqR576ArL
Wymień założenia dotyczące dziecka, jakie przyjmuje się w modelu socjalizacji, do którego odnosi się fragment. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Barbara Ostafińska-Molik, Ewa Wysocka Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji

Diana Baumrind (…) wyróżniła 3 style wychowawcze: permisywny ((…) oparty na miłości i pozytywnych więziach emocjonalnych, ograniczonej kontroli, niestawianiu wymagań, niekonsekwencji, braniu pod uwagę opinii dziecka, niskich kompetencjach komunikacyjnych rodziców – „wychowanie bezstresowe”), autorytatywny ((…) oparty na ciepłym i okazywanym stosunku emocjonalnym, powiązany z kontrolą, ale z poszanowaniem pragnień dziecka, oraz wymaganiami ukierunkowanymi na osiągnięcia, ustalonych jasnych regułach, rzeczywistym autorytecie popartym racjonalną argumentacją – „wychowanie racjonalne”) i autorytarny (oparty na sile, posłuszeństwie, surowości i dystansie wobec dziecka, braku pochwał, braku pytania o opinię dziecka, nadmiernych wymaganiach i kontroli – „wychowanie konserwatywne”).

3 Źródło: Barbara Ostafińska-Molik, Ewa Wysocka, Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji, dostępny w internecie: cejsh.icm.edu.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
RhNukcLZtsS3A
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: permisywny, autorytatywny, autorytarny). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.

1
Wojciech Welskop Socjalizacja odwrotna a dewaluacja autorytetu tradycjonalistycznego

W społeczeństwie, które ulega szybkim przemianom, starsze pokolenie ma ograniczone zdolności adaptacyjne, co związane jest z wiedzą i doświadczeniem z przeszłości. Młode osoby w kulturze prefiguratywnej koncentrują się przede wszystkim na teraźniejszości i przyszłości, są mniej związane z  przeszłością (…). W związku z tym młodzi ludzie mają często różne od starszych pokoleń punkty widzenia, ze względu na ich odmienne układy odniesienia. (…)

Odwrócenie mechanizmów socjalizacyjnych sprawia, że (…) kreowanie kolejnych autorytetów staje się niemożliwe. Obecnie osoby młodsze uczą starszych, młodsze pokolenie, które lepiej radzi sobie z ciągłymi zmianami, dyktuje starszemu pokoleniu określony system norm, wartości czy wzorów kulturowych.

4 Źródło: Wojciech Welskop, Socjalizacja odwrotna a dewaluacja autorytetu tradycjonalistycznego, dostępny w internecie: depot.ceon.pl [dostęp 23.07.2020 r.].
R1WTNXNYTskj7
Wyjaśnij, jaki wpływ może mieć socjalizacja odwrotna na stosunek młodych ludzi do tradycji i doświadczenia. (Uzupełnij).