Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, na czym polega teoria zderzeń aktywnych.

R1S6ZFpOc0TWP
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RFUZZqHQRVbVK
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Naszkicuj wykres zależności zmiany energii wewnętrznej od czasu dla podanej reakcji. Uwzględnij wszystkie ważne opisy charakteryzujące ten wykres.

A+BC
R1S6ZFpOc0TWP
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rr76OunctaSwb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Iywlb9akhx21
Ćwiczenie 3
Wybierz czynniki, które mogą wpływać na obniżenie energii aktywacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Mniejsze rozdrobnienie., 2. Dodatek katalizatora reakcji., 3. Zwiększenie temperatury., 4. Rozpuszczalnik dobrze rozpuszczający substraty., 5. Mieszanie., 6. Większe rozdrobnienie., 7. Zwiększenie stężenia substratów., 8. Zwiększenie ciśnienia dla reakcji przebiegających w roztworze., 9. Zmniejszenie temperatury., 10. Wstrząśnięcie i pozostawienie reakcji na odpowiedni czas., 11. Zmniejszenie stężenia substratów., 12. Rozpuszczalnik, który dobrze rozpuszcza produkty., 13. Dodatek inhibitora reakcji., 14. Zwiększenie ciśnienia dla reakcji przebiegających w fazie gazowej.
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polegają postulaty teorii zderzeń.

  1. Warunkiem decydującym o zajściu reakcji są zderzenia drobin substratów.

  2. Reakcja chemiczna jest ciągiem aktów elementarnych.

  3. Pierwszym warunkiem efektywnego zderzenia jest odpowiednia wartość sumy energii kinetycznych ulegających zderzeniu drobin.

  4. Drugim warunkiem efektywnego zderzenia jest właściwa orientacja przestrzenna zderzających się drobin.

R11D9m4rmBdDs
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RrhWzqIH89XsO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeprowadzono doświadczenie: do obydwu probówek dodano takie same ilości kwasu solnego (o takim samym stężeniu) oraz metalicznego cynku. Do jednej z nich dodatkowo dodano wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II) o stężeniu 1 moldm3. Z obydwu probówek zbierano wydzielający się gaz.

  1. W której probówce reakcja zachodzi szybciej i dlaczego tak się dzieje?

  2. Zapisz równania reakcji przebiegających w probówkach.

  3. Dlaczego podgrzanie probówki powoduje zwiększenie szybkości reakcji?

  4. Czy w czasie trwania reakcji siarczan(VI) miedzi(II) cały zostanie zużyty?

  5. Jaką rolę w tej reakcji pełni sól miedzi(II)?

  6. W jaki inny sposób można wpłynąć na zwiększenie szybkości tej reakcji?

R9YyLkKBmAXOB
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rh0fPFuexLO7o
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

W tabeli przedstawiono część wyników pomiarów zmierzających do określenia stałej szybkości reakcji chemicznej opisanej równaniem:

C4H9Br+NaOC2H5CH32CCH2+C2H5OH+HBr

Tabela 1. Zmiany c moldm3 w czasie reakcji (a) z NaOC2H5 (b) w 95,5°C i obliczone stałe szybkości reakcji (k):

Czas, t s

C2H5OH moldm3

C4H9Br moldm3

NaOC2H5 moldm3

k

ok. 0

0,003

0,0505

0,0762

5,6

5

0,0086

0,0446

0,0703

5,8

10

0,0135

0,0398

0,0655

5,8

20

0,023

0,0322

0,0580

5,4

40

0,0311

0,0228

0,0485

5,6

60

0,0355

0,0169

0,0427

5,5

Indeks górny Źródło: Bursa S., Chemia fizyczna, Warszawa 1979, s. 599‑602, wyd. 2. Indeks górny koniec

a) Wiedząc, że omawiana reakcja jest reakcją pierwszego rzędu ze względu na stężenia każdego z substratów, określ całkowity rząd omawianej reakcji.

b) Wskaż prawidłowy wymiar stałej szybkości omawianej reakcji:

R6uCilyxg4dws
Możliwe odpowiedzi: 1. 1s, 2. dm3mol·s, 3. moldm3·s

c) Narysuj wykres zależności szybkości reakcji od stężenia etanolu.

R91oJ6QY9po0a
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Opisz jak będzie wyglądał wykres zależności szybkości reakcji od stężenia etanolu.

R4g7qwXS1BABh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Pewna reakcja AgBgprzebiega przez dwa produkty przejściowe. Na podstawie poniższych informacji narysuj wykres, który właściwie ją opisuje.

E1: AC, H>0

E2: E2: CB, H<0

Jak zmieni się (wzrośnie czy zmaleje) wydajność produktu B, jeżeli w stanie równowagi dojdzie do zwiększenia temperatury w warunkach izobarycznych (p=const)?

RinJeiiZ8GWyZ
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Pewna reakcja A(g)B(g) przebiega przez dwa produkty przejściowe. Na podstawie poniższych informacji zaproponuj wygląd wykresu który właściwie ją opisuje.

E1: ACH>0

E2: CB, H<0

Jak zmieni się (wzrośnie czy zmaleje) wydajność produktu B, jeżeli w stanie równowagi dojdzie do zwiększenia temperatury w warunkach izobarycznych (p=const)?

RvO0XPMO9EA5z
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Pewne substancje chemiczne oznaczone umownie literami A i B mogą ze sobą reagować na drodze dwóch konkurencyjnych reakcji chemicznych:

Równanie reakcji 1: A+BAB

Równanie reakcji 2: A+2 BAB2

W wyniku zmieszania reagenta A z nadmiarem reagenta B zaczynają zachodzić obie reakcje chemiczne jednocześnie. Ponadto o reakcjach 1 i 2 wiadomo, że:

  • energia aktywacji reakcji 2 jest mniejsza od energii aktywacji reakcji 1;

  • przy tworzeniu jednego mola produktu AB2 wydziela się mniej energii, niż w wyniku tworzenia 1 mola produktu AB.

Wskaż wykres, który mógłby przedstawiać zmiany energetyczne zachodzące w czasie reakcji 1 oraz reakcji 2, a następnie określ, która linia – ciągła czy przerywana – przedstawia reakcję 1, a która reakcję 2. W tym celu uzupełnij tabelę znajdującą się pod wykresami – wybierz i zaznacz jedną właściwą odpowiedź spośród podanych w każdej kolumnie.

RWBVHf153LuZj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsvR9RmESkz9Z
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Typ linii, którą przedstawiono na wybranym wykresie reakcję 2. A. Możliwe odpowiedzi: Typ linii, którą przedstawiono na wybranym wykresie reakcję 2
Ri3sM5rX9Na27