Sprawdź się
Czysty glin, jako metal aktywny wypiera rtęć z roztworu jej soli. Stosując zapis cząsteczkowy, napisz równanie reakcji glinu z wodnym roztworem chlorku rtęci. Następnie oblicz zawartość procentową glinu w soli będącej produktem tej reakcji.
W temperaturze powyżej , glin w zauważalny sposób reaguje z rozcieńczonym roztworem kwasu azotowego oraz ze stężonym roztworem kwasu siarkowego. Stosując zapis jonowy skrócony, napisz równania opisanych reakcji. Współczynniki stechiometryczne w tych równaniach dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
Wyjaśnij, dlaczego glin o ujemnym potencjale standardowym nie reaguje z zimną wodą.
Glin reaguje z kwasami oraz z roztworami mocnych wodorotlenków, a w podwyższonej temperaturze również z wodą.
Napisz jonowe skrócone równania reakcji glinu ze stężonym kwasem chlorowodorowym i ze stężonym roztworem wodorotlenku sodu oraz cząsteczkowe równanie reakcji glinu z wodą.
Napisz w formie cząsteczkowej równanie procesu pasywacji, zachodzącego na oczyszczonej powierzchni glinu metalicznego, po jego wprowadzeniu do stężonego roztworu kwasu azotowego.
Termit to mieszanina z glinem używana do spawania szyn. W wysokiej temperaturze reaguje z glinem. W reakcji tej powstaje tlenek glinu oraz żelazo. Zapisz jej równanie.
Uczeń wykonał następujące doświadczenie:
Dokładnie oczyścił dwie niewielkie blaszki glinowe, po czym jedną z nich wprowadził do wodnego roztworu chlorku wapnia, a drugą do wodnego roztworu chlorku miedzi.
Zapisz obserwacje jakich powinien dokonać uczeń w czasie przeprowadzania doświadczenia. Następnie, stosując zapis jonowy skrócony, napisz równanie bądź równania reakcji zachodzących podczas tego doświadczenia.
Uczeń wprowadził dobrze oczyszczoną blaszkę glinową do probówki z bezbarwnym, stężonym wodnym roztworem nieznanej substancji. W czasie trwania doświadczenia, do wylotu probówki zbliżył zapalone łuczywko i odnotował, że słyszalny był wówczas charakterystyczny trzask.
Wiedząc, że opisane doświadczenie uczeń przeprowadził w temperaturze pokojowej, wybierz spośród podanych poniżej nazw systematycznych substancji tę, której roztworu mógł użyć uczeń. Następnie, stosując zapis cząsteczkowy napisz równanie, bądź równania reakcji chemicznych zachodzących w czasie trwanie tego doświadczenia.