1
Pokaż ćwiczenia:
REm80NVcx2Owf1
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. Aluminium jest nazwą zwyczajową glinu, gdy mówi się o metalu użytkowym, 2. Glin jest nazwą zwyczajową aluminium, gdy mówi się o metalu użytkowym, 3. Glin jest pierwiastkiem o dużej elektroujemności, 4. Glin jest pierwiastkiem o małej elektroujemności, 5. W normalnych warunkach, dzięki zjawisku pasywacji, odznacza się wysoką trwałością, 6. W normalnych warunkach, dzięki zjawisku korozji, odznacza się wysoką trwałością.
R1MVo8i4JCfsN1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań, wybierając odpowiednie pole. Glin jest pierwiastkiem o największej elektroujemności i największej aktywności chemicznej wśród borowców. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W obecności tlenu glin tworzy na swojej powierzchni warstwę tlenku, chroniącą metal przed dalszym utlenieniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Glin nie należy do silnych reduktorów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Czysty glin, jako metal aktywny wypiera rtęć z roztworu jej soli. Stosując zapis cząsteczkowy, napisz równanie reakcji glinu z wodnym roztworem chlorku rtęciII. Następnie oblicz zawartość procentową glinu w soli będącej produktem tej reakcji.

Rlm84RHd2dGcE
(Uzupełnij).
R1CgWriKmhwjO
(Uzupełnij).
R1K81wX1wuCZQ2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij luki w poniższym tekście. Aluminotermia jest ważną metodą przemysłową, pozwalającą na otrzymywanie Tu uzupełnij. W procesie tym mieszanina glinu i tlenku danego metalu, zwana mieszaniną Tu uzupełnij, jest ogrzewana do bardzo wysokiej temperatury, w której następuje Tu uzupełnij metalu i Tu uzupełnij glinu.
21
Ćwiczenie 5

W temperaturze powyżej 100°C, glin w zauważalny sposób reaguje z rozcieńczonym roztworem kwasu azotowegoV oraz ze stężonym roztworem kwasu siarkowegoVI. Stosując zapis jonowy skrócony, napisz równania opisanych reakcji. Współczynniki stechiometryczne w tych równaniach dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

R1NDJEaJCSQNK
(Uzupełnij).
R4EZSqM7oKAnO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego glin o ujemnym potencjale standardowym nie reaguje z zimną wodą.

RcSTRGxhZW2b5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Glin reaguje z kwasami oraz z roztworami mocnych wodorotlenków, a w podwyższonej temperaturze również z wodą.

Napisz jonowe skrócone równania reakcji glinu ze stężonym kwasem chlorowodorowym i ze stężonym roztworem wodorotlenku sodu oraz cząsteczkowe równanie reakcji glinu z wodą.

R1Nrfa4kgIzLm
(Uzupełnij).
R3IYUGUhi0hrz
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Napisz w formie cząsteczkowej równanie procesu pasywacji, zachodzącego na oczyszczonej powierzchni glinu metalicznego, po jego wprowadzeniu do stężonego roztworu kwasu azotowegoV.

RbMXIi5S1XD0f
(Uzupełnij).
R1dJzyt9e5JjA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Termit to mieszanina Fe3O4 z glinem używana do spawania szyn. W wysokiej temperaturze Fe3O4 reaguje z glinem. W reakcji tej powstaje tlenek glinu oraz żelazo. Zapisz jej równanie.

RB8oIZEu0l7lI
(Uzupełnij).
RpeKDwDfazOm9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Uczeń wykonał następujące doświadczenie:

Dokładnie oczyścił dwie niewielkie blaszki glinowe, po czym jedną z nich wprowadził do wodnego roztworu chlorku wapnia, a drugą do wodnego roztworu chlorku miedziII.

Zapisz obserwacje jakich powinien dokonać uczeń w czasie przeprowadzania doświadczenia. Następnie, stosując zapis jonowy skrócony, napisz równanie bądź równania reakcji zachodzących podczas tego doświadczenia.

R4jYbO5tzYTkd
Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij) Równania reakcji (Uzupełnij).
R1bedTpIyeARH
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 11

Uczeń wprowadził dobrze oczyszczoną blaszkę glinową do probówki z bezbarwnym, stężonym wodnym roztworem nieznanej substancji. W czasie trwania doświadczenia, do wylotu probówki zbliżył zapalone łuczywko i odnotował, że słyszalny był wówczas charakterystyczny trzask.

Wiedząc, że opisane doświadczenie uczeń przeprowadził w temperaturze pokojowej, wybierz spośród podanych poniżej nazw systematycznych substancji tę, której roztworu mógł użyć uczeń. Następnie, stosując zapis cząsteczkowy napisz równanie, bądź równania reakcji chemicznych zachodzących w czasie trwanie tego doświadczenia.

R92TE9V9naZec
Uczeń do przeprowadzenia doświadczenia mógł użyć stężonego wodnego roztworu kwasu azotowegoV / wodorotlenku sodu / kwasu siarkowegoVI / azotanuV magnezu.
RNbs6bLa77KZ8
Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij) Równania reakcji (Uzupełnij).
RfzK1FNwGd6mv
(Uzupełnij).