Sprawdź się
Połącz postacie z odpowiednimi instytucjami, funkcjami lub urzędami.
Przewodniczący Komisji Europejskiej, sekretarz generalny NATO, sekretarz generalny Rady Europy
Jens Stoltenberg | |
Marija Pejčinović Burić | |
Ursula von der Leyen |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Traktat północnoatlantyckiArtykuł 5
Strony zgadzają się, że zbrojna napaść na jedną lub więcej z nich w Europie lub Ameryce Północnej będzie uznana za napaść przeciwko nim wszystkim i dlatego zgadzają się, że jeżeli taka zbrojna napaść nastąpi, to każda z nich, w ramach wykonywania prawa do indywidualnej lub zbiorowej samoobrony, uznanego na mocy artykułu 51 Karty Narodów Zjednoczonych, udzieli pomocy Stronie lub Stronom napadniętym, podejmując niezwłocznie, samodzielnie jak i w porozumieniu z innymi Stronami, działania, jakie uzna za konieczne, łącznie z użyciem siły zbrojnej, w celu przywrócenia i utrzymania bezpieczeństwa obszaru północnoatlantyckiego. O każdej takiej zbrojnej napaści i o wszystkich podjętych w jej wyniku środkach zostanie bezzwłocznie powiadomiona Rada Bezpieczeństwa. Środki takie zostaną zaniechane, gdy tylko Rada Bezpieczeństwa podejmie działania konieczne do przywrócenia i utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
Przyporządkuj wybrane kraje do lat, w których przystąpiły do NATO.
Albania, Łotwa, Czechy, Czarnogóra, Macedonia Północna, Polska, Chorwacja, Węgry, Słowacja, Bułgaria
1999 r. | |
---|---|
2004 r. | |
2009 r. | |
2017 r. | |
2020 r. |
Zapoznaj się z wykresem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
NATO na drodze do nowej strategiiRównolegle z militarną adaptacją NATO ujawniały się napięcia polityczne spowodowane różnymi oczekiwaniami wobec Sojuszu. Część państw domagała się większego wsparcia w stabilizowaniu południowego sąsiedztwa Europy i zwalczaniu terroryzmu. USA w coraz większym stopniu postrzegały wzrost potęgi autorytarnych Chin jako główne zagrożenie i domagały się od sojuszników ograniczenia współpracy z ChRL w obszarach zagrażających bezpieczeństwu Sojuszu (jak np. inwestycje w infrastrukturę krytyczną) oraz zwiększenia wydatków na obronność. Wypowiedzi prezydenta Donalda Trumpa nasiliły w Europie obawy, że USA mogą wycofać swoje wojska z Europy. W 2019 r. poważne napięcia w NATO wywołało wycofanie części wojsk USA z Syrii i turecka interwencja w tym państwie, co mogło utrudnić walkę z tzw. Państwem Islamskim. W wyniku obu tych decyzji prezydent Francji Emmanuel Macron skrytykował Sojusz, stwierdzając, że cierpi on na „śmierć mózgową”, i wezwał do wzmocnienia autonomii strategicznej UE. W odpowiedzi na taką krytykę przywódcy NATO na spotkaniu w Londynie w grudniu 2019 r. zlecili sekretarzowi generalnemu pokierowanie procesem politycznym, który ułatwiłby wzmocnienie politycznej spójności i mechanizmów konsultacji Sojuszu. Jens Stoltenberg powołał w tym celu 10‑osobową grupę ekspertów złożoną z przedstawicieli Danii, Francji, Holandii, Kanady, Niemiec, USA, Polski, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Zainicjował też szeroką dyskusję nt. przyszłości Sojuszu – NATO 2030.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
W okresie prezydentury Donalda Trumpa doszło do rozdźwięku w NATO ze względu na różne diagnozowanie zagrożeń. | □ | □ |
Powodem powołania rady eksperckiej przez Jensa Stoltenberga była próba przekonania Stanów Zjednoczonych do wycofania wojsk NATO z Syrii. | □ | □ |
Obawiając się wycofania wojsk amerykańskich z Europy, przywódcy państwa Unii Europejskiej podjęli rozmowy na temat wzmocnienia współpracy wojskowej w ramach Unii. | □ | □ |
Głównym celem, jaki prezydent Donald Trump stawiał przed NATO, była walka z terroryzmem na terenie Bliskiego Wschodu. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Rola NATO w strukturze bezpieczeństwa UE2. podkreśla, że racją bytu Unii Europejskiej jest budowanie pokoju na jej terytorium i poza nim dzięki zaangażowaniu w skuteczne działania wielostronne oraz stosowanie się do ducha i litery Karty Narodów Zjednoczonych; zauważa, że skuteczna strategia bezpieczeństwa wspomaga demokrację i ochronę praw podstawowych; z drugiej strony zauważa, że nieskuteczna strategia bezpieczeństwa prowadzi do niepotrzebnych cierpień ludzkich; jest zdania, że zdolność UE do budowania pokoju zależy od rozwoju właściwej strategii lub polityki bezpieczeństwa, w tym zdolności do autonomicznych działań oraz skutecznych i wzajemnie uzupełniających się stosunków z NATO;
3. dlatego też wzywa UE do dalszego wysyłania misji, zapewniając większą trwałość europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony, aby zapobiegać konfliktom, wspierać stabilność i nieść pomoc tam, gdzie istnieje taka potrzeba, w oparciu o konsensus między państwami członkowskimi UE lub w ramach współpracy strukturalnej; uważa, że nadal istnieje potrzeba rozwijania przez UE i NATO całościowego podejścia do zarządzania kryzysowego.