Sprawdź się
Przeciągnij we właściwe miejsce definicję redukcji fenomenologicznej oraz elementy, które ulegają redukcji.
–, metoda badawcza polegająca na wyizolowaniu z doświadczenia jednego przedmiotu poznania, metoda badawcza polegająca na ograniczeniu poznania do zjawisk (a nie badaniu samego bytu), metoda badawcza, która bierze w nawias świadomość i ogranicza poznanie do obiektywnych własności obiektów empirycznych, aprioryczny sens przedmiotów
Definicja | Elementy, które zostają zredukowane |
---|---|
– |
Zdecyduj, z jakiego rodzaju poznaniem mamy do czynienia w każdej z opisanych sytuacji i nazwij je.
Przedmiot, który uchwytuję w doświadczeniu odbija od siebie fale elektromagnetyczne (światło). Wśród fal, które docierają do mojego oka dominują najdłuższe widzialne fale, dlatego postrzegam różę jako kwiat o barwie czerwonej. Moje wrażenie zostało wywołane przez własności samego przedmiotu (róży), a mówiąc konkretnie – sposobu, w jaki rozprasza ona fale elektromagnetyczne., Róża jest czerwona dla mnie – w ten sposób odbieram jej barwę. Nie jesteśmy jednak w stanie rozstrzygnąć, czy każdy z nas postrzega ten kolor tak samo. Możemy używać tej samej nazwy – czerwień – lecz mieć na myśli dwie różne barwy. Wynika to z faktu, że w poznaniu dane są mi tylko i wyłączenie moje wrażenia, nie mogę natomiast porównać ich z wrażeniami innych ludzi., Nie możemy porównać naszych wrażeń z wrażeniami innych ludzi, lecz możemy się z nimi komunikować. W ten sposób możemy wspólnymi siłami uporządkować i porównać ze sobą przedmioty, które odbieramy jako czerwone. Po takim porównaniu okazuje się, że generalnie rzecz biorąc, ludzie odbierają barwę czerwoną w taki sam sposób.
Róża jest czerwona | Poznanie |
---|---|
Przedmiot, który uchwytuję w doświadczeniu odbija od siebie fale elektromagnetyczne (światło). Wśród fal, które docierają do mojego oka dominują najdłuższe widzialne fale, dlatego postrzegam różę jako kwiat o barwie czerwonej. Moje wrażenie zostało wywołane przez własności samego przedmiotu (róży), a mówiąc konkretnie – sposobu, w jaki rozprasza ona fale elektromagnetyczne. | |
Róża jest czerwona dla mnie – w ten sposób odbieram jej barwę. Nie jesteśmy jednak w stanie rozstrzygnąć, czy każdy z nas postrzega ten kolor tak samo. Możemy używać tej samej nazwy – czerwień – lecz mieć na myśli dwie różne barwy. Wynika to z faktu, że w poznaniu dane są mi tylko i wyłączenie moje wrażenia, nie mogę natomiast porównać ich z wrażeniami innych ludzi. | |
Nie możemy porównać naszych wrażeń z wrażeniami innych ludzi, lecz możemy się z nimi komunikować. W ten sposób możemy wspólnymi siłami uporządkować i porównać ze sobą przedmioty, które odbieramy jako czerwone. Po takim porównaniu okazuje się, że generalnie rzecz biorąc, ludzie odbierają barwę czerwoną w taki sam sposób. |
Zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Według Husserla, sens zjawiających się w świadomości przedmiotów jest aprioryczny. | □ | □ |
Akty świadomości są ukierunkowane na konkretne przedmioty, czyli intencjonalne. | □ | □ |
Noemat to u Husserla transcendentny, istniejący obiektywnie przedmiot, na który ukierunkowany jest akt świadomości. | □ | □ |
Husserl jest zwolennikiem psychologizmu. | □ | □ |
Podaj dowolny argument dowodzący, że metoda fenomenologii nie jest subiektywistyczna.
Jednym z głównych pojęć fenomenologii Husserla jest świadomość. Czy oznacza to, że jest on psychologistą?