Uczeń opisał stan elektronu następującymi wartościami liczb kwantowych: , , , .
Znajdź błąd w podanym opisie.
R1d0HfIrZKm2P
Symbol „” oznacza główną liczbę kwantową, „” – poboczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną spinową liczbę kwantową.
Poboczna liczba kwantowa przyjmuje wartości , , , . Nie może więc być opisana taką samą wartością, jak główna liczba kwantowa.
21
Ćwiczenie 7
Przy opisywaniu stanu elektronu w atomie obowiązuje zakaz Pauliego. Zgodnie z nim, w jednym atomie lub jonie nie mogą istnieć dwa elektrony o takich samych stanach kwantowych, czyli o takich samych wartościach wszystkich liczb kwantowych.
Czy można opisać dwa elektrony tymi samymi wartościami liczb kwantowych , i ?
R1RTrguUIWK2x
R1VArllqSxTVr
Symbol „” oznacza główną liczbę kwantową, „” – poboczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną spinową liczbę kwantową.
Tak, jest to możliwe. Dla jednego z tych elektronów wartość magnetycznej spinowej wartości może wynosić , a dla drugiego .
31
Ćwiczenie 8
Ustal liczbę stanów kwantowych, kiedy .
RRdQcOITIZUdE
R50B4Tp4YIQAh
Maksymalną liczbę elektronów, które mogą zajmować daną powłokę elektronową – czyli liczbę stanów kwantowych – można wyznaczyć ze wzoru:
Maksymalna liczba elektronów
gdzie:
– główna liczba kwantowa.
stanów kwantowych
31
Ćwiczenie 9
Czy możliwe jest istnienie elektronu, którego stan opisują następujące wartości liczb kwantowych:
,
,
,
?
Odpowiedź uzasadnij
R17UReRPTqdZl
Symbol „” oznacza główną liczbę kwantową, „” – poboczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną liczbę kwantową, „” – magnetyczną spinową liczbę kwantową.
Nie jest to możliwe, ponieważ liczba kwantowa przyjmuje wartości od do . Wartość nie mieści się w tym przedziale. Powinna wynosić , lub .