Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R4oIldJfUs3cs1
Ćwiczenie 1
Przeciwciała to element swoistychnieswoistych mechanizmów odpornościowych. Swoim kształtem przypominają literę XY. Niektóre z nich, mogą występować w formie polimerycznej, np. przeciwciało IgM występuje w formie dimerupentameru.
1
Ćwiczenie 2
R1b5aC81R8wby1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R16pW7VGPWzOV
W budowie monomeru przeciwciał możemy wyróżnić: 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich będące miejscem gdzie przeciwciała wiążą się z antygenem. Składają się z dwóch 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich oraz dwóch 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Końce zarówno łańcucha lekkiego, jaki i długiego są 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Pomiędzy łańcuchem lekkim i ciężkim znajduje się 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Jest to fragment przeciwciała, który wiąże się bezpośrednio z 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich na danym antygenie. Oba łańcuchy, zarówno lekki jak i ciężki, poniżej fragmentu wiążącego antygen są 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Dwa łańcuchy ciężkie są ze sobą związane przy pomocy 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Razem, tworzą one 1. paratop, 2. mostka dwusiarczkowego, 3. epitopem, 4. rejonami stałymi, 5. Rejony Fab, 6. rejon Fc, 7. rejonami zmiennymi, 8. łańcuchów lekkich, 9. wiązania wodorowego, 10. łańcuchów ciężkich. Jest on taki sam dla wszystkich przeciwciał w danej klasie. Może być wykrywany przez komórki układu immunologicznego, dzięki czemu uruchamiane są procesy odpornościowe.
1
Ćwiczenie 3
Rhp7APhWlM5WF11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
W dolnej połowie ilustracji widoczna jest śluzówka jamy nosowej.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFb89Vbzf6RtX
Reakcja alergiczna polega na wytwarzaniu specyficznych substancji białkowych (głównie immunoglobulin klasy IgE) oraz pobudzaniu limfocytów T, co podczas kolejnego po pierwszym kontakcie z alergenem prowadzi do rozwoju stanu zapalnego. Jest on efektem uwolnienia w trakcie przebiegu reakcji alergicznej substancji chemicznych (histamina, leukotrieny, cytokiny i inne) odpowiedzialnych za wystąpienie objawów alergii.
RcstLLQuXq5bq2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe..
R1PEmyZeRoZsO2
Ćwiczenie 5
Połącz w logiczne pary: klasa przeciwciał wraz z charakterystyczną cechą: IgA Możliwe odpowiedzi: 1. obrona organizmu przed pasożytami oraz uczestnictwo w reakcjach nadwrażliwości, czyli alergiach, 2. przeciwciała wczesne, 3. nasz organizm wytwarza ich najwięcej ze wszystkich klas przeciwciał, 4. przeciwciała późne IgE Możliwe odpowiedzi: 1. obrona organizmu przed pasożytami oraz uczestnictwo w reakcjach nadwrażliwości, czyli alergiach, 2. przeciwciała wczesne, 3. nasz organizm wytwarza ich najwięcej ze wszystkich klas przeciwciał, 4. przeciwciała późne IgG Możliwe odpowiedzi: 1. obrona organizmu przed pasożytami oraz uczestnictwo w reakcjach nadwrażliwości, czyli alergiach, 2. przeciwciała wczesne, 3. nasz organizm wytwarza ich najwięcej ze wszystkich klas przeciwciał, 4. przeciwciała późne IgM Możliwe odpowiedzi: 1. obrona organizmu przed pasożytami oraz uczestnictwo w reakcjach nadwrażliwości, czyli alergiach, 2. przeciwciała wczesne, 3. nasz organizm wytwarza ich najwięcej ze wszystkich klas przeciwciał, 4. przeciwciała późne
1
Ćwiczenie 6
RLEW4geyokr782
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R8xMic3vy31MK
monomer Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. dimer Możliwe odpowiedzi: 1. , 2.
311
Ćwiczenie 7

Początek wykorzystania przeciwciał w leczeniu datuje się na późne lata XIX wieku (…). Immunoglobuliny dożylne początkowo stosowano w zakażeniach – jako profilaktykę lub po ekspozycji na patogeny. Później zaczęto je stosować jako terapię zastępczą u pacjentów z zaburzeniami odporności. (…)

Różne preparaty komercyjne, które pochodzą od 5000 – 10 000 dawców krwi, poza IgG zawierają zazwyczaj mniejsze ilości przeciwciał IgA i IgM oraz innych cząsteczek, których działanie może się również składać na efekt działania terapeutycznego leku.

Indeks górny Źródło: Postępy w badaniach nad mechanizmem działania IVIg, Hans‑Peter Hartung; https://journals.viamedica.pl/polski_przeglad_neurologiczny/article/view/19949/15652 Indeks górny koniec

R13lvimwVSUO0
Na podstawie przedstawionego fragmentu oraz wiedzy własnej określ, jaka klasa przeciwciał odpowiada za główny efekt terapeutycznego działania preparatów immunoglobulin. Odpowiedź uzasadnij wymieniając przynajmniej 2 właściwości przeciwciał tej klasy. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Odporność bierna przeciwko bakteriom jest zwykle mało skuteczna i krótkotrwała. Tłumaczymy to preferencyjnym przekazywaniem przez łożysko przeciwciał podklas IgG oraz IgGIndeks dolny 3, a słabym podklasy IgGIndeks dolny 2, która odpowiada za ochronę przed antygenami polisacharydowymi, charakterystycznymi dla bakterii otoczkowych, przez które wywoływany jest m.in. krztusiec. [...] [W przebiegu krztuśca] u dzieci starszych występują ciężkie napady kaszlu, z zanoszeniem, które występują głównie w nocy. W czasie napadu kaszlu pojawia się zaczerwienienie twarzy, wysuwanie języka (u niemowląt może dojść do podcięcia wędzidełka), duszność, bezdechy z zasinieniem twarzy lub bez niego, mimowolne oddanie moczu lub stolca. [...] Krztusiec u niemowląt i małych dzieci przebiega ciężej niż u dzieci starszych. U dzieci najmłodszych kaszel może nie występować. Zamiast kaszlu może się pojawić: kichanie, łzawienie, napady utrudnionego oddechu (duszności), bezdechy. [...] Powikłania, nawet zgony występują częściej u niemowląt. Najczęściej obserwowane powikłania to zapalenie płuc, oskrzeli, uszu środkowych, drgawki, bezdechy, zapalenie mózgu, krwawienia do ośrodkowego układu nerwowego.

Indeks górny Źródło: www.mp.pl Indeks górny koniec

R6wnepQ4ucYUl
Zawartość procentowa poszczególnych klas przeciwciał u matki oraz płodu (dziecka) w trakcie ciąży, porodu i po narodzinach.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1T5gnV2szzei
Na podstawie poniższego wykresu określ, czy kobiety ciężarne powinny szczepić się przeciw krztuścowi. (Uzupełnij).