Sprawdź się
Zadaniem ucznia było otrzymać wodór w reakcji metalu z wodą. Uczeń przeprowadził doświadczenia chemiczne przedstawione za pomocą schematycznego rysunku, wprowadzając różne metale do wody destylowanej:

Podaj numer probówki, w której reakcja chemiczna zachodzi po ogrzaniu: 1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór.
Podaj nazwę powstającego produktu gazowego w probówkach, w których zaszła reakcja chemiczna: 1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór.
Wybierz zestaw lub zestawy, za pomocą których można zebrać otrzymany w doświadczeniu chemicznym wodór.

Uczeń utworzył trzy malutkie kulki z folii aluminiowej i umieścił je w trzech probówkach zgodnie ze schematem:

Podaj numery probówek, w których produktem zachodzącej reakcji był wodór: 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2, 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne przedstawione na schemacie:
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu.

Probówka, w której zbierano wydzielający się gaz, posiadała pojemność . Oceń, czy cały gaz powstały w doświadczeniu zmieści się w zastosowanej probówce, jeśli do reakcji użyto cynku i nadmiaru kwasu siarkowego() (warunki panujące w doświadczeniu to warunki normalne). Należy przyjąć, że reakcja zachodzi ze wydajnością.
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli otrzymać wodór. W tym celu:
A. Uzupełnij schemat doświadczenia, wybierając nazwy odczynników z podanych poniżej:
A. Na podstawie poniższego opisu schematu doświadczenia wybierz nazwy odczynników, które powinny znaleźć się w pierwszej probówce (pamiętając, że jeden z nich to metal, a drugi to wodorotlenek):
Schemat doświadczenia przedstawiający dwie probówki. Pierwsza z nich ustawiona jest pionowo i zatkana korkiem, przez który poprowadzony jest wężyk. Probówka ta zawiera roztwór. Wężyk z probówki pierwszej poprowadzony jest do wnętrza probówki drugiej, która to odwrócona jest do góry dnem, zanurzona w cieczy wypełniającej krystalizator oraz zamontowana w łapie statywu laboratoryjnego.