1
Pokaż ćwiczenia:
RRbeeVl1UirQ41
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Zaznacz odpowiednio prawda lub fałsz.. Wodór można otrzymać w reakcji kwasu z wodorotlenkiem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Metale posiadające ujemny potencjał oksydacyjno – redukcyjny reagują z kwasami nieutleniajacymi (np. kwasem chlorowodorowym).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W reakcji miedzi z kwasem chlorowodorowym możemy otrzymać wodór.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodór powstaje w reakcji wodorków metali pierwszej i drugiej grupy z wodą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na skalę przemysłową wodór otrzymuje się w procesie konwersji metanu z parą wodną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
111
Ćwiczenie 2

Zadaniem ucznia było otrzymać wodór w reakcji metalu z wodą. Uczeń przeprowadził doświadczenia chemiczne przedstawione za pomocą schematycznego rysunku, wprowadzając różne metale do wody destylowanej:

RTaMNcx7i2Lvw
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjAEYVPfMQtpC
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach. Podaj numery probówek, w których zaszła reakcja chemiczna metalu z wodą zimną: 1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór,1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór (numery wpisz rosnąco).

Podaj numer probówki, w której reakcja chemiczna zachodzi po ogrzaniu: 1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór.

Podaj nazwę powstającego produktu gazowego w probówkach, w których zaszła reakcja chemiczna: 1. tlen, 2. 5, 3. 1, 4. 2, 5. 3, 6. 1, 7. 6, 8. dwutlenek węgla, 9. tlenek węgla, 10. 6, 11. amoniak, 12. 5, 13. 4, 14. wodór.
11
Ćwiczenie 3

Wybierz zestaw lub zestawy, za pomocą których można zebrać otrzymany w doświadczeniu chemicznym wodór.

RRQgR1UD44UJi
Schemat doświadczenia do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RobeL4w2tLxUg
Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3
21
Ćwiczenie 4

Uczeń utworzył trzy malutkie kulki z folii aluminiowej i umieścił je w trzech probówkach zgodnie ze schematem:

Rzu8XVHgpQ0Qo
Schemat doświadczenia do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RtaKgD9EYFcEa
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach. (W przypadku dwóch różnych probówek, numery uzupełniaj rosnąco). Podaj numery probówek, w których folia aluminiowa uległa roztworzeniu: 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2, 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2.
Podaj numery probówek, w których produktem zachodzącej reakcji był wodór: 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2, 1. 3, 2. 1, 3. 1, 4. 3, 5. 2, 6. 2.
2
Ćwiczenie 5
RXxvohsBG5dpO
Wersja alternatywna ćwiczenia: Dostępne opcje do wyboru: . Polecenie: .
21
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne przedstawione na schemacie:

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu.

RwMmf89ZKUc8X
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Probówka, w której zbierano wydzielający się gaz, posiadała pojemność 250 cm3. Oceń, czy cały gaz powstały w doświadczeniu zmieści się w zastosowanej probówce, jeśli do reakcji użyto 0,65 g cynku i nadmiaru kwasu siarkowego(VI) (warunki panujące w doświadczeniu to warunki normalne). Należy przyjąć, że reakcja zachodzi ze 100% wydajnością.

R1Nmh2pdbsD9h
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rll649K0fLViW
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli otrzymać wodór. W tym celu:

A. Uzupełnij schemat doświadczenia, wybierając nazwy odczynników z podanych poniżej:

R11AXYzZmGmMP
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TKVDBC7hJwp
Podaj dwie obserwacje: (Uzupełnij). Podaj nazwę systematyczną drugiego (obok wodoru) produktu: (Uzupełnij).

A. Na podstawie poniższego opisu schematu doświadczenia wybierz nazwy odczynników, które powinny znaleźć się w pierwszej probówce (pamiętając, że jeden z nich to metal, a drugi to wodorotlenek):

Schemat doświadczenia przedstawiający dwie probówki. Pierwsza z nich ustawiona jest pionowo i zatkana korkiem, przez który poprowadzony jest wężyk. Probówka ta zawiera roztwór. Wężyk z probówki pierwszej poprowadzony jest do wnętrza probówki drugiej, która to odwrócona jest do góry dnem, zanurzona w cieczy wypełniającej krystalizator oraz zamontowana w łapie statywu laboratoryjnego.

RAYNDsjiTf3o3
Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek sodu, 2. wodorotlenek glinu, 3. cynk, 4. miedź
RwCTI9d77V1Bd
B. Podaj dwie obserwacje: (Uzupełnij). C. Podaj nazwę systematyczną drugiego (obok wodoru) produktu: (Uzupełnij). D. Zapisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RXatgiLHa1Dje
A. Napisz równania procesów elektrodowych. Równanie zapisz w zeszycie, zrób zdjęcie, a następnie przeciągnij je we wskazane miejsce.
RuIalc595OSMj
A. Napisz równania procesów elektrodowych. (Uzupełnij).
RPE5QKzkzeDSd
B. Zaznacz nazwę elektrody, na której wydziela się wodór: Możliwe odpowiedzi: 1. Katoda, 2. Anoda
R4VPyyA6dYJDC
C. Oceń, czy wodny odczyn wodnego roztworu uległ zmianie po przeprowadzeniu elektrolizy: Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, 2. Tak