Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz prawidłową odpowiedź.

R1ZP1E7Zihq2x1
Ćwiczenie 2
Wybierz spośród określeń te, które trafnie oddają rozumienie władzy w filozofii Locke’a. Możliwe odpowiedzi: 1. Źródłem władzy jest wola jednostek., 2. Raz wybrana władza staje się nieusuwalna., 3. Władza jest oceniana ze względu na kryterium skuteczności w budowaniu potęgi państwa., 4. Władza jest odpowiedzialna przed suwerenem., 5. Jednostka powinna podlegać tylko tej władzy, którą wybierze.
RhUC1oUFVp7Ez1
Ćwiczenie 3
Ułóż poprawne zakończenia zdań. Zdaniem J. Locke’a przejście od stanu natury do stanu społecznego jest powodowane… Możliwe odpowiedzi: 1. poszanowanie wolności innych., 2. trudności w realizacji praw natury., 3. prawo do życia, wolności i majątku. Wg Locke’a naturalne dla człowieka jest… Możliwe odpowiedzi: 1. poszanowanie wolności innych., 2. trudności w realizacji praw natury., 3. prawo do życia, wolności i majątku. W społeczeństwie liberalnym ograniczenie wolności jednostki może nastąpić w imię… Możliwe odpowiedzi: 1. poszanowanie wolności innych., 2. trudności w realizacji praw natury., 3. prawo do życia, wolności i majątku.
Rc2tX1ZsMeIMr1
Ćwiczenie 4
Spośród poniższych wybierz te powody ograniczeń wolności, które zaakceptowałby zwolennik koncepcji społeczeństwa według Locke’a. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrost znaczenia władzy., 2. Zwiększenie sumy wolności w społeczeństwie., 3. Ograniczenie władz jednostki do indywidualnego karania naruszeń prawa natury., 4. Poszanowanie wolności innych., 5. Zwiększenie dominacji zbiorowości nad jednostką.
R18XQS6ErIyc42
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. „By właściwie zrozumieć władzę 1. osobami, 2. naturalnie, 3. natury, 4. polityczną, 5. majątkami i wyprowadzić ją z jej źródła, musimy rozważyć stan, w jakim wszyscy ludzie znajdują się 1. osobami, 2. naturalnie, 3. natury, 4. polityczną, 5. majątkami, a więc stan zupełnej [wolności] w działaniu oraz rozporządzaniu swymi 1. osobami, 2. naturalnie, 3. natury, 4. polityczną, 5. majątkami i 1. osobami, 2. naturalnie, 3. natury, 4. polityczną, 5. majątkami, tak jak oni uznają za właściwe, w granicach prawa 1. osobami, 2. naturalnie, 3. natury, 4. polityczną, 5. majątkami, nie pytając nikogo o zezwolenie, bez zależności od woli innego człowieka”.
(John Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, Warszawa 1992, str. 165}
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem. Utwórz katalog wolności wymienionych w tekście. Odpowiedz pisemnie na pytanie: Które z wymienionych wolności nie mogłyby być realizowane w stanie natury (w interpretacji Locke’a) i dlaczego?

1
John Gray Liberalizm

Wolność to uprawnienie każdego człowieka, by był podporządkowany tylko prawu, by nie groziło mu uwięzienie, sąd i śmierć, by w żaden inny sposób nie był poddany kaprysowi jednego człowieka lub wielu ludzi. Każdy ma prawo wyrażać swe opinie, zajmować się swoim rzemiosłem, przyjść lub odejść, jak mu się podoba, i spotkać z innymi. Jest wreszcie prawem każdego wpływać na administrowanie krajem albo przez wyznaczenie wszystkich lub niektórych spośród państwowych urzędników, albo przez służenie radą i słanie żądań i petycji, które rządzący są zobowiązani brać pod uwagę w mniejszym lub większym stopniu.

1 Źródło: John Gray, Liberalizm, [w:] Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001, s. 375.
R1VmF2V9uy8Ad
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem H. Arendt i napisz, jaki stosunek do „gry w szachy” powinien panować w społeczeństwie wyłonionym z umowy społecznej w interpretacji Locke’a. W odpowiedzi odwołaj się do porównania zasad panujących w społeczeństwie totalitarnym i liberalnym.

1
Hannah Arendt Korzenie totalitaryzmu

Od czasów starożytnych despoci i tyrani bardzo się troszczą o zrównanie swoich poddanych, jednak nie wystarcza to do rządów totalitarnych, ponieważ pozostawia w stanie mniej lub bardziej nienaruszonym pewne niepolityczne więzi społeczne między poddanymi, takie jak związki rodzinne oraz wspólne zainteresowania kulturalne. Jeśli totalitaryzm sam siebie traktuje poważnie, to musi w pewnym momencie uznać, że „trzeba raz na zawsze skończyć z neutralnością gry w szachy”, czyli z autonomią jakiejkolwiek działalności. Miłośnicy „szachów dla szachów” trafnie przyrównani przez ich likwidatora do miłośników „sztuki dla sztuki”, nie są jeszcze całkowicie zatomizowanymi składnikami masowego społeczeństwa, którego całkowita, wszechstronna jednolitość jest jednym z podstawowych warunków totalitaryzmu. Z punktu widzenia władców totalitarnych społeczeństwo przywiązane do szachów w imię szachów jest tylko trochę mniej niebezpieczne niż klasa rolników przywiązanych do uprawy ziemi w imię uprawy

2 Źródło: Hannah Arendt, Korzenie totalitaryzmu, tłum. D. Grinberg, M. Szawiel, Warszawa 1993, s. 372.
R4qwcsAFLxjv5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

R. Dworkin pisał o liberalnym rozumieniu równości co następuje:

1
Ronald Dworkin Biorąc prawa poważnie

To abstrakcyjne prawo może jednak obejmować dwa różne prawa. Pierwsze z nich jest prawem do równego traktowania, czyli do takiego samego przydziału dóbr i szans, jaki dany jest każdemu innemu obywatelowi, lub już jest w jego posiadaniu (…) Drugie z praw to prawo do traktowania jako równego innym. Nie jest to prawo do równego podziału dóbr czy szans, lecz prawo do równej troski i poszanowania przy podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących tego, jak dzielone będą wspomniane dobra i szanse. (…) W przypadku polityki ekonomicznej powiedzielibyśmy, że ci, którym zaszkodzi wzrost inflacji, mają prawo, by traktować ich jako równych innym przy podejmowaniu decyzji, czy polityka ta leży w interesie ogółu, ale nie mają prawa do równego traktowania, które wykluczyłoby taką politykę nawet wtedy, gdyby okazało się, że w istocie leży ona w interesie ogółu.

3 Źródło: Ronald Dworkin, Biorąc prawa poważnie, tłum. T. Kowalski, Warszawa 1998, s. 484–485.

Podaj przykład, w którym każde z dwu praw będzie zastosowane do podziału dóbr lub szans.

R1Cc5x3qlJQge
(Uzupełnij).