Sprawdź się
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące zestawienia koncepcji Hegla i Cieszkowskiego. Wskaż w niej prawdziwe oraz fałszywe zdania.
Prawda | Fałsz | |
Cieszkowski zastąpił Heglowski podział dziejów na cztery epoki podziałem na trzy epoki. | □ | □ |
Cieszkowski utożsamił Heglowski Absolut z Bogiem. | □ | □ |
Cieszkowski, podobnie jak Hegel, był mesjanistą. | □ | □ |
Cieszkowski i Mickiewicz byli dwoma największymi polskimi entuzjastami Hegla. | □ | □ |
Hegel, podobnie jak później Cieszkowski, przypisywał wielką rolę dziejową Polakom. | □ | □ |
Przypomnij sobie tabelę przedstawiającą podział epok zaproponowany przez Cieszkowskiego w Prolegomenach do historiozofii. Na jej podstawie przyporządkuj podane elementy odpowiednim epokom
Epoka antytetyczna, Epoka Woli, Epoka Sztuki, „średniowiecze”, Przyszłość, „starożytność”, Epoka syntetyczna, Epoka Czynu, Synteza, Epoka Myśli, Epoka Uczucia, Teza, Epoka Nauki (Filozofii), Antyteza, Epoka tetyczna
Epoka pierwsza | |
---|---|
Epoka druga | |
Epoka trzecia |
Przyporządkuj trzem kolejnym epokom historiozofii Cieszkowskiego nazwy, jakimi określa je w dziele Ojcze nasz:
Piękna, Królestwa Bożego, Adama, Chrystusa, Prawdy, Bytu, Dobra, Ducha świętego, Czynu, Syna Bożego, Myśli, Boga Ojca
Epoka pierwsza | |
---|---|
Epoka druga | |
Epoka trzecia |
Przeczytaj poniższy fragment Ojcze nasz, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Ojcze nasz, a następnie wybierz zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
Ojcze naszSzczep to ogromny, rozległy i silny, – niezmierną przestrzeń świata zalegający, – a przecież odpowiedniego w dziejach świata udziału dotąd pozbawiony, owszem nad podziw poniżony i sponiewierany, – jakby umyślnie przez Opatrzność do przyszłych powołań zachowany. (…)
Szczep do nowej sprawy powołany, już z natury nie swawolny, ale wolny, nie walczący, ale waleczny – do boju zawsze gotów, ale nie łaknący tego, – nie napastujący sąsiadów, choćby bez ustanku przez nich napastowany, ale ludom bliźnim z zapałem i z poświęceniem w pomoc nadbiegający nie tylko bez własnej, ale nawet wbrew własnej korzyści, (…).
Raczej obronny, niż zaczepny, nie nosił on nigdy w potocznem życiu owej nieodstępnej u Germana broni, ale owszem, ilekroć mu sąsiad pozwolił, żeleźce dzid swoich przekuwał na lemiesze. Ani zbrojny, ani rozbrojony, ani awanturniczy, ani koczujący, – ani podbojów, ani łupów chciwy, – ale owszem, pobożny i spokojny, – dobrowolny i gościnny, – wesoły i śpiewny, – w domu zamiłowany, a do ziemi nad wyraz przywiązany.
Własnymi słowami wyjaśnij, na czym – w interpretacji Cieszkowskiego – miała polegać różnica pomiędzy historiozofią a filozofią dziejów.