Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RmSKy230MRT3w1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Książka, w której Cieszkowski chciał poprawić tylko dwie nieścisłości Heglowskiej filozofii dziejów, nosiła tytuł... Możliwe odpowiedzi: 1. Wykłady z filozofii dziejów., 2. Prolegomena do historiozofii., 3. Ojcze nasz.
R1L6AScfJS7es1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne zakończenia zdania. Cieszkowski na początku chciał poprawić tylko dwa zagadnienia Heglowskiej historiozofii, którymi były... Możliwe odpowiedzi: 1. apoteoza państwa pruskiego., 2. niezastosowanie metody dialektycznej., 3. zastąpienie pojęcia Boga pojęciem Absolutu., 4. pominięcie w rozważaniach zagadnień dotyczących przyszłości.
R15hXJMKegd6Q1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
ilustracje: domena publiczna
1
Ćwiczenie 3
R27bSSzWljomg1
„Nie da się zrozumieć, można co najwyżej nauczyć się go na pamięć” — którego filozofa dotyczą te słowa? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Georga Wilhelma Friedricha Hegla, 2. Augusta Cieszkowskiego, 3. Karola Libelta
R7lDB7rv4m2Zz1
Ćwiczenie 4
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące zestawienia koncepcji Hegla i Cieszkowskiego. Zaznacz w niej prawdziwe oraz fałszywe zdania. Cieszkowski zastąpił Heglowski podział dziejów na cztery epoki podziałem na trzy epoki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski utożsamił Heglowski Absolut z Bogiem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski, podobnie jak Hegel, był mesjanistą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski i Mickiewicz byli dwoma największymi polskimi entuzjastami Hegla. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hegel, podobnie jak później Cieszkowski, przypisywał wielką rolę dziejową Polakom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R5Kra8E6Mtbed2
Ćwiczenie 5
Przypomnij sobie tabelę przedstawiającą podział epok zaproponowany przez Cieszkowskiego w Prolegomenach do historiozofii. Na jej podstawie przyporządkuj podane elementy odpowiednim epokom Epoka pierwsza Możliwe odpowiedzi: 1. Epoka Uczucia, 2. Antyteza, 3. Przyszłość, 4. „starożytność”, 5. Epoka antytetyczna, 6. Epoka Czynu, 7. Epoka Myśli, 8. Epoka syntetyczna, 9. Epoka Nauki (Filozofii), 10. Epoka Woli, 11. Epoka Sztuki, 12. „średniowiecze”, 13. Teza, 14. Epoka tetyczna, 15. Synteza Epoka druga Możliwe odpowiedzi: 1. Epoka Uczucia, 2. Antyteza, 3. Przyszłość, 4. „starożytność”, 5. Epoka antytetyczna, 6. Epoka Czynu, 7. Epoka Myśli, 8. Epoka syntetyczna, 9. Epoka Nauki (Filozofii), 10. Epoka Woli, 11. Epoka Sztuki, 12. „średniowiecze”, 13. Teza, 14. Epoka tetyczna, 15. Synteza Epoka trzecia Możliwe odpowiedzi: 1. Epoka Uczucia, 2. Antyteza, 3. Przyszłość, 4. „starożytność”, 5. Epoka antytetyczna, 6. Epoka Czynu, 7. Epoka Myśli, 8. Epoka syntetyczna, 9. Epoka Nauki (Filozofii), 10. Epoka Woli, 11. Epoka Sztuki, 12. „średniowiecze”, 13. Teza, 14. Epoka tetyczna, 15. Synteza
RwI7zCcHPFzOw2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj trzem kolejnym epokom historiozofii Cieszkowskiego nazwy, jakimi określa je w dziele Ojcze nasz: Epoka pierwsza Możliwe odpowiedzi: 1. Królestwa Bożego, 2. Syna Bożego, 3. Piękna, 4. Dobra, 5. Myśli, 6. Adama, 7. Czynu, 8. Chrystusa, 9. Boga Ojca, 10. Ducha świętego, 11. Prawdy, 12. Bytu Epoka druga Możliwe odpowiedzi: 1. Królestwa Bożego, 2. Syna Bożego, 3. Piękna, 4. Dobra, 5. Myśli, 6. Adama, 7. Czynu, 8. Chrystusa, 9. Boga Ojca, 10. Ducha świętego, 11. Prawdy, 12. Bytu Epoka trzecia Możliwe odpowiedzi: 1. Królestwa Bożego, 2. Syna Bożego, 3. Piękna, 4. Dobra, 5. Myśli, 6. Adama, 7. Czynu, 8. Chrystusa, 9. Boga Ojca, 10. Ducha świętego, 11. Prawdy, 12. Bytu
3
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższy fragment Ojcze nasz, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.

Zapoznaj się z poniższym fragmentem Ojcze nasz, a następnie wybierz zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.

1
A. Cieszkowski Ojcze nasz

Szczep to ogromny, rozległy i silny, – niezmierną przestrzeń świata zalegający, – a przecież odpowiedniego w dziejach świata udziału dotąd pozbawiony, owszem nad podziw poniżony i sponiewierany, – jakby umyślnie przez Opatrzność do przyszłych powołań zachowany. (…)

Szczep do nowej sprawy powołany, już z natury nie swawolny, ale wolny, nie walczący, ale waleczny – do boju zawsze gotów, ale nie łaknący tego, – nie napastujący sąsiadów, choćby bez ustanku przez nich napastowany, ale ludom bliźnim z zapałem i z poświęceniem w pomoc nadbiegający nie tylko bez własnej, ale nawet wbrew własnej korzyści, (…).

Raczej obronny, niż zaczepny, nie nosił on nigdy w potocznem życiu owej nieodstępnej u Germana broni, ale owszem, ilekroć mu sąsiad pozwolił, żeleźce dzid swoich przekuwał na lemiesze. Ani zbrojny, ani rozbrojony, ani awanturniczy, ani koczujący, – ani podbojów, ani łupów chciwy, – ale owszem, pobożny i spokojny, – dobrowolny i gościnny, – wesoły i śpiewny, – w domu zamiłowany, a do ziemi nad wyraz przywiązany.

C1 Źródło: A. Cieszkowski, Ojcze nasz, t. I, tłum. Fiszer i Majewski, Poznań 1922, s. 145–147.
R1cNyYT5w9MzB
Możliwe odpowiedzi: 1. Cieszkowski wskazuje w tekście cechy, przez które Polacy są predestynowani do odegrani dziejowej misji, która polega na zainicjowaniu trzeciej epoki., 2. Cieszkowski wskazuje w tekście cechy narodu niemieckiego, przez które Hegel uznał swój kraj za taki, który w pełni zrealizował cel dziejów., 3. Cieszkowski wskazuje w tekście, dlaczego naród niemiecki króluje na polu teorii, lecz nie jest w stanie przekuć jej w praktyczne i skuteczne działanie., 4. Cieszkowski opisuje w tekście, dlaczego naród francuski jest narodem ze wszech miar praktycznym, ale w działaniu brakuje mu dobrze przemyślanej teorii, którą winien realizować.
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami wyjaśnij, na czym – w interpretacji Cieszkowskiego – miała polegać różnica pomiędzy historiozofią a filozofią dziejów.

RuLILaLyWfVWP
(Uzupełnij).