Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Ustawiono chodziarza na osi liczbowej w punkcie 0. W każdym ruchu chodziarz porusza się losowo w lewo lub w prawo. Metodą Monte Carlo przeprowadź n symulacji, w których sprawdzisz, w jakim punkcie znalazł się chodziarz po wykonaniu k kroków. Następnie dla każdej pozycji parzystej (od a do b) utwórz słupek ze znaków *, który będzie wizualizował procentowy udział danej pozycji we wszystkich pozycjach końcowych. Każdy znak * ma oznaczać 1 punkt procentowy. Łącznie należy wypisać m znaków *. W celu wylosowania tego samego rozkładu kroków dla każdego wywołania programu posłużymy się ziarnem (seed) jako argumentem funkcji losującej.

Działanie programu sprawdź dla n = 100 000, k = 10, a = -10, b = 10, m = 100, seed = 3.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba naturalna; liczba symulacji

  • k – liczba naturalna; liczba wykonanych kroków

  • a – liczba całkowita; pierwsza z pozycji na osi liczbowej

  • b – liczba całkowita; ostatnia z pozycji na osi liczbowej

  • m – liczba naturalna; liczba punktów procentowych zaznaczonych za pomocą znaku *, oznaczających procentowy udział pozycji we wszystkich pozycjach końcowych

  • seed – liczba naturalna; argument funkcji losującej

Wynik:

  • m znaków *; „wykres” procentowego udziału kolejnych pozycji we wszystkich pozycjach końcowych

Poprawne wyjście powinno wyglądać następująco:

Linia 2. asterysk. Linia 3. asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 4. asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 5. asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 6. asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 7. asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 8. asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 9. asterysk asterysk asterysk asterysk. Linia 10. asterysk.
R1Y9sCQ8fCURj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 2

W programie utworzono dwuwymiarową tablicę, która zawiera wektory przesunięcia. Przeprowadź prostą symulację, w której wyznaczysz końcową pozycję cząsteczki przesuwanej o kolejne wektory z tablicy, na podstawie jej położenia początkowego (x, y). Końcową pozycję wypisz jako dwie liczby oddzielone znakiem spacji zaokrąglone do dwóch miejsc po przecinku. Symulację przetestuj dla podanego punktu początkowego: ( 12.73 ,   5.87 ).

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • (x, y) – liczby rzeczywiste, współrzędne punktu początkowego

  • wektory[][] – tablica wektorów przesunięć (par liczb rzeczywistych)

Wynik:

  • (x, y) – liczby rzeczywiste, współrzędne punktu końcowego

RK7FQ39aktGsU
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.