Sprawdź się
Zaznacz prawdę lub fałsz podanych twierdzeń.
Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
Koncepcja umowy społecznej narodziła się w starożytności. | □ | □ |
Koncepcję umowy społecznej stworzył Arystoteles. | □ | □ |
Wyłącznym źródłem oświeceniowej koncepcji umowy społecznej była treść objawienia. | □ | □ |
Do teoretyków umowy społecznej możemy zaliczyć T. Hobbesa. | □ | □ |
Rozwiąż krzyżówkę.
- Filozof francuski, teoretyk umowy społecznej.
- Nurt filozoficzny i polityczny związany z teorią umowy społecznej.
- Filozof brytyjski, teoretyk umowy społecznej.
- Natury lub stanowione.
- Natury lub społeczny.
1 | |||||||||||||
2 | |||||||||||||
3 | |||||||||||||
4 | |||||||||||||
5 |
Przenieś określenia do odpowiednich rubryk.
brak prawa stanowionego, wspólnota polityczna, prawna ochrona własności, władza publiczna, sytuacja prespołeczna
stan natury | |
---|---|
stan społeczny |
Przeczytaj tekst J. Locke’a i odpowiedz na postawione w nim pytanie.
Zapoznaj się z tekstem Johna Locke’a i odpowiedz na postawione w nim pytanie.
§ 123. Jeśli człowiek jest, jak to zostało już powiedziane, wolny w stanie natury, jeśli jest absolutnym panem własnej osoby i majątku, równy najpotężniejszym i nie podlega nikomu, to dlaczego chce zrezygnować ze swej wolności. Dlaczego chce przekazać swe imperium i podporządkować się panowaniu i kontroli jakiejś innej władzy?
Źródło: J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, s. 231.
Na ogół przyjmuje się, że celem umowy społecznej jest zabezpieczenie możliwie pełnej realizacji praw natury. Sformułuj konkretne kryteria mogące służyć do oceny działań władzy powołanej w wyniku umowy oraz do oceny prawa przez tę władzę stanowionego.
Bardzo istotne, szczególnie z uwagi na cele, które staramy się osiągnąć, będzie skoncentrowanie uwagi na takiej sytuacji, w której nie istniej państwo, lecz ludzie powszechnie spełniają wymagania moralne i z zasady panują tak, jak powinni. Takie założenie nie jest szaleńczo optymistyczne, gdyż nie zakłada, że wszyscy ludzie postępują właśnie tak, jak powinni. A jednocześnie ten stan natury jest najlepszą wersją anarchii, o jakiej można marzyć przy zachowaniu zdrowego rozsądku.
Źródło: R. Nozick, Anarchia, państwo, utopia, tłum. P. Maciejko, M. Szczubiałka, Warszawa 1999, s. 5.