Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RS5G90Bt26SBy1
Ćwiczenie 1
Wskaż, która odpowiedź jest fałszywa, a która prawdziwa. Koncepcja umowy społecznej narodziła się w starożytności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koncepcję umowy społecznej stworzył Arystoteles. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wyłącznym źródłem oświeceniowej koncepcji umowy społecznej była treść objawienia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do teoretyków umowy społecznej możemy zaliczyć T. Hobbesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
R14J2PREAgZid1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Filozof francuski, teoretyk umowy społecznej., 2. Nurt filozoficzny i polityczny związany z teorią umowy społecznej., 3. Filozof brytyjski, teoretyk umowy społecznej., 4. Natury lub stanowione., 5. Natury lub społeczny.
1
Ćwiczenie 2
RQQr59t5MZyQk
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RwJWohP71yphT1
Ćwiczenie 3
Ułóż poniższe pojęcia w kolejności, która pokaże proces tworzenia społeczeństwa opisany w teoriach umowy społecznej (poza teorią J. J. Rousseau). Elementy do uszeregowania: 1. umowa społeczna, 2. prawo stanowione, 3. stan społeczny, 4. stan natury, 5. władza publiczna
RYgn4c79heY2u1
Ćwiczenie 4
Przenieś określenia do odpowiednich rubryk. stan natury Możliwe odpowiedzi: 1. władza publiczna, 2. prawna ochrona własności, 3. brak prawa stanowionego, 4. wspólnota polityczna, 5. sytuacja prespołeczna stan społeczny Możliwe odpowiedzi: 1. władza publiczna, 2. prawna ochrona własności, 3. brak prawa stanowionego, 4. wspólnota polityczna, 5. sytuacja prespołeczna
R13VBQkHBqV212
Ćwiczenie 5
Uzupełnij pola podanymi możliwościami tak, by powstały zdania prawdziwe. W średniowieczu twierdzono, że prawo natury jest 1. władzą publiczną i prawem stanowionym., 2. odzwierciedleniem prawa boskiego., 3. produktem międzyludzkiej umowy., 4. powszechne i niezbywalne.
W koncepcji umowy społecznej społeczeństwo jest 1. władzą publiczną i prawem stanowionym., 2. odzwierciedleniem prawa boskiego., 3. produktem międzyludzkiej umowy., 4. powszechne i niezbywalne.
W stanie natury ludzie są poza 1. władzą publiczną i prawem stanowionym., 2. odzwierciedleniem prawa boskiego., 3. produktem międzyludzkiej umowy., 4. powszechne i niezbywalne.
W prawie natury są zawarte uprawnienia 1. władzą publiczną i prawem stanowionym., 2. odzwierciedleniem prawa boskiego., 3. produktem międzyludzkiej umowy., 4. powszechne i niezbywalne.
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst J. Locke’a i odpowiedz na postawione w nim pytanie.

Zapoznaj się z tekstem Johna Locke’a i odpowiedz na postawione w nim pytanie.

§ 123. Jeśli człowiek jest, jak to zostało już powiedziane, wolny w stanie natury, jeśli jest absolutnym panem własnej osoby i majątku, równy najpotężniejszym i nie podlega nikomu, to dlaczego chce zrezygnować ze swej wolności. Dlaczego chce przekazać swe imperium i podporządkować się panowaniu i kontroli jakiejś innej władzy?

jesli Źródło: J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, s. 231.

R11bvWMx5ZIvq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na ogół przyjmuje się, że celem umowy społecznej jest zabezpieczenie możliwie pełnej realizacji praw natury. Sformułuj konkretne kryteria mogące służyć do oceny działań władzy powołanej w wyniku umowy oraz do oceny prawa przez tę władzę stanowionego.

RlbPPeFiPAR6M
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem Roberta Nozicka. Czy Twoim zdaniem Hobbes lub Locke uznaliby zarysowany w tekście model życia za możliwy? A jak Ty sądzisz? Uzasadnij odpowiedzi.
Zapoznaj się z tekstem Roberta Nozicka. Czy Twoim zdaniem Hobbes lub Locke uznaliby zarysowany w tekście model życia za możliwy? A jak Ty sądzisz? Uzasadnij odpowiedzi.

Bardzo istotne, szczególnie z uwagi na cele, które staramy się osiągnąć, będzie skoncentrowanie uwagi na takiej sytuacji, w której nie istniej państwo, lecz ludzie powszechnie spełniają wymagania moralne i z zasady panują tak, jak powinni. Takie założenie nie jest szaleńczo optymistyczne, gdyż nie zakłada, że wszyscy ludzie postępują właśnie tak, jak powinni. A jednocześnie ten stan natury jest najlepszą wersją anarchii, o jakiej można marzyć przy zachowaniu zdrowego rozsądku.

anarchia Źródło: R. Nozick, Anarchia, państwo, utopia, tłum. P. Maciejko, M. Szczubiałka, Warszawa 1999, s. 5.

R1JN8C2HTMgUR
(Uzupełnij).