Sprawdź się
Co, zdaniem Kanta, nie jest źródłem i warunkiem postępowania moralnego?
- Obowiązek.
- Kiedy człowiek w swoim postępowaniu kieruje się tym, co chce osiągnąć.
- Wolna wola.
Z którym stwierdzeniem zgodziłby się Kant?
- Religia jest po prostu swego rodzaju etyką.
- Religia to system wierzeń i praktyk.
- Jeżeli jedna osoba ma jakieś urojenia, nazywamy to szaleństwem. Jeżeli wiele osób cierpi na to samo urojenie, nazywamy to religią.
Połącz w pary pojęcia i ich Kantowskie przedstawienie.
związane ze skończonością, z aspektem jakościowym, z kontemplacją przedmiotu, z tym, co harmonijne, związana z nieskończonością, z aspektem ilościowym, z odczuciami podmiotu, także z tym, co nieharmonijne
| piękno | |
| wzniosłość |
Zakreśl odpowiednimi kolorami fragmenty odnoszące się do sądów poznawczych, sądów estetycznych i sądów moralnych.
{sądy moralne}Nie można uzasadniać czynów lękiem przed Bogiem. {/sądy moralne}
{sądy estetyczne}Są subiektywne: coś się nam podoba w sposób konieczny; wynika to z celowości wewnętrznej dzieła sztuki, harmonijnego połączenia elementów formy oraz spontanicznej celowości bez celu.{/sądy estetyczne}
{sądy moralne}Jeśli reguł postępowania nie można uogólnić, nie są to maksymy moralne.{/sądy moralne}
{sądy poznawcze}Metafizyka jest przedsięwzięciem dalekim od ideału nauki, pełnym sprzeczności, pozornych dowodów, nielogiczności.{/sądy poznawcze}
{sądy estetyczne}Są bezinteresowne – nie mają żadnych celów poza sobą – oraz bezpojęciowe – wywołują w nas wrażenie, bezpośredni ogląd, a nie pojęciowe opanowanie przedmiotu. {/sądy estetyczne}
{sądy poznawcze}Można wskazać na potrzebę istnienia idei, lecz nie można mówić o ich rzeczowej podstawie. {/sądy poznawcze}
2. Są subiektywne: coś się nam podoba w sposób konieczny; wynika to z celowości wewnętrznej dzieła sztuki, harmonijnego połączenia elementów formy oraz powszechny.
3. Jeśli reguł postępowania nie można uogólnić, nie są to maksymy moralne.
4. Metafizyka jest przedsięwzięciem dalekim od ideału nauki, pełnym sprzeczności, pozornych dowodów, nielogiczności.
5. Są bezinteresowne – nie mają żadnych celów poza sobą oraz bezpojęciowe – wywołują w nas wrażenie, bezpośredni ogląd, a nie pojęciowe opanowanie przedmiotu.
6. Można wskazać na potrzebę istnienia idei lecz nie można mówić o ich rzeczowej podstawie.
Dopasuj cechy konstytutywne do pojęć.
to, jakie jest naprawdę, cel rozumu</em>, dusza, wszechświat, Bóg, ujmuje całość doświadczenia, <em><span lang="de">Ding an sich</span>, niepoznawalne, <em>rzecz sama w sobie</em>
| noumen | |
|---|---|
| idea |
Przedstaw, w jaki sposób Kant ukazuje relację człowieka i świata?
Scharakteryzuj koncepcję kategorycznego imperatywu moralnego. Zastanów się i odpowiedz na pytania: Czy takie stanowisko etyczne jest ci bliskie, czy dalekie? Czy kojarzy ci się z innymi zasadami, dogmatami lub imperatywami?
Jak rozumieć występującą u Kanta kategorię prawa, dlaczego ma ono być powszechne i konieczne? W jaki sposób wiąże się z koncepcją państwa celów?
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Kanta: Niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie
.