Sprawdź się
Wpisz w tabelę arché każdego z podanych filozofów.
filozof | arché |
---|---|
Anaksymenes z Miletu | |
Heraklit z Efezu | |
Pitagoras z Samos | |
Tales z Miletu | |
Anaksymander z Miletu |
Zdefiniuj własnymi słowami pojęcie arché.
W poniższej tabeli znajdują się twierdzenia dotyczące pierwszych filozofów. Oceń ich prawdziwość.
twierdzenie | prawda | fałsz |
Heraklit uważał, że ogień jest zasadą, gdyż wszystko, co żyje, jest ciepłe, a gdy umiera – stygnie. | □ | □ |
Anaksymenes uznał bezkres za arché. | □ | □ |
Anaksymenes skonstruował mapę świata. | □ | □ |
Tales stał się multimilionerem dzięki swym badaniom. | □ | □ |
Myśliciele milezyjscy nawet nie wiedzieli, że są filozofami. | □ | □ |
Połącz nazwy z opisem konkretnego tekstu filozoficznego.
Utwór poetycki, którego celem jest przenośne opisanie idei filozoficznej., Rozprawa mająca na celu drobiazgowe i spójne wyłożenie danej koncepcji filozoficznej., Zwarty utwór epicki starający się za pomocą opisu wyłożyć konkretną doktrynę filozoficzną., Rodzaj gatunku literackiego z podziałem na role, w którym każdy bohater przedstawia własne stanowisko filozoficzne.
Dialog filozoficzny | |
Wiersz o tematyce filozoficznej | |
Powiastka filozoficzna | |
Traktat filozoficzny |
RozmyślaniaZaczynając dzień, powiedz sobie: Zetknę się z ludźmi natrętnymi, niewdzięcznymi, zuchwałymi, podstępnymi, złośliwymi, niespołecznymi. Wszystkie te wady powstały u nich z powodu braku rozeznania złego i dobrego. Mnie zaś, którym zbadał naturę dobra, że jest piękne, i zła, że jest brzydkie, i naturę człowieka grzeszącego, że jest mi pokrewnym, nie dlatego, że ma w sobie krew i pochodzenie to samo, ale że ma i rozsądek, i boski pierwiastek, nikt nie może wyrządzić nic złego. Nikt mnie bowiem nie uwikła w brzydotę. Nie mogę też czuć gniewu wobec krewnego ani go nienawidzić. Zrodziliśmy się bowiem do wspólnej pracy, tak jak nogi, jak ręce, jak brwi, jak rzędy zębów górnych i dolnych. Wzajemne więc szkodzenie sobie jest przeciwne naturze, wzajemnym zaś szkodzeniem jest uczucie gniewu i nienawiści.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Metafizyki Arystotelesa, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jego treść.
MetafizykaTak więc, po pierwsze, sądzimy, że człowiek mądry ma wiedzę o wszystkim, co można poznać, przy czym ta jego wiedza nie polega na poznaniu poszczególnych rzeczy z osobna. Następnie uważamy, że mądry jest ten, kto poznaje to, co człowiekowi trudno jest poznać, a nie tylko to, co można poznać łatwo. Wszystkim bowiem wspólne poznanie zmysłowe przychodzi łatwo, ale też nie ma ono nic wspólnego z mądrością. Dalej, sądzimy, że w zakresie jakiejkolwiek wiedzy mądrzejszy jest ten, kto poznaje bardziej dokładnie przyczyny i potrafi lepiej o nich nauczać. Z nauk zaś tę raczej za mądrość uważamy, która jest godna wyboru dla niej samej, dla samego poznania, a nie ze względu na jakieś jego następstwa. Wreszcie sądzimy, że mądrością jest raczej nauka naczelna, a nie nauka zależna. Bo nie powinno być tak, żeby mądremu coś nakazywano, ale żeby on rozkazywał i żeby nie musiał uznawać poglądu drugiego, lecz by jemu zawierzał ten, co mniej mądry.
Takie mamy pojęcie o mądrości i o ludziach mądrych. I gdy chodzi teraz dalej o te cechy mądrości, to poznanie wszystkiego jest z konieczności udziałem tego, kto posiada wiedzę najbardziej ogólną, gdyż w pewien sposób poznaje on wszystko, co podpada pod ujęcie ogólne. I niewątpliwie takie poznanie najbardziej ogólne jest też dla ludzi najtrudniejsze, gdyż jest najdalsze od poznania zmysłowego. Dalej zaś, najbardziej dokładne poznanie dają nauki o tym, co pierwsze, gdyż bardziej ścisłe poznanie jest wtedy, gdy wychodzi się od mniej licznych zasad, aniżeli gdy do nich coś jeszcze się dołącza, na przykład bardziej dokładne jest poznanie w arytmetyce niż w geometrii. I bardziej słuszna do nauczania jest wiedza teoretyczna, która przede wszystkim odnosi się do przyczyn. Bo uczą ci, którzy wskazują przyczyny poszczególnych rzeczy.
Jeśli zaś chodzi o poznanie i wiedzę dla nich samych, to w pierwszym rzędzie poznanie taki ma za cel przedmiot, to, co jest najbardziej poznawalne. Kto bowiem chce poznawać dla samego poznania, ten pragnie wiedzy w najpełniejszym tego słowa znaczeniu. A taka wiedza jest o tym, co jest najbardziej poznawalne. A najbardziej poznawalne są przede wszystkim pierwsze zasady i przyczyny. Albowiem przez nie i z nich poznaje się wszystko inne, nie zaś odwrotnie – tamte przez to, co pod nie podpada.