Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1G7o6L5dqs7k1
Ćwiczenie 1
Myślicielem, który jako pierwszy określił się mianem „filozofa”, a swoją koncepcję nazwał „filozofią”, był... Możliwe odpowiedzi: 1. Tales., 2. Heraklit., 3. Pitagoras., 4. żaden z wymienionych.
level=1R1Zbg2qmjrMvT1
Ćwiczenie 2
Ułóż imiona greckich filozofów w kolejności od urodzonego najwcześniej do urodzonego najpóźniej. Elementy do uszeregowania: 1. Heraklit z Efezu, 2. Tales z Miletu, 3. Anaksymander z Miletu, 4. Anaksymenes z Miletu
11
Ćwiczenie 3

Wpisz w tabelę arché każdego z podanych filozofów.

Ru2L5esJaSyUX
Podaj arché każdego z podanych filozofów. @Anaksymenes z Miletu: @Heraklit z Efezu: @Pitagoras z Samos: @Tales z Miletu: @Anaksymander z Miletu:
11
Ćwiczenie 4

Zdefiniuj własnymi słowami pojęcie arché.

R19YwyjuZ3SCY
(Uzupełnij).
RtVAojzQILitw21
Ćwiczenie 5
Poniżej znajdują się twierdzenia dotyczące pierwszych filozofów. Oceń ich prawdziwość. Heraklit uważał, że ogień jest zasadą, gdyż wszystko, co żyje, jest ciepłe, a gdy umiera – stygnie. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Anaksymenes uznał bezkres za arché. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Anaksymenes skonstruował mapę świata. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Tales stał się multimilionerem dzięki swym badaniom. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Myśliciele milezyjscy nawet nie wiedzieli, że są filozofami. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
Ry8BzM2OA8MRP21
Ćwiczenie 6
Połącz nazwy z opisem konkretnego tekstu filozoficznego. Dialog filozoficzny Możliwe odpowiedzi: 1. Zwarty utwór epicki starający się za pomocą epickiego opisu wyłożyć konkretną doktrynę filozoficzną., 2. Rodzaj traktatu filozoficznego z podziałem na role, w którym każdy bohater przedstawia własne stanowisko filozoficzne., 3. Rozprawa mająca na celu drobiazgowe i spójne wyłożenie danej koncepcji filozoficznej., 4. Utwór poetycki, którego celem jest przenośne opisanie idei filozoficznej. Wiersz o tematyce filozoficznej Możliwe odpowiedzi: 1. Zwarty utwór epicki starający się za pomocą epickiego opisu wyłożyć konkretną doktrynę filozoficzną., 2. Rodzaj traktatu filozoficznego z podziałem na role, w którym każdy bohater przedstawia własne stanowisko filozoficzne., 3. Rozprawa mająca na celu drobiazgowe i spójne wyłożenie danej koncepcji filozoficznej., 4. Utwór poetycki, którego celem jest przenośne opisanie idei filozoficznej. Powiastka filozoficzna Możliwe odpowiedzi: 1. Zwarty utwór epicki starający się za pomocą epickiego opisu wyłożyć konkretną doktrynę filozoficzną., 2. Rodzaj traktatu filozoficznego z podziałem na role, w którym każdy bohater przedstawia własne stanowisko filozoficzne., 3. Rozprawa mająca na celu drobiazgowe i spójne wyłożenie danej koncepcji filozoficznej., 4. Utwór poetycki, którego celem jest przenośne opisanie idei filozoficznej. Traktat filozoficzny Możliwe odpowiedzi: 1. Zwarty utwór epicki starający się za pomocą epickiego opisu wyłożyć konkretną doktrynę filozoficzną., 2. Rodzaj traktatu filozoficznego z podziałem na role, w którym każdy bohater przedstawia własne stanowisko filozoficzne., 3. Rozprawa mająca na celu drobiazgowe i spójne wyłożenie danej koncepcji filozoficznej., 4. Utwór poetycki, którego celem jest przenośne opisanie idei filozoficznej.
3
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Rozmyślań Marka Aureliusza, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Rozmyślań Marka Aureliusza, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje jego treść.
1
Marek Aureliusz Rozmyślania

Zaczynając dzień, powiedz sobie: Zetknę się z ludźmi natrętnymi, niewdzięcznymi, zuchwałymi, podstępnymi, złośliwymi, niespołecznymi. Wszystkie te wady powstały u nich z powodu braku rozeznania złego i dobrego. Mnie zaś, którym zbadał naturę dobra, że jest piękne, i zła, że jest brzydkie, i naturę człowieka grzeszącego, że jest mi pokrewnym, nie dlatego, że ma w sobie krew i pochodzenie to samo, ale że ma i rozsądek, i boski pierwiastek, nikt nie może wyrządzić nic złego. Nikt mnie bowiem nie uwikła w brzydotę. Nie mogę też czuć gniewu wobec krewnego ani go nienawidzić. Zrodziliśmy się bowiem do wspólnej pracy, tak jak nogi, jak ręce, jak brwi, jak rzędy zębów górnych i dolnych. Wzajemne więc szkodzenie sobie jest przeciwne naturze, wzajemnym zaś szkodzeniem jest uczucie gniewu i nienawiści.

1 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, Warszawa 1937, s. 59.
R1Ok2EXZQp1Bh
Możliwe odpowiedzi: 1. Cały ludzki świat jest zły i zepsuty, a my na to nic nie poradzimy, dlatego musimy traktować ludzi dokładnie tak samo, jak oni nas., 2. Wszyscy otaczający mnie ludzie są źli i podli, dlatego każdorazowo muszę odpowiadać im tym samym, ale nigdy nie mogę im ukazywać, co o nich myślę., 3. Jako że rozumiem, czym jest dobro, a czym zło, muszę przejawiać niewzruszoność wobec świata i tego, co spotyka mnie na co dzień., 4. Moim zadaniem jest chodzić i nauczać ludzi, czym jest dobro, a czym zło, aby wyrugować ze świata „brzydotę”.
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym fragmentem Metafizyki Arystotelesa, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jego treść.

1
Arystoteles Metafizyka

Tak więc, po pierwsze, sądzimy, że człowiek mądry ma wiedzę o wszystkim, co można poznać, przy czym ta jego wiedza nie polega na poznaniu poszczególnych rzeczy z osobna. Następnie uważamy, że mądry jest ten, kto poznaje to, co człowiekowi trudno jest poznać, a nie tylko to, co można poznać łatwo. Wszystkim bowiem wspólne poznanie zmysłowe przychodzi łatwo, ale też nie ma ono nic wspólnego z mądrością. Dalej, sądzimy, że w zakresie jakiejkolwiek wiedzy mądrzejszy jest ten, kto poznaje bardziej dokładnie przyczyny i potrafi lepiej o nich nauczać. Z nauk zaś tę raczej za mądrość uważamy, która jest godna wyboru dla niej samej, dla samego poznania, a nie ze względu na jakieś jego następstwa. Wreszcie sądzimy, że mądrością jest raczej nauka naczelna, a nie nauka zależna. Bo nie powinno być tak, żeby mądremu coś nakazywano, ale żeby on rozkazywał i żeby nie musiał uznawać poglądu drugiego, lecz by jemu zawierzał ten, co mniej mądry.

Takie mamy pojęcie o mądrości i o ludziach mądrych. I gdy chodzi teraz dalej o te cechy mądrości, to poznanie wszystkiego jest z konieczności udziałem tego, kto posiada wiedzę najbardziej ogólną, gdyż w pewien sposób poznaje on wszystko, co podpada pod ujęcie ogólne. I niewątpliwie takie poznanie najbardziej ogólne jest też dla ludzi najtrudniejsze, gdyż jest najdalsze od poznania zmysłowego. Dalej zaś, najbardziej dokładne poznanie dają nauki o tym, co pierwsze, gdyż bardziej ścisłe poznanie jest wtedy, gdy wychodzi się od mniej licznych zasad, aniżeli gdy do nich coś jeszcze się dołącza, na przykład bardziej dokładne jest poznanie w arytmetyce niż w geometrii. I bardziej słuszna do nauczania jest wiedza teoretyczna, która przede wszystkim odnosi się do przyczyn. Bo uczą ci, którzy wskazują przyczyny poszczególnych rzeczy.

Jeśli zaś chodzi o poznanie i wiedzę dla nich samych, to w pierwszym rzędzie poznanie taki ma za cel przedmiot, to, co jest najbardziej poznawalne. Kto bowiem chce poznawać dla samego poznania, ten pragnie wiedzy w najpełniejszym tego słowa znaczeniu. A taka wiedza jest o tym, co jest najbardziej poznawalne. A najbardziej poznawalne są przede wszystkim pierwsze zasady i przyczyny. Albowiem przez nie i z nich poznaje się wszystko inne, nie zaś odwrotnie – tamte przez to, co pod nie podpada.

2 Źródło: Arystoteles, Metafizyka, t. I, tłum. Tadeusz Zielaźnik, Lublin 1996, s. 11–13.
R8oKwX5riMbQr
Możliwe odpowiedzi: 1. Wiedza praktyczna jest ważniejsza od wiedzy teoretycznej., 2. Najlepszymi nauczycielami są ci, którzy zgłębili dany przedmiot aż do jego pierwszych przyczyn., 3. Najłatwiejsza do zdobycia wiedza, to wiedza najbardziej ogólna., 4. Najlepszy rodzaj wiedzy, to wiedza dla samej wiedzy., 5. Człowiek prawdziwie mądry to taki, który jest w stanie zdobyć każdą wiedzę, co jeszcze nie oznacza, że zawsze absolutnie zna się na wszystkim., 6. Najtrudniejszym rodzajem poznania, jest poznanie zmysłowe.