Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
211
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi tekstami i wykonaj polecenie.

Źródło 1. Legiony Polskie we Włoszech w ocenie Tadeusza Kościuszki i Józefa Pawlikowskiego („Czy Polacy mogą wybić się na niepodległość”), 1800 rok

Gdyby te dziesięć tysięcy Polaków, co zginęło w dwóch kampaniach włoskich, legło w obronie swych rodaków, ileby (…) wrazili odwagi w spółziomków i wytracili nieprzyjaciół? Poginęli ci mężni ludzie na obcej ziemi, a bracia ich jęczą w niewoli.

c1 Cytat za: J. Willaume (red.), Europa w dobie wojen napoleońskich. Teksty źródłowe do nauki historii, nr 26, Warszawa 1960, s. 18.

Źródło 2. Józef Skowronek o dziedzictwie Legionów Polskich we Włoszech

Legiony stanowiły świetną szkołę wojskową. Przez ich szeregi przeszło około 800 oficerówi ponad 20 tysięcy podoficerów i szeregowców. Służyli oni pod kierunkiem najlepszych wodzów rewolucyjnej Francji. Nic więc dziwnego, że Legiony stworzyły świetną kadrę dowódczą i pozwoliły na wprowadzenie nowych, postępowych form organizacji i wyszkolenia w wojskach Księstwa Warszawskiego. Ponadto Legiony były szkołą demokratyzmu i patriotyzmu; uczyły one chłopów odzianych w mundury, co jest ojczyzną i dlaczego należy walczyć o jej wyzwolenie. Stanowiły istotny element kształtowania świadomości narodowej w najszerszych warstwach społeczeństwa polskiego i budziły cały naród do walki o niepodległość. Legiony stanowiły obok powstań 1794, 1830‑31 i 1863 r. istotną cząstkę walki narodowowyzwoleńczej naszego narodu.

c2 Cytat za: J. Skowronek, Legiony polskie we Włoszech, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975, s. 69.
R15jeCL89PUVu
Wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na pogląd Kościuszki o wysiłku zbrojnym Legionów. (Uzupełnij) Porównaj opinie autorów źródła 1. i dwudziestowiecznego historyka na temat zasadności walki u boku napoleońskiej Francji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, do jakiego problemu w życiu Wielkiej Emigracji mogą odnosić się słowa poetów.

Pan Tadeusz (Epilog)

O tym‑że dumać na paryskim bruku,
Przynosząc z miasta uszy pełne stuku
Przekleństw i kłamstwa, niewczesnych zamiarów,
Za późnych żalów, potępieńczych swarów!

tym Źródło: Pan Tadeusz (Epilog), [w:] Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz , Warszawa 1957, s. 353.
Juliusz Słowacki Przypowieści i epigramaty, XXXV

Szli krzycząc: Polska! Polska! - wtem jednego razu
Chcąc krzyczeć zapomnieli na ustach wyrazu,
Pewni jednak że Pan Bóg do synów się przyzna
Szli dalej krzycząc: Boże! ojczyzna! ojczyzna.
Wtem Bóg z Mojżeszowego pokazał się krzaka,
Spojrzał na te krzyczące i zapytał: Jaka?

szli Źródło: Juliusz Słowacki, Przypowieści i epigramaty, XXXV, dostępny w internecie: pl.wikisource.org [dostęp 21.06.2018 r.].
R1LzX6pNgg7Ff
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Rozstrzygnij, czy francuski artysta i autor tekstu w podobny sposób oceniają znaczenie polskiego zrywu dla sytuacji międzynarodowej w latach 1830‑31.

RTz9Z0goot7lV
Polski Prometeusz
Źródło: Horace Vernet, Polski Prometeusz, Wikipedia Commons, domena publiczna.
Międzynarodowe konsekwencje nocy listopadowej

Rewolucja polska 29 listopada 1830 roku ocaliła insurekcję belgijską i najprawdopodobniej monarchię lipcową we Francji przed groźbą zbrojnej interwencji. Bez rewolucji nad Wisłą, która skutecznie sparaliżowała siły Rosji, zalegalizowanie niezawisłości Belgii w słynnym protokole nr 7 z 20 grudnia 1830 roku stałoby się niemożliwe.

rewolucja Źródło: Międzynarodowe konsekwencje nocy listopadowej, [w:] W. Zajewski, Powstanie listopadowe 1830-1831, Warszawa 2012, s. 298.
R1UPO6OJd7Jx5
Rozstrzygnięcie: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego zjawisko emigracji zarobkowej miało najszerszą skalę w Galicji.

Struktura zatrudnienia ludności w latach 1897‑1907

Emigracja zarobkowa z Galicji

Na początku lat osiemdziesiątych wyruszyły fale wychodźców z Galicji. 85% spośród nich udawało się do USA. Galicję opuściło 1,0‑1,1 mln osób. Szczególnie wysoka dynamika wyjazdów utrzymywała się od początku wieku. W ostatnich dwóch latach omawianego okresu wyjechało 162,4 tys. osób.

poczatku Źródło: Emigracja zarobkowa z Galicji, [w:] A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000, s. 534.

Obszar

Rolnictwo

Przemysł, górnictwo

Handel

Galicja

768

90

78

Królestwo Polskie

566

260

84

Dawne Wielkie Księstwo Poznańskie

540

234

87

Prusy Zachodnie

499

241

92

Śląsk Austriacki

350

460

96

Śląsk Pruski

310

424

102

R1444u3woc6m3
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij symboliczną wymowę obrazu, odwołując się do elementów graficznych.

RcMrLRrOT125g
Melancholia
Źródło: Jacek Malczewski, Melancholia, Wikipedia Commons, domena publiczna.
R1bNjSV6D5P1H
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Na podstawie mapy przyporządkuj imiona i nazwiska polskich bohaterów Wiosny Ludów do odpowiadających im opisów, odnoszących się do innych okresów ich działalności.

ReIuVpd6FwkxN
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie W. Roszkowski, A. Radziwiłł, Historia 1789-1871, Wydawnictwo Szkolne PWN, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1At3NsFNpHx9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1T9POkenHEDN
Do podanych opisów przyporządkuj odpowiednie postaci. 1. Uczestnik wyprawy litewskiej w czasie powstania listopadowego. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.

2. Pierwszy dyktator w powstaniu styczniowym. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.

3. Autor szarży artyleryjskiej w bitwie pod Ostrołęką. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.

4. Prezes Rządu Narodowego w Królestwie Polskim w 1831 roku. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.
31
Ćwiczenie 7

Oceń skuteczność polityki germanizacji na obszarach wskazanych w tabeli.

Motywy Kulturkampfu

Niechęć, a nawet wrogość wobec Kościoła katolickiego były w środowiskach liberalnych europejskiego mieszczaństwa zjawiskiem dość powszechnym. W Prusach antykatolickość i program narodowego zjednoczenia Niemiec pod egidą Prus (gdzie traktowano protestantyzm jako „narodową religię Niemców”) charakteryzowały poglądy kół politycznie i ideologicznie skonsolidowanych w ruchu narodowo‑liberalnym. Zjednoczenie Niemiec umocniło siłę ugrupowań liberalnych dążących do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w życiu społecznym, zwłaszcza na edukację, oraz podporządkowania go państwu.

niechec Źródło: Motywy Kulturkampfu, [w:] J. Zdrada, Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005, s. 560.

Lata

Odsetek ludzi

Dawne Wielkie Księstwo Poznańskie

Pomorze Gdańskie

katolicy

protestanci

żydzi

katolicy

protestanci

żydzi

1871

63,7

32,3

3,9

48,8

48,1

2

1890

66,5

30,9

2,5

47,5

47,5

1,5

1910

67,7

30,8

1,3

46,3

46,3

0,8

RIkRTeiD098X2
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
RJPkMOcn2NFDP2
Ćwiczenie 8
Na podstawie źródła w ćwiczeniu 6 wskaż prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Pozycja luteranizmu w Niemczech nie była zgodna z politycznymi celami Ottona von Bismarcka., 2. Katolicy stanowili w 1871 roku bezwzględną większość populacji Pomorza Gdańskiego., 3. Odsetek ludności religii mojżeszowej na Pomorzu Gdańskim zmalał w latach 1871-1890 o 0,5%.