Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższymi tekstami i wykonaj polecenie.
Źródło 1. Legiony Polskie we Włoszech w ocenie Tadeusza Kościuszki i Józefa Pawlikowskiego („Czy Polacy mogą wybić się na niepodległość”), 1800 rok
Gdyby te dziesięć tysięcy Polaków, co zginęło w dwóch kampaniach włoskich, legło w obronie swych rodaków, ileby (…) wrazili odwagi w spółziomków i wytracili nieprzyjaciół? Poginęli ci mężni ludzie na obcej ziemi, a bracia ich jęczą w niewoli.
Cytat za: J. Willaume (red.), Europa w dobie wojen napoleońskich. Teksty źródłowe do nauki historii, nr 26, Warszawa 1960, s. 18.
Źródło 2. Józef Skowronek o dziedzictwie Legionów Polskich we Włoszech
Legiony stanowiły świetną szkołę wojskową. Przez ich szeregi przeszło około 800 oficerówi ponad 20 tysięcy podoficerów i szeregowców. Służyli oni pod kierunkiem najlepszych wodzów rewolucyjnej Francji. Nic więc dziwnego, że Legiony stworzyły świetną kadrę dowódczą i pozwoliły na wprowadzenie nowych, postępowych form organizacji i wyszkolenia w wojskach Księstwa Warszawskiego. Ponadto Legiony były szkołą demokratyzmu i patriotyzmu; uczyły one chłopów odzianych w mundury, co jest ojczyzną i dlaczego należy walczyć o jej wyzwolenie. Stanowiły istotny element kształtowania świadomości narodowej w najszerszych warstwach społeczeństwa polskiego i budziły cały naród do walki o niepodległość. Legiony stanowiły obok powstań 1794, 1830‑31 i 1863 r. istotną cząstkę walki narodowowyzwoleńczej naszego narodu.
Cytat za: J. Skowronek, Legiony polskie we Włoszech, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975, s. 69.
Wyjaśnij, do jakiego problemu w życiu Wielkiej Emigracji mogą odnosić się słowa poetów.
Pan Tadeusz (Epilog)O tym‑że dumać na paryskim bruku,
Przynosząc z miasta uszy pełne stuku
Przekleństw i kłamstwa, niewczesnych zamiarów,
Za późnych żalów, potępieńczych swarów!Źródło: Pan Tadeusz (Epilog), [w:] Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz , Warszawa 1957, s. 353.
Przypowieści i epigramaty, XXXVSzli krzycząc: Polska! Polska! - wtem jednego razu
Chcąc krzyczeć zapomnieli na ustach wyrazu,
Pewni jednak że Pan Bóg do synów się przyzna
Szli dalej krzycząc: Boże! ojczyzna! ojczyzna.
Wtem Bóg z Mojżeszowego pokazał się krzaka,
Spojrzał na te krzyczące i zapytał: Jaka?Źródło: Juliusz Słowacki, Przypowieści i epigramaty, XXXV, dostępny w internecie: pl.wikisource.org [dostęp 21.06.2018 r.].
Rozstrzygnij, czy francuski artysta i autor tekstu w podobny sposób oceniają znaczenie polskiego zrywu dla sytuacji międzynarodowej w latach 1830‑31.

Międzynarodowe konsekwencje nocy listopadowejRewolucja polska 29 listopada 1830 roku ocaliła insurekcję belgijską i najprawdopodobniej monarchię lipcową we Francji przed groźbą zbrojnej interwencji. Bez rewolucji nad Wisłą, która skutecznie sparaliżowała siły Rosji, zalegalizowanie niezawisłości Belgii w słynnym protokole nr 7 z 20 grudnia 1830 roku stałoby się niemożliwe.
Źródło: Międzynarodowe konsekwencje nocy listopadowej, [w:] W. Zajewski, Powstanie listopadowe 1830-1831, Warszawa 2012, s. 298.
Uzasadnienie:
Wyjaśnij, dlaczego zjawisko emigracji zarobkowej miało najszerszą skalę w Galicji.
Struktura zatrudnienia ludności w latach 1897‑1907
Emigracja zarobkowa z GalicjiNa początku lat osiemdziesiątych wyruszyły fale wychodźców z Galicji. 85% spośród nich udawało się do USA. Galicję opuściło 1,0‑1,1 mln osób. Szczególnie wysoka dynamika wyjazdów utrzymywała się od początku wieku. W ostatnich dwóch latach omawianego okresu wyjechało 162,4 tys. osób.
Źródło: Emigracja zarobkowa z Galicji, [w:] A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000, s. 534.
Obszar | Rolnictwo | Przemysł, górnictwo | Handel |
|---|---|---|---|
Galicja | 768 | 90 | 78 |
Królestwo Polskie | 566 | 260 | 84 |
Dawne Wielkie Księstwo Poznańskie | 540 | 234 | 87 |
Prusy Zachodnie | 499 | 241 | 92 |
Śląsk Austriacki | 350 | 460 | 96 |
Śląsk Pruski | 310 | 424 | 102 |
Wyjaśnij symboliczną wymowę obrazu, odwołując się do elementów graficznych.

Na podstawie mapy przyporządkuj imiona i nazwiska polskich bohaterów Wiosny Ludów do odpowiadających im opisów, odnoszących się do innych okresów ich działalności.

| Imię i nazwisko | Opis |
|---|---|
| Uczestnik wyprawy litewskiej w czasie powstania listopadowego. | |
| Pierwszy dyktator w powstaniu styczniowym. | |
| Autor szarży artyleryjskiej w bitwie pod Ostrołęką. | |
| Prezes Rządu Narodowego w Królestwie Polskim w 1831 roku. |
2. Pierwszy dyktator w powstaniu styczniowym. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.
3. Autor szarży artyleryjskiej w bitwie pod Ostrołęką. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.
4. Prezes Rządu Narodowego w Królestwie Polskim w 1831 roku. Postać: (tu wybierz) 1. Ludwik Mierosławski, 2. Henryk Dembiński, 3. Józef Bem, 4. Adam Czartoryski.
Oceń skuteczność polityki germanizacji na obszarach wskazanych w tabeli.
Motywy KulturkampfuNiechęć, a nawet wrogość wobec Kościoła katolickiego były w środowiskach liberalnych europejskiego mieszczaństwa zjawiskiem dość powszechnym. W Prusach antykatolickość i program narodowego zjednoczenia Niemiec pod egidą Prus (gdzie traktowano protestantyzm jako „narodową religię Niemców”) charakteryzowały poglądy kół politycznie i ideologicznie skonsolidowanych w ruchu narodowo‑liberalnym. Zjednoczenie Niemiec umocniło siłę ugrupowań liberalnych dążących do ograniczenia wpływów Kościoła katolickiego w życiu społecznym, zwłaszcza na edukację, oraz podporządkowania go państwu.
Źródło: Motywy Kulturkampfu, [w:] J. Zdrada, Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005, s. 560.
Lata | Odsetek ludzi | |||||
Dawne Wielkie Księstwo Poznańskie | Pomorze Gdańskie | |||||
katolicy | protestanci | żydzi | katolicy | protestanci | żydzi | |
1871 | 63,7 | 32,3 | 3,9 | 48,8 | 48,1 | 2 |
1890 | 66,5 | 30,9 | 2,5 | 47,5 | 47,5 | 1,5 |
1910 | 67,7 | 30,8 | 1,3 | 46,3 | 46,3 | 0,8 |
Na podstawie źródła w ćwiczeniu 6 wskaż prawdziwe stwierdzenia.
- Pozycja luteranizmu w Niemczech nie była zgodna z politycznymi celami Ottona von Bismarcka.
- Katolicy stanowili w 1871 roku bezwzględną większość populacji Pomorza Gdańskiego.
- Odsetek ludności religii mojżeszowej na Pomorzu Gdańskim zmalał w latach 1871-1890 o 0,5%.