1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

R7tiNC2hCscvy
anteater Możliwe odpowiedzi: 1. boa dusiciel, 2. tukan, 3. motyl, 4. mrówkojad, 5. lampart boa constrictor Możliwe odpowiedzi: 1. boa dusiciel, 2. tukan, 3. motyl, 4. mrówkojad, 5. lampart leopard Możliwe odpowiedzi: 1. boa dusiciel, 2. tukan, 3. motyl, 4. mrówkojad, 5. lampart toucan Możliwe odpowiedzi: 1. boa dusiciel, 2. tukan, 3. motyl, 4. mrówkojad, 5. lampart butterfly Możliwe odpowiedzi: 1. boa dusiciel, 2. tukan, 3. motyl, 4. mrówkojad, 5. lampart
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Match the words to the pictures.

Połącz wyrazy z odpowiednimi ilustracjami.

RhlLeS5qKiFNl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 21.02.2022], https://freepik.com/ [dostęp 30.10.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Study the text and choose the six words connected with plants. There are 3 extra ones.

Zapoznaj się z tekstem i wybierz z niego sześć wyrazów związanych z roślinami. Zostały podane 3 dodatkowe wyrazy, które nie pasują.

RFTnFjGDDNynj
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Read the text and highlight in purple the six words or phrases connected with plants.

Przeczytaj tekst i zakreśl kolorem fioletowym sześć wyrażeń związanych z roślinami.

RpKoBKL2eF7h6
I love watching ants marching up the trunks on the bark. Some of them grow their own food or eat leaves and parts of shrubs. Their natural enemies are anteaters. These animals don’t feed on bushes or vines. They are predators and only feed on ants and termites.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 3

Pair the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

RsO9QJiql1e8V
ape Możliwe odpowiedzi: 1. gałąź, 2. małpa człekokształtna, 3. grzyb, 4. jaszczurka, 5. paproć lizard Możliwe odpowiedzi: 1. gałąź, 2. małpa człekokształtna, 3. grzyb, 4. jaszczurka, 5. paproć branch Możliwe odpowiedzi: 1. gałąź, 2. małpa człekokształtna, 3. grzyb, 4. jaszczurka, 5. paproć fern Możliwe odpowiedzi: 1. gałąź, 2. małpa człekokształtna, 3. grzyb, 4. jaszczurka, 5. paproć fungus Możliwe odpowiedzi: 1. gałąź, 2. małpa człekokształtna, 3. grzyb, 4. jaszczurka, 5. paproć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the sentences and write the right words in the gaps.

Przeczytaj zdania, a następnie wpisz w luki właściwe wyrazy.

RnYcgnl6HEoAE
1. Rainforests consist of 4 different Tu uzupełnij. 2. The Tu uzupełnij layer is the highest level of the forest. 3. Right under, there is the Tu uzupełnij, where the most forest species live. 4. Below, you will find the Tu uzupełnij, where there is only a little sunlight. 5. The lowest level is the Tu uzupełnij, where the biggest forest animals live.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z definicjami.

RGTyrQ5von4p9
bark Możliwe odpowiedzi: 1. the layer that covers tree trunks and branches, 2. an animal that feeds on a specific species, 3. long vines that animals can use to move between the trees, 4. a large group of insects or birds, 5. an animal that is killed by another one lianas Możliwe odpowiedzi: 1. the layer that covers tree trunks and branches, 2. an animal that feeds on a specific species, 3. long vines that animals can use to move between the trees, 4. a large group of insects or birds, 5. an animal that is killed by another one natural enemy Możliwe odpowiedzi: 1. the layer that covers tree trunks and branches, 2. an animal that feeds on a specific species, 3. long vines that animals can use to move between the trees, 4. a large group of insects or birds, 5. an animal that is killed by another one prey Możliwe odpowiedzi: 1. the layer that covers tree trunks and branches, 2. an animal that feeds on a specific species, 3. long vines that animals can use to move between the trees, 4. a large group of insects or birds, 5. an animal that is killed by another one swarm Możliwe odpowiedzi: 1. the layer that covers tree trunks and branches, 2. an animal that feeds on a specific species, 3. long vines that animals can use to move between the trees, 4. a large group of insects or birds, 5. an animal that is killed by another one
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Do the puzzles. Then, drag and drop the words to fill in the gaps.

Ułóż puzzle, a następnie przeczytaj tekst. Przeciągnij wyrazy, aby uzupełnić puste luki w tekście.

R1bgdrtVHdEOS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 30.10.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
R2koLjquqRQsm
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Write one‑sentence answers to the questions.

Odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na każde z pytań.

  1. What beautiful things are there in the rainforest?

  2. What dangerous things are there in the rainforest?

  3. What animals living in the rainforest are the most interesting for you?

RpOy9BA6So15D
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Write an email to a friend from England about your visit to an exhibition of the rainforest in the local zoo. In the email:

  • describe plants that you saw;

  • tell what animals there were and what they looked like;

  • explain why you chose to see the exhibition.

Your answer should be 50–120 words long.

Napisz do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat swojej wizyty na wystawie poświęconej lasowi tropikalnemu prezentowanej w lokalnym zoo. W e‑mailu:

  • opisz rośliny, które widziałeś/widziałaś na wystawie;

  • wymień zwierzęta, które widziałeś/widziałaś na wystawie, i opisz ich wygląd;

  • wyjaśnij, dlaczego zdecydowałeś/zdecydowałaś się obejrzeć tę wystawę.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1IIx96KeNiKq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.