Sprawdź się
Podaj maksymalną liczbę stereoizomerów poniższego związku.
Podaj maksymalną liczbę stereoizomerów opisanego związku.

- 1
- 2
- 4
- 8
Poniżej przedstawiono wzory izomerów 2,3‑dibromopentanu. Przyjrzyj się poniższym cząsteczkom, a następnie uzupełnij tekst, wstawiając odpowiednie wyrażenia w puste pola.
Przedstawiono wzory izomerów 2,3‑dibromopentanu. Zapoznaj się z opisem cząsteczek, a następnie uzupełnij tekst, wstawiając odpowiednie wyrażenia w puste pola.

Pary te posiadają 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same właściwości fizyczne. Skręcają płaszczyznę światłą spolaryzowanego o ten sam kąt, ale w przeciwną stronę. Pary 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same i 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same, A i D, 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same i C oraz B i D są 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same. Są to 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same, które nie są własnymi odbiciami lustrzanymi. Pary 1. diastereoizomerów, 2. D, 3. A, 4. enanancjomerów, 5. B, 6. C, 7. stereoizomery, 8. diastereoizomerami, 9. takie same różnią się między sobą między innymi temperaturą topnienia, kątem skręcania płaszczyzny polaryzacji.
D, diastereoizomerami, takie same, B, diastereoizomerów, stereoizomery, enanancjomerów, C
2,3-dibromopentan tworzy dwie pary ..................................... Są to związki A oraz B, a także C i .....................................
Pary te posiadają .................................... właściwości fizyczne. Skręcają płaszczyznę światła spolaryzowanego o ten sam kąt, ale w przeciwną stronę. Pary A i ...................................., A i D, .................................... i C oraz B i D są ..................................... Są to ...................................., które nie są własnymi odbiciami lustrzanymi. Pary .................................... różnią się między sobą m.in. temperaturą topnienia oraz kątem skręcania płaszczyzny polaryzacji.
Poniżej przedstawiono wzory stereoizomerów 1,3‑dichloro‑2-metylobutanu. Określ, które z nich są względem siebie diastereoizomerami.
Przedstawiono wzory stereoizomerów 1,3‑dichloro‑2-metylobutanu. Zapoznaj się z opisami wzorów. Określ, które z nich są względem siebie diastereoizomerami.

- A, C
- A, B
- C, D
- A, D
- B, D
Oceń, który z poniższych związków może tworzyć diastereoizomery. Odpowiedź uzasadnij.
Oceń, który z opisanych związków może tworzyć diastereoizomery. Odpowiedź uzasadnij.

Dwóch uczniów postawiło hipotezę dotyczącą stereoizomerów poniższego związku.
Dwóch uczniów postawiło hipotezę dotyczącą stereoizomerów związku. Zapoznaj się z jego opisem.

Uczeń A: związek posiada diastereoizomery, ale nie ma enancjomerów.
Uczeń B: związek posiada parę enancjomerów, ale nie ma diastereoizomerów.
Zdecyduj, która hipoteza jest słuszna. Odpowiedź uzasadnij.
Na postawie budowy związku, o podanym poniżej wzorze, oceń, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Na postawie budowy związku, o opisanym wzorze, oceń, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Związek posiada dwa asymetryczne atomy węgla. | □ | □ |
| Stereoizomery tego związku posiadają tę samą temperaturę wrzenia. | □ | □ |
| Związek tworzy dwa stereoizomery, zwane enancjomerami. | □ | □ |
| Związek posiada jedną parę diastereoizomerów. | □ | □ |
Narysuj wzory stereoizomerów poniższego związku. Wskaż parę enancjomerów.

Poniżej przedstawiono wzory stereoizomerów 2,3‑dichlorobutanu.
Przedstawiono wzory stereoizomerów 2,3‑dichlorobutanu. Zapoznaj się z opisami wzorów.

Wyjaśnij, ile frakcji zostanie otrzymanych w wyniku destylacji mieszaniny związków A, B, C, zmieszanych w stosunku 1:1:1.
