Sprawdź się
Ekwiwokacja to błąd logiczny polegający na użyciu w wypowiedzi jednego słowa w różnych znaczeniach.
Wykonaj polecenia.
Argument pragmatyczny to argument odwołujący się do praktycznych następstw, które dotyczą interesów odbiorców danego argumentu (np. Twierdzenie, że konie nie muszą odpoczywać, doprowadzi do tego, że wszystkie twoje kuce padną z wyczerpania i będziesz musiał kupić kolejne.)
Raz jeszcze przeanalizuj fragment z Obrony Sokratesa. Sformułuj własnymi słowami, jakiego argumentu pragmatycznego używa Sokrates na swoją obronę.
Argument emocjonalny to argument, który służy wywołaniu określonej reakcji emocjonalnej słuchaczy (np. Każdy zwolennik kary śmierci wyłącznie pokazuje, że dobro swoich bliskich ceni bardziej niż pomyślność zwyrodnialców, którzy stanowią realne zagrożenie dla jego bliskich.)
Raz jeszcze zapoznaj się z fragmentem z Obrony Sokratesa. Wskaż, do jakich uczuć Ateńczyków odwołuje się Sokrates:
Czy uważasz, że Sokrates poprzez odwołanie się do określonych uczuć sędziów miał szansę na zwycięstwo? Jak sądzisz, dlaczego tak się bronił? Zapisz swoje przemyślenia.
Zapoznaj się z 3 wierszami polskich poetów, w których wspomniano postać Sokratesa. Następnie wskaż wiersz, który mógłby zostać uznany za liryczny komentarz Obrony Sokratesa.
Zapoznaj się z utworem, a następnie wskaż ten spośród poznanych fragmentów dialogów Platona, którego treść koresponduje z treścią wiersza. Uzasadnij swój wybór.
Pochwała złego o sobie mniemaniaMyszołów nie ma sobie nic do zarzucenia.
Skrupuły obce są czarnej panterze.
Nie wątpią o słuszności czynów swych piranie.
Grzechotnik aprobuje siebie bez zastrzeżeń.Samokrytyczny szakal nie istnieje.
Szarańcza, aligator, trychina i giez
żyją jak żyją i rade są z tego.
Sto kilogramów waży serce orki,
ale pod innym względem lekkie jest.Nic bardziej zwierzęcego
niż czyste sumienie
na trzeciej planecie Słońca.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Hannah Arendt, Myślenie. Odpowiedź Sokratesa. Następnie wskaż trzy najbardziej zamrożone, Twoim zdaniem, współczesne przekonania społeczne, które należałoby poddać działaniu wiatru myśli. Uzasadnij wybór.
Myślenie i zło. Odpowiedź SokratesaSokrates sam, zdając sobie sprawę, że obraca się w sferze niewidzialnego, używał metafory dla wyjaśnienia, czym jest aktywność myślenia. Jest to metafora wiatru: „Wiatry same są niewidzialne, lecz to, co czynią, jest dla nas widzialne i mamy uczucie, że się do nich zbliżamy” [cyt.: Ksenofont, Memorabilia, IV, iii, 14]. (…)
Kłopot polega na tym, że ten sam wiatr, kiedykolwiek się zrywa, odznacza się tą szczególną właściwością, że niszczy swoje poprzednie przejawy; dlatego ten sam człowiek może być traktowany i traktować siebie zarazem jako gza i drętwę. W naturze tego niewidzialnego żywiołu jest wyzwolić, niejako odmrozić to, co zostało zamrożone przez język, narzędzie myślenia, w myśl, w słowa (pojęcia, zdania, definicje, doktryny), których ,,słabość” i nieelastyczność tak świetnie Platon pokazał w Liście siódmym. W konsekwencji myślenie nieuchronnie wywiera destrukcyjny wpływ na wszystkie ustalone kryteria, wartości, miary dobra i zła, jednym słowem, na wszystkie zwyczaje i reguły działania w moralności i etyce. Te zamrożone myśli przychodzą tak łatwo, że można się nimi posługiwać we śnie: lecz jeśli wiatr myślenia wyrwie cię ze snu, obudzi cię i przywoła do życia, okaże się, że nie ma nic do uchwycenia poza niepewnością i jedyne, co można uczynić, to podzielić się nią z innymi.