Sprawdź się
Hugo Kołłątaj nie był...
- jakobinem.
- satyrykiem.
- historykiem.
- filozofem.
Którą placówkę oświaty zreformował Hugo Kołłątaj?
- Uniwersytet Jagielloński
- Uniwersytet Warszawski
- Liceum Krzemienieckie
- Uniwersytet Fryburski
W krytyce rządów króla Kołłątaj kierował się...
- ewolucją ideową.
- radykalizacją.
- skutkami rewolucji francuskiej.
- oceną rzeczywistości społeczno‑politycznej.
- poglądami francuskich filozofów oświeceniowych.
Opisz, jaka była główna tematyka dzieł Hugona Kołłątaja.
Uzupełnij tekst, który odnosi się do myśli Hugona Kołłątaja.
naturalne uprawnienia, „należności”, praw człowieka, umowę, „władza samodzielnego działania”, wrodzone
Hugo Kołłątaj stawał w obronie praw moralnych człowieka, według których każdemu przysługuje ............................................................................, czyli prawo do wolności, oraz ............................................................................. Z kolei te korelują z „powinnościami”, stanowiącymi pewnego rodzaju dobrowolną ............................................................................. Posługując się językiem Kołłątaja, można domniemać, że ............................................................................ są dzisiejszym odpowiednikiem ............................................................................, czyli takich, których nie można nam odbierać, ponieważ są naszą własnością. Kołłątaj, odnosząc się do własności, ma na myśli cechy ............................................................................, niezależne od naszej woli.
Nawiązując do tekstu z ćwiczenia 5, napisz, dlaczego Hugo Kołłątaj zwraca uwagę na prawa człowieka. Odpowiedz, co ulega zepsuciu. Podaj przykłady tego zjawiska.
Odpowiedz, kto – według Kołłątaja – jest źródłem filozofii historii?
Praca domowa
Jan Matejko nazywał Hugona Kołłątaja czarnym krukiem. Jak uważasz, co mogło być powodem do takiego skojarzenia. Czy zgadzasz się z malarzem? Napisz pracę argumentacyjną na ten temat.