Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RCDoVY7HXToo51
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą odpowiedź. Hugo Kołłątaj nie był... Możliwe odpowiedzi: 1. jakobinem., 2. satyrykiem., 3. historykiem., 4. filozofem.
RrFQQRuQu7e0y1
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwą odpowiedź. Którą placówkę oświaty zreformował Hugo Kołłątaj? Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Jagielloński, 2. Uniwersytet Warszawski, 3. Liceum Krzemienieckie, 4. Uniwersytet Fryburski
RybM3paBtC5Sg1
Ćwiczenie 3
Zaznacz właściwe odpowiedzi. W krytyce rządów króla Kołłątaj kierował się... Możliwe odpowiedzi: 1. ewolucją ideową., 2. radykalizacją., 3. skutkami rewolucji francuskiej., 4. oceną rzeczywistości społeczno‑politycznej., 5. poglądami francuskich filozofów oświeceniowych.
2
Ćwiczenie 4

Opisz, jaka była główna tematyka dzieł Hugona Kołłątaja.

RTO4M7uKKcpGk
(Uzupełnij).
R1T759d58mbD52
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, który odnosi się do myśli Hugona Kołłątaja. Hugo Kołłątaj stawał w obronie praw moralnych człowieka, według których każdemu przysługuje (tu wybierz) 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności”, czyli prawo do wolności, oraz 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności”. Z kolei te korelują z „powinnościami”, stanowiącymi pewnego rodzaju dobrowolną (tu wybierz) 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności”. Posługując się językiem Kołłątaja, można domniemać, że (tu wybierz) 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności” są dzisiejszym odpowiednikiem (tu wybierz) 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności”, czyli takich, których nie można nam odbierać, ponieważ są naszą własnością. Kołłątaj, odnosząc się do własności, ma na myśli cechy (tu wybierz) 1. umowę, 2. „władza samodzielnego działania”, 3. wrodzone, 4. naturalne uprawnienia, 5. praw człowieka, 6. „należności”, niezależne od naszej woli.
2
Ćwiczenie 6

Nawiązując do tekstu z ćwiczenia 5, napisz, dlaczego Hugo Kołłątaj zwraca uwagę na prawa człowieka. Odpowiedz, co ulega zepsuciu. Podaj przykłady tego zjawiska.

RIK8azOmvfPLe
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, kto – według Kołłątaja – jest źródłem filozofii historii?

RNnNsaI46lFAQ
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Jan Matejko nazywał Hugona Kołłątaja czarnym krukiem. Jak uważasz, co mogło być powodem do takiego skojarzenia. Czy zgadzasz się z malarzem? Napisz pracę argumentacyjną na ten temat.

RQuqkWgu8rayV
(Uzupełnij).