Sprawdź się
Hume podejmuje tę samą, co Kartezjusz, tematykę dotyczącą...
- podstaw naszej świadomości i tożsamości.
- nadrzędnych zasad bytu.
- naczelnych zasad etycznych.
- podstaw rozumienia świata.
Przyporządkuj filozofom zasadnicze elementy ich myśli o ludzkiej podmiotowości.
impresje, zmienność, prostota, tożsamość, złożoność, myślenie
| Kartezjusz | |
|---|---|
| Hume |
Hume podejmuje z Kartezjuszem polemikę na temat naszego „ja” przede wszystkim w zakresie...
- identyczności podmiotu.
- narzędzi poznawania świata przez podmiot.
- podstaw naszej tożsamości.
- oczywistości naszej tożsamości.
Przyporządkuj podane elementy do odpowiednich miejsc w tabeli.
podstawa tożsamości, ogólność/szczegółowość podstaw tożsamości, stałość/zmienność podmiotowości
| Kartezjusz | Hume | |
|---|---|---|
| podstawa tożsamości | ||
| ogólność/szczegółowość podstaw tożsamości | ||
| stałość/zmienność podmiotowości |
Jaką koncepcję ludzkiej podmiotowości odrzuca Kartezjusz w poniższym fragmencie swego tekstu?
Medytacje o pierwszej filozofiiOtóż narzucało mi się przede wszystkim, że mam twarz, ręce, ramiona i całą tę maszynerię członków, jaką spostrzega się też u trupa, a którą oznaczałem nazwą ciała; narzucało mi się dalej, że się odżywiam, chodzę, czuję i myślę, które to czynności odnosiłem do duszy; lecz czym jest ta dusza, na to bądź wcale nie zwracałem uwagi, bądź wyobrażałem sobie jakieś nieuchwytne nie wiem co, coś na kształt wiatru lub ognia, lub eteru, co przenika grubsze moje części.
Źródło: René Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s.137-138.
Z jakimi poglądami polemizuje Hume w poniższym fragmencie?
Traktat o naturze ludzkiejSą filozofowie, którzy sobie wyobrażają, iż w każdej chwili jesteśmy wewnętrznie świadomi tego, co nazywamy naszym ja, i że czujemy jego istnienie i ciągłość jego istnienia; mają też oni pewność więcej oczywistą, niż by to mógł sprawić dowód, zarówno tego, że ja nasze jest dokładnie identyczne, jak i tego, że jest proste.
Źródło: David Hume, Traktat o naturze ludzkiej. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 193-195.
Czym jest nasze „ja” według Kartezjusza, a czym według Hume’a?
W jaki sposób odpowiedzi udzielone przez Kartezjusza i Hume’a wiążą się z nurtami filozoficznymi, które reprezentują?