Sprawdź się
Zalążki myśli pozytywistycznej widział Comte w...
- filozofii chrześcijańskiej.
- filozofii Kartezjusza.
- filozofii Kanta.
- filozofii neopozytywistów.
Wskaż zdanie, które błędnie opisuje założenia Comte’a odnośnie do nauki.
- Co prawda Comte wskazał w swojej klasyfikacji tylko sześć nauk, ale pozytywizm zakładał, że do szkoły pozytywnej przyłączać się będą także przedstawiciele innych profesji.
- Każda nauka szczegółowa powinna stać się elementem filozofii pozytywnej.
- Zgodnie z gradacyjną klasyfikacją nauk wraz ze wzrostem konkretności przedmiotu badań maleje ogólność nauki.
- Za naukę najbardziej ogólną uważał Comte socjologię.
- Comte wprowadził termin „socjologia”.
Zaznacz zdanie, które błędnie opisuje założenia Comte’a odnośnie do nauki.
- Co prawda Comte wskazał w swojej klasyfikacji tylko sześć nauk, ale pozytywizm zakładał, że do szkoły pozytywnej przyłączać się będą także przedstawiciele innych profesji.
- Każda nauka szczegółowa powinna stać się elementem filozofii pozytywnej.
- Zgodnie z gradacyjną klasyfikacją nauk wraz ze wzrostem konkretności przedmiotu badań maleje ogólność nauki.
- Za naukę najbardziej ogólną uważał Comte socjologię.
- Comte wprowadził termin „socjologia”.
Do warunków niezbędnych, aby mówić o nauce niezależnej, autonomicznej, należy...
- posiadanie własnej metodologii.
- posiadanie własnych opracowań naukowych.
- posiadanie własnego przedmiotu badań.
- posiadanie własnej terminologii.
Przyporządkuj elementy Comte’owskiej klasyfikacji nauk do odpowiednich opisów.
druga spośród nauk najbardziej ogólnych, jedynie w niewielkim stopniu zajmująca się zagadnieniami szczegółowymi, nauka najbardziej ogólna, traktująca o abstrakcyjnie rozumianych zjawiskach, nauka rozpatrująca najbardziej szczegółowe, konkretne zagadnienia, nauka, która jest najbliższa fizyce społecznej
| astronomia | |
| fizyka | |
| biologia | |
| socjologia |
Po prawej stronie znajdują się pojęcia i zagadnienia z zakresu filozofii i nauki. Przyporządkuj je do odpowiednich ramek po lewej stronie.
pierwsze przyczyny, iluminacja, bezpośrednie przyczyny, sens i cel istnienia człowieka, doświadczenie zmysłowe, właściwości, racjonalny namysł, relacje, Bóg, absolut, dusza
| pojęcia, którymi zajmuje się filozofia pozytywna | |
|---|---|
| pojęcia, które nie należą do sfery zainteresowań filozofii pozytywnej |
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące prawa trzech stadiów. Oceń prawdziwość zdań.
| twierdzenie | prawda | fałsz |
| Faza metafizyczna poprzedza fazę teologiczną, gdyż myślenie abstrakcyjne poprzedza wiarę i wymyślanie religii. | □ | □ |
| Trzy fazy, które Comte wymienia w swej teorii trzech stadiów, wciąż przejawiają się w konflikcie filozofii teologicznej, pozytywnej i metafizycznej. | □ | □ |
| Zainicjowanie ostatniego stadium rozwoju przypisuje Comte sobie. | □ | □ |
| Rozwój ludzkości i rozwój wiedzy to procesy tożsame. | □ | □ |
Własnymi słowami wyjaśnij, co mieli na myśli pozytywiści, gdy postulowali uprawianie filozofii jako „nauki nauk”.
Przeczytaj poniższą wypowiedź polskiego pozytywisty, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią polskiego pozytywisty, a następnie wybierz zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Szkoła pozytywnaNa zarzut materializmu czyniony szkole pozytywnej tyle odpowiadamy. Przez materializm rozumiemy naukę, która twierdzi, że materia jest jedyną przyczyną wszechrzeczy, że dusza ludzka jest tylko funkcją mózgu, a myśl takim jego produktem jak np. żółć wątroby. Jest to dogmatyzm zarówno szkodliwy ścisłej nauce, jak i moralności; że zaś szkoła pozytywna nie zna dogmatyzmu i o niczym a priori [bez doświadczenia, zbadania] nie wyrokuje, zaczem nie można twierdzić, że materia jest ostatecznym faktem […], obok którego nic nie istnieje, ani też że dusza ludzka jest tylko pewnym stanem, czyli, jak mówią, pewną funkcją mózgu. Jeżeli zaś który z tak zwanych pozytywistów uczył tak jak materialiści, może być niewątpliwie do nich zaliczany.
Źródło: Franciszek Salezy Krupiński, Szkoła pozytywna , [w:] Pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi, t. 3, oprac. Biblioteka Warszawska, Warszawa 1868, s. 462.
- Pozytywiści nie przyjmują materializmu a priori.
- Pozytywiści uznają pozamaterialne przyczyny, zjawiska, a nawet przedmioty, jeśli da się je zweryfikować naukowo.
- Zdaniem pozytywistów myśl jest takim samym produktem mózgu, jak żółć jest produktem wątroby.
- Pomiędzy pozytywistami również mogą znajdować się materialiści.