Sprawdź się
TeajtetSokrates: Zatem na pytanie, co to jest wiedza, odpowie się chyba, że to sąd prawdziwy z dołączeniem wiedzy o różnicy jednostkowej. Bo to właśnie było dołączeniem ścisłego ujęcia, według poprzednich słów.
Teajtet: Zdaje się.
Sokrates: I w ogóle to naiwność z naszej strony: szukać, co to jest wiedza, i powiedzieć, że to sąd słuszny wraz z wiedzą o różnicy jednostkowej, czy o czymś tam. Zatem ani spostrzeżenie, Teajtecie, ani sąd prawdziwy, ani do sądu prawdziwego dołączane ścisłe ujęcie — wiedzy nie stanowią.
Teajtet: Zdaje się, że nie.
Sokrates: Więc czy jeszcze coś chcemy urodzić, przyjacielu, na temat wiedzy, i cierpimy bóle porodowe, czy też urodziliśmy już wszystko?
Teajtet: Na Zeusa, ja za twoją pomocą powiedziałem nawet więcej, niżem miał do powiedzenia.
Sokrates: Widzisz, nasza sztuka położnicza pokazała, że to wszystko puste w środku, jak dziurawy orzech, i chować tego nie warto.
Teajtet: Ze wszech miar.
Sokrates: Więc jeżelibyś kiedyś w przyszłości chciał coś innego rodzić, to jeślibyś rodził, czegoś lepszego będziesz pełen po dzisiejszym rozważaniu, a jeślibyś był dalej próżen, mniej będziesz nieznośny dla tych, z którymi będziesz obcował, będziesz raczej łagodny i skromny, nie będzie ci się zdawało, że wiesz coś, czego nie wiesz. Tyle tylko moja sztuka potrafi — więcej nic. Ja nie umiem tego, co inni mężowie wielcy i podziwu godni — dziś i wczoraj. Tę sztukę położniczą ja i moja matka od bogaśmy dostali w udziale — ona pomagała kobietom, a ja ludziom młodym, dzielnym i pięknym.
Rozpoznaj stanowisko etyczne wyrażone w tekście.
MenonSokrates: Nieprawdaż, w ogóle tak powiedzieć można, że w człowieku wszystko od duszy zawisłe, a w duszy wszystko od rozumu, cokolwiek ma być dobre. W ten sposób rozum byłby tym, co pożyteczne. A mówimy, że dzielność jest pożyteczna?
Menon: Owszem, tak.
Sokrates: Zatem rozumem, powiemy, jest dzielność – albo całym, albo jakąś jego cząstką?
Menon: Wydaje mi się, że to słowa dobrze powiedziane.
Zastanów się nad konsekwencjami utożsamienia wiedzy z cnotą. Wskaż jeden pozytywny i jeden negatywny skutek tego stanowiska.
Czy metoda elenktyczna i majeutyczna miały ten sam cel? By odpowiedzieć na to pytanie, porównaj je ze sobą.
W jednym z dialogów Platona Sokrates prowadzi rozmowę ze swoim przyjacielem Eutyfronem na temat zbożności. Co mianowicie jest zbożne, czyli moralne, a co niezbożne, czyli niemoralne? Eutyfron twierdzi, że cokolwiek jest miłe bogom, to jest zbożne, a co nie miłe, to bezbożne
. Jak sądzisz, czy Sokrates zgadza się z Eutyfronem?