Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z tekstem i rozpoznaj metodę, o której jest w nim mowa.
Zapoznaj się z tekstem i rozpoznaj metodę, o której jest w nim mowa.
1
Platon Teajtet

Sokrates: Zatem na pytanie, co to jest wiedza, odpowie się chyba, że to sąd prawdziwy z dołączeniem wiedzy o różnicy jednostkowej. Bo to właśnie było dołączeniem ścisłego ujęcia, według poprzednich słów.

Teajtet: Zdaje się.

Sokrates: I w ogóle to naiwność z naszej strony: szukać, co to jest wiedza, i powiedzieć, że to sąd słuszny wraz z wiedzą o różnicy jednostkowej, czy o czymś tam. Zatem ani spostrzeżenie, Teajtecie, ani sąd prawdziwy, ani do sądu prawdziwego dołączane ścisłe ujęcie — wiedzy nie stanowią.

Teajtet: Zdaje się, że nie.

Sokrates: Więc czy jeszcze coś chcemy urodzić, przyjacielu, na temat wiedzy, i cierpimy bóle porodowe, czy też urodziliśmy już wszystko?

Teajtet: Na Zeusa, ja za twoją pomocą powiedziałem nawet więcej, niżem miał do powiedzenia.

Sokrates: Widzisz, nasza sztuka położnicza pokazała, że to wszystko puste w środku, jak dziurawy orzech, i chować tego nie warto.

Teajtet: Ze wszech miar. 

Sokrates: Więc jeżelibyś kiedyś w przyszłości chciał coś innego rodzić, to jeślibyś rodził, czegoś lepszego będziesz pełen po dzisiejszym rozważaniu, a jeślibyś był dalej próżen, mniej będziesz nieznośny dla tych, z którymi będziesz obcował, będziesz raczej łagodny i skromny, nie będzie ci się zdawało, że wiesz coś, czego nie wiesz. Tyle tylko moja sztuka potrafi — więcej nic. Ja nie umiem tego, co inni mężowie wielcy i podziwu godni — dziś i wczoraj. Tę sztukę położniczą ja i moja matka od bogaśmy dostali w udziale — ona pomagała kobietom, a ja ludziom młodym, dzielnym i pięknym.

2 Źródło: Platon, Teajtet, [w:] Dialogi, t. II, tłum. Władysław Witwicki, Kęty 1999, s. 429.
Ri2fa5DBMsTIT
(Uzupełnij).
RUlq1O1Hdpxjk11
Ćwiczenie 2
Zdecyduj, które ze znajdujących się w tabeli twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Podstawowym zadaniem każdego człowieka jest troska o własną duszę. Możliwe odpowiedzi: P, F. Według Sokratesa dusza była zasadą życia w przyrodzie. Możliwe odpowiedzi: P, F. W antropologii filozoficznej Sokrates zajmował stanowisko naturalistyczne. Możliwe odpowiedzi: P, F
R1ddqZTENl10z11
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj Sokratesowi oraz presokratykom właściwe im stanowiska, pojęcia, poglądy. Sokrates Możliwe odpowiedzi: 1. filozofia przyrody, 2. zjawisko, 3. dusza jako podstawa moralności, 4. człowiek, 5. nauki przyrodnicze, 6. naturalizm, 7. etyka, 8. antropologia filozoficzna presokratycy Możliwe odpowiedzi: 1. filozofia przyrody, 2. zjawisko, 3. dusza jako podstawa moralności, 4. człowiek, 5. nauki przyrodnicze, 6. naturalizm, 7. etyka, 8. antropologia filozoficzna
11
Ćwiczenie 4

Rozpoznaj stanowisko etyczne wyrażone w tekście.

1
Platon Menon

Sokrates: Nieprawdaż, w ogóle tak powiedzieć można, że w człowieku wszystko od duszy zawisłe, a w duszy wszystko od rozumu, cokolwiek ma być dobre. W ten sposób rozum byłby tym, co pożyteczne. A mówimy, że dzielność jest pożyteczna?

Menon: Owszem, tak.

Sokrates: Zatem rozumem, powiemy, jest dzielność – albo całym, albo jakąś jego cząstką?

Menon: Wydaje mi się, że to słowa dobrze powiedziane.

3 Źródło: Platon, Menon, [w:] Dialogi, t. I, tłum. Władysław Witwicki, Kęty 1999, s. 487.
R1MjW1kmMBXJU
(Uzupełnij).
RWiS49u34sIJZ2
Ćwiczenie 5
Zaznacz w tekście stwierdzenie, które uzasadnia twoją odpowiedź. Sokrates: Nieprawdaż, w ogóle tak powiedzieć można, że w człowieku wszystko od duszy zawisłe, a w duszy wszystko od rozumu, cokolwiek ma być dobre. W ten sposób rozum byłby tym, co pożyteczne. A mówimy, że dzielność jest pożyteczna? Menon: Owszem, tak. Sokrates: Zatem rozumem, powiemy, jest dzielność – albo całym, albo jakąś jego cząstką? Menon: Wydaje mi się, że to słowa dobrze powiedziane.
2
Ćwiczenie 5
R19t4lQIdP8xl
Sokrates: Nieprawdaż, w ogóle tak powiedzieć można, że w człowieku wszystko od duszy zawisłe, a w duszy wszystko od rozumu, cokolwiek ma być dobre. W ten sposób rozum byłby tym, co pożyteczne. A mówimy, że dzielność jest pożyteczna? Menon: Owszem, tak. Sokrates: Zatem rozumem, powiemy, jest dzielność – albo całym, albo jakąś jego cząstką? Menon: Wydaje mi się, że to słowa dobrze powiedziane. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zastanów się nad konsekwencjami utożsamienia wiedzy z cnotą. Wskaż jeden pozytywny i jeden negatywny skutek tego stanowiska.

RclLgJBWjVmv4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Czy metoda elenktyczna i majeutyczna miały ten sam cel? By odpowiedzieć na to pytanie, porównaj je ze sobą.

Rt9udqACjX7yV
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisem ilustracji i na jego podstawie wyjaśnij, jaka była historyczna geneza przełomu humanistycznego w filozofii greckiej w Atenach w V w. p.n.e.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i na jego podstawie wyjaśnij, jaka była historyczna geneza przełomu humanistycznego w filozofii greckiej w Atenach w V w. p.n.e.
RgoWnbaK265Mw
Philipp Foltz, Mowa porzebowa Peryklesa (1852)
Źródło: domena publiczna.
R1B0NGUUr3kAB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

W jednym z dialogów Platona Sokrates prowadzi rozmowę ze swoim przyjacielem Eutyfronem na temat zbożności. Co mianowicie jest zbożne, czyli moralne, a co niezbożne, czyli niemoralne? Eutyfron twierdzi, że cokolwiek jest miłe bogom, to jest zbożne, a co nie miłe, to bezbożne. Jak sądzisz, czy Sokrates zgadza się z Eutyfronem?

Rt9udqACjX7yV
(Uzupełnij).