Sprawdź się
Jakie funkcje pełni według Lévinasa Twarz Innego? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
- Twarz Innego otwiera to, co nieskończone, ponieważ dzięki niej spotykamy się z Bogiem.
- Twarzy należy ujmować jako fenomen, ponieważ w ten sposób odkrywa się człowieczeństwo Innego.
- Spotkanie z drugim człowiekiem nie jest wydarzeniem religijnym, ponieważ tylko relacja Bogiem jest uświęcona.
- Poprzez Twarz Innego Bóg wzywa człowieka do kroczenia po swoich śladach.
Jaką wartość przypisywał Lévinas różnym zagadnieniom filozofii?
- Lévinas dowodził pierwszeństwa etyki nad ontologią.
- Lévinas dowodził pierwszeństwa metafizyki nad ontologią.
- Lévinas uznawał wyższości wolności nad sprawiedliwością.
Czym różni się pragnienie od potrzeby? Dopasuj określenia do odpowiednich kategorii.
panują nad swoim przedmiotem, określają spotkanie z Innym, wzrastają w miarę zaspokajania, kwestionują podmiot, możliwe do zaspokojenia
| pragnienia | |
|---|---|
| potrzeby |
Na czym polega przeciwstawienie wezwania i rozumienia Innego?
Oceń, które z idei zawartych w filozofii Lévinasa pochodzą od innych filozofów.
idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym, pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, wyższość idei dobra nad ideą bytu, koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu
| Platon | |
| Kartezjusz | |
| Kierkegaard | |
| Bergson | |
| Kant |
Bezbronność Innego nigdy nie wymaga od „ja” oddania mu ofiary z siebie. (tu wybierz) Tak, Nie.
Inny budzi poczucie moralne, lecz nie powoduje wyrzeczenia się własnej wolności. (tu wybierz) Tak, Nie.
Doświadczenie spotkania z Innym rodzi dobro i wzywa do odpowiedzialności wobec Innego i za niego. (tu wybierz) Tak, Nie.
„Ja”, poddając się Innemu, staje się sobą. (tu wybierz) Tak, Nie.
Jakie konsekwencje ma spotkanie z Innym dla istnienia „ja” w świecie? Oznacz poprawne twierdzenia.
Relacja pomiędzy „ja” a Innym jest wynikającą ze słabości relacją etyczną. {#tak} {nie}
Bezbronność Innego nigdy nie wymaga od „ja” oddania mu ofiary z siebie. {tak} {#nie}
Inny budzi poczucie moralne, lecz nie powoduje wyrzeczenia się własnej wolności. {tak} {#nie}
Doświadczenie spotkania z Innym rodzi dobro i wzywa do odpowiedzialności wobec Innego i za niego. {#tak} {nie}
„Ja”, poddając się Innemu, staje się sobą. {#tak} {nie}
W jaki sposób myśl etyczna i historyczna łączą się w filozofii Lévinasa?
Napisz esej, który byłby odpowiedzią na następujące pytanie Lévinasa: Czy jestem stróżem brata mego?