Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rlm9ipFSWOVKl1
Ćwiczenie 1
Jakie funkcje pełni według Lévinasa Twarz Innego? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Twarz Innego otwiera to, co nieskończone, ponieważ dzięki niej spotykamy się z Bogiem., 2. Twarzy należy ujmować jako fenomen, ponieważ w ten sposób odkrywa się człowieczeństwo Innego., 3. Spotkanie z drugim człowiekiem nie jest wydarzeniem religijnym, ponieważ tylko relacja Bogiem jest uświęcona., 4. Poprzez Twarz Innego Bóg wzywa człowieka do kroczenia po swoich śladach.
RQ19ps1GQjGVy1
Ćwiczenie 2
Jaką wartość przypisywał Lévinas różnym zagadnieniom filozofii? Możliwe odpowiedzi: 1. Lévinas dowodził pierwszeństwa etyki nad ontologią., 2. Lévinas dowodził pierwszeństwa metafizyki nad ontologią., 3. Lévinas uznawał wyższości wolności nad sprawiedliwością.
R5IpBfF60bnAp11
Ćwiczenie 3
Czym różni się pragnienie od potrzeby? Dopasuj określenia do odpowiednich kategorii. pragnienia Możliwe odpowiedzi: 1. możliwe do zaspokojenia, 2. panują nad swoim przedmiotem, 3. kwestionują podmiot, 4. określają spotkanie z Innym, 5. wzrastają w miarę zaspokajania potrzeby Możliwe odpowiedzi: 1. możliwe do zaspokojenia, 2. panują nad swoim przedmiotem, 3. kwestionują podmiot, 4. określają spotkanie z Innym, 5. wzrastają w miarę zaspokajania
11
Ćwiczenie 4

Na czym polega przeciwstawienie wezwania i rozumienia Innego?

R1eCK0WN1E5V2
(Uzupełnij).
RlWkTaaU0hVVr21
Ćwiczenie 5
Oceń, które z idei zawartych w filozofii Lévinasa pochodzą od innych filozofów. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, 2. wyższość idei dobra nad ideą bytu, 3. idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, 4. koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu, 5. idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym Kartezjusz Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, 2. wyższość idei dobra nad ideą bytu, 3. idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, 4. koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu, 5. idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym Kierkegaard Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, 2. wyższość idei dobra nad ideą bytu, 3. idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, 4. koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu, 5. idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym Bergson Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, 2. wyższość idei dobra nad ideą bytu, 3. idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, 4. koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu, 5. idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym Kant Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o prymacie rozumu praktycznego nad teoretycznym, 2. wyższość idei dobra nad ideą bytu, 3. idea nieskończoności, której treścią jest to, że przekracza własną treść, 4. koncepcja Boga nieujętego w kategorie fenomenu i koncepcja relacji człowieka do Boga, spełniającej się w pragnieniu, a nie w posiadaniu, 5. idea apelu etycznego, który wzywa nas do spotkania z Innym
RWAxeBe1O3KJA21
Ćwiczenie 6
Jakie konsekwencje ma spotkanie z Innym dla istnienia „ja” w świecie? Oznacz poprawne twierdzenia. Relacja pomiędzy „ja” a Innym jest wynikającą ze słabości relacją etyczną. (tu wybierz) Tak, Nie.
Bezbronność Innego nigdy nie wymaga od „ja” oddania mu ofiary z siebie. (tu wybierz) Tak, Nie.
Inny budzi poczucie moralne, lecz nie powoduje wyrzeczenia się własnej wolności. (tu wybierz) Tak, Nie.
Doświadczenie spotkania z Innym rodzi dobro i wzywa do odpowiedzialności wobec Innego i za niego. (tu wybierz) Tak, Nie.
„Ja”, poddając się Innemu, staje się sobą. (tu wybierz) Tak, Nie.
3
Ćwiczenie 7

W jaki sposób myśl etyczna i historyczna łączą się w filozofii Lévinasa?

RAX2oqVpSOYTt
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz esej, który byłby odpowiedzią na następujące pytanie Lévinasa: Czy jestem stróżem brata mego?

RGIzXl3H3x61G
(Uzupełnij).