Sprawdź się
Z podanych poniżej wzorów sumarycznych tlenków zaznacz te, które posiadają właściwości amfoteryczne.
Uczeń przeprowadził opisane poniżej doświadczenie.
Do dwóch probówek wprowadził po tlenku ołowiu(). Następnie do pierwszej dodał kwasu solnego, a do drugiej roztworu wodorotlenku sodu. Zaobserwował, że w obu probówkach brązowy proszek roztworzył się.
Na podstawie obserwacji, określ charakter chemiczny tlenku ołowiu().
Wyjaśnij, dlaczego tlenek berylu nie reaguje z kwasem węglowym.
Oceń, czy tlenek berylu roztwarza się w wodzie.
Tlenek glinu nie reaguje z wodą, ale reaguje z kwasami i zasadami. W reakcji tlenku glinu z roztworem wodnym wodorotlenku potasu powstaje związek kompleksowy, w którym glin posiada liczbę koordynacyjną równą .
Na podstawie powyższej informacji określ, jaki charakter chemiczny posiada omawiany tlenek glinu. Dodatkowo zapisz opisaną przemianę równaniem reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej.
Poniżej umieszczono niedokończone równania reakcji tlenku berylu z mocnymi kwasami i mocnymi wodorotlenkami:
Uzupełnij powyższe równania reakcji chemicznych.
Dodatkowo podaj nazwę produktu powstałego w punkcie .
Zaprojektuj doświadczenie, za pomocą którego wykażesz, że tlenek berylu posiada właściwości amfoteryczne. W tym celu:
W wyniku ogrzewania tlenku ołowiu() powstaje tlenek ołowiu() i tlen. Tlenek ołowiu() wykazuje wyraźne działanie utleniające. Utlenia przykładowo na gorąco kwas chlorowodorowy do chloru.
Na podstawie informacji wstępnej, zapisz uzupełnione równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej.